ریزش آتی دوشادوش اونس

منیره نظامیوند: روند بازار آتی دیروز در شرایطی با کاهش به کار خود پایان داد که از ابتدای معاملات شاهد روند نزولی در این بازار بودیم. به گزارش «دنیای اقتصاد»، دیروز همگام با ریزش قیمت طلای جهانی و همچنین افت محدود دلار در بازار داخلی؛ سررسیدهای مختلف بازار آتی نیز روندی ریزشی را در پیش گرفتند. دیروز در ساعات ابتدایی معاملات، تمام سررسیدهای بازار آتی بطور متوسط با کاهش قیمت بین ۱۵ تا ۲۵ هزار تومانی مواجه شدند، اما رفته رفته این افت قیمتی بیشتر شد و به ریزش بیشتر قیمت‌های آتی دامن زد. کارشناسان دلیل اصلی ریزش بازار را در روز گذشته افت شدید قیمت جهانی طلا اعلام کرده‌اند؛ چرا که قیمت طلا به هزار و ۲۶۴ دلار رسید. به‌طور کلی دیروز سررسیدهای نزدیک در حدود ۲ درصد و سررسیدهای دور در حدود ۳ درصد افت قیمت را تجربه کردند. همچنین حباب منفی سکه نیز که طی چند روز اخیر بالای ۱۰ هزار تومان بود، دیروز تا ۵ هزار تومان پایین آمد.

در بازارهای جهانی اما دیروز قیمت طلا که روز سه‌شنبه تحت تاثیر انتشار آمارهای امیدوارکننده اقتصادی آمریکا و کاهش واردات چین با افت ۳/۲ درصدی روبه‌رو شده بود، به روند نزولی خود ادامه داده و به پایین ترین حد خود در ۳ ماه و نیم اخیر رسید. قیمت اونس در لحظات اولیه معاملات دیروز به کمتر از ۱۲۶۱ دلار نیز رسید اما کمی از این قیمت را اصلاح کرد.

شاخص‌های مهم اقتصادی آمریکا نیز روز قبل امیدوار کننده و مناسب اعلام شدند. میزان سفارشات کالای با دوام برای ماه آوریل، شاخص قیمت مسکن، شاخص اعتماد مصرف کننده، شاخص تولیدات صنعتی ریچموند و تگزاس و بسیاری شاخص‌ها همگی امتیاز قابل قبولی را به خود اختصاص داد. این آمارها امیدواری‌ها را نسبت به بهبود رشد اقتصادی آمریکا افزایش داده و به این ترتیب قیمت طلا روند کاهشی به خود گرفته است. این آمارها همچنین موجب افزایش چشمگیر شاخص اس‌اند‌پی ۵۰۰ آمریکا شده است.

شکسته شدن سطح حمایتی ۱۲۸۰ دلاری طلا در مبادلات دو روز اخیر پیام روشنی برای فعالان بازار طلا داشته و این مساله خطر کاهش بیشتر قیمت طلا را بیشتر کرده است. گفتنی است این بار برای ادامه روند نزولی اونس باید حمایت ۱۲۶۲ شکسته شود. در صورت شکست این نقطه شاهد کاهش بیشتر قیمت جهانی طلا تا هزار و ۲۴۰ دلار خواهیم بود.

آنچنان که از شرایط کنونی بازارها پیداست هنوز فرصت مناسبی برای خرید طلا فراهم نشده و احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها همچنان وجود دارد، همچنین این کاهش شدید قیمت طلا هنوز نتوانسته سرمایه‌گذاران را برای خرید متقاعد کند و فعالان منتظر کاهش بیشتر قیمت اونس هستند. به عقیده کارشناسان در صورت افت بیشتر قیمت اونس انتظار کاهش قیمت طلا در کوتاه مدت به کمتر از سطح ۱۱۸۰ دلار وجود دارد و در صورت شکست این سطح باید منتظر کاهش بیشتر و متوالی قیمت این فلز گرانبها باشیم.

در بازار آتی سکه دیروز حجم معاملات انجام شده تا ساعت ۱۶ تعداد ۴۶۶۰ قرارداد بود که سهم سررسیدهای نزدیک تیر و شهریور تنها در حدود ۷ درصد از این میزان بود. مدتی است که سهم دو سررسید دور در بازار آتی به بیش از ۹۰ درصد رسیده است. این اتفاق از زمان ورود سررسید جدید دی به بازار رخ داده که حاکی از تمرکز فعالان بازار آتی روی سررسیدهای دور است؛ چرا که اصولا میزان ریسک آنها کمتر و احتمال نقدشوندگی در آنها بالاتر است.

دیروز اختلاف قیمتی سررسیدهای مختلف آتی از حدود ۵۰ هزار تومان به‌طور میانگین تا حدود ۴۴ هزار تومان کاهش یافت. همچنین دیروز تعداد ۵۹۰ موقعیت باز در بازار آتی بسته شد و در واقع هیچ قرارداد باز جدیدی توسط فعالان ایجاد نشد و همه سرمایه‌گذاران اقدام به آفست کردن موقعیت‌های خود کردند. در بازار ارز اما دیروز، دلار تحت تاثیر خبر ملاقات ظریف و اشتون و بازتاب روند مثبت این گفت‌وگوها و همچنین صحبت‌های عراقچی در این رابطه طی یک روند نزولی در حدود ۱۰ تومان کاهش قیمت داشت.

ریزش آتی دوشادوش اونس