همزمان با اجرای دستور‌العمل وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر آزادسازی قیمت محصولات پتروشیمی اکنون معامله‌ها در بورس کالا به تعادل رسیده و شفاف است. حسین پناهیان، مدیرعامل بورس کالای ایران در گفت‌وگو با «شانا» اظهار کرد: معامله‌های محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران متعادل و تمام معامله‌ها واقعی شده است. وی افزود: خوشبختانه معامله‌های پلیمری و شیمیایی در بورس کالا روند قابل قبولی دارد که در این مسیر، افزایش حجم عرضه‌ها، منطقی‌تر و شفاف‌تر شدن بازار، حذف واسطه‌گری و آزادی عمل بیشتر برای مصرف‌کننده واقعی در بورس کالا مهم‌ترین دستاوردهای دستورالعمل وزارت صنعت است. مدیرعامل بورس کالا ادامه داد: مصوبه قبلی ستاد تنظیم بازار سبب شده بود تا کارکرد بورس کالا تحت تاثیر قرار بگیرد و بر این اساس از مدت‌ها قبل از مصوبه ابلاغ شده به دنبال اصلاح معامله‌ها بودیم.

آمار معامله محصولات پلیمری

مدیرعامل بورس کالای ایران با بیان اینکه مقایسه ١٨ جلسه قبل و بعد از مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت آمارهای قابل توجهی را نشان می‌دهد، اظهار کرد: حجم عرضه محصولات پلیمری قبل از مصوبه ٤١٦ هزار تن بوده است و حجم تقاضای ثبت شده در سایت بهین‌یاب (وزارت صنعت) که تولیدکنندگان دارای پروانه بودند ۲میلیون و ٢٩٧ هزار تن بوده است. وی تصریح کرد: حدود ٥ برابر عرضه‌ها، تقاضا وجود داشته و همه آنها به نام تولیدکنندگان بوده است. پناهیان افزود: در آن مقطع زمانی سقف قیمت مجاز ٥ درصد بوده است که همه این سقف را می‌زدند و ارزش معامله‌ها ١٢٠٠ میلیارد تومان بود. مدیرعامل بورس کالا اظهار کرد: پس از مصوبه وزارت صنعت، آمارها نشان‌دهنده شفاف و واقعی شدن بازار است به‌طوری‌که حجم عرضه به ٥٦٠ هزار تن و حجم تقاضا نیز به ٥٤٨ هزار تن رسید. وی افزود: سقف رقابت پس از مصوبه به ١٠ درصد رسید و در این مسیر آمارها نشانگر ۲/۱ درصد سقف است. پناهیان با بیان اینکه با واقعی شدن معامله‌ها بورس کالا به جایگاه واقعی خود برگشته است، تاکید کرد: حجم معامله‌های پلیمری از ١٢٠٠ میلیارد تومان به ١١٠٠ میلیارد تومان رسیده و با وجود کاهش بیانگر عرضه و تقاضای واقعی است.

آمار معامله محصولات شیمیایی

مدیرعامل بورس کالای ایران در مورد آخرین وضعیت معامله‌های محصولات شیمیایی در بورس انرژی اظهار کرد: قبل از مصوبه آمار معامله‌ها ٢٥٧ هزار تن بود در حالی که تقاضا ٤٨٩ هزار تن بود و ٢٥٨ میلیارد تومان آمار معامله‌ها بوده و سقف رقابت نیز ۲۴/۳بود. وی افزود: پس از مصوبه وزارت صنعت حجم عرضه به ٢٦٠ هزار تن رسید در حالی که تقاضا ٢٤٠ هزار تن بود و میانگین رقابت ۴۱/۲ بوده است و ارزش معامله‌ها ٢١٨ میلیارد تومان است.