وکیوم باتوم پالایش نفت بندرعباس با ثبت تقاضای اندک روز گذشته وارد سیستم مچینگ شد.

میرجلال سیدجلالی، مدیرعامل شرکت نگین گام پارس درخصوص اوضاع بازار قیر به «پایگاه خبری بورس کالای ایران» گفت: کمبود نقدینگی در بازار قیر سبب شد تا حجم تقاضا برای وکیوم باتوم روز گذشته کاهش داشته باشد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: علاوه بر کاهش نقدینگی در بازار قیر، حجم صادرات نیز کاهش یافته است، از سوی دیگر فاصله قیمتی بین وکیوم باتوم و قیر نیز اندک شده و به همین دلیل حاشیه سود تولیدکنندگان قیر پایین آمده است.

به گفته مدیرعامل شرکت نگین گام، بازار قیر داخلی در حال حاضر متاثر از وجود قیرهای تهاتری وزارت راه با کاهش حجم معاملات روبه‌رو است.

روز گذشته عرضه ۳ هزار و ۵۲۰ تنی وکیوم باتوم پالایش نفت تبریز ۳ هزار و ۵۱۰ تن تقاضا داشت و با قیمت پایه ۸۳۴ تومان معامله شد.

سیدجلالی با اشاره به اینکه بازار در مقایسه با سال گذشته از رونق کمتری برخوردار است، تاکید کرد: به نظر می‌رسد فروش اعتباری وکیوم باتوم به شرکت‌های کوچک تولیدکننده قیر بتواند اندکی به نبود نقدینگی در این شرکت‌ها کمک کند.

البته در حال حاضر برخی از شرکت‌های بزرگ قادر به تهیه وکیوم باتوم به‌صورت اعتباری از پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هستند که به نظر می‌رسد فروش اعتباری به شرکت‌های کوچک هم بتواند به رونق بازار کمک کند.

این در حالی است که روز گذشته معامله‌گران قیمت قیر صادراتی تبریز را ۹۲۰ تا ۹۳۰ هزارتومان در هر تن اعلام کردند. به گفته کارشناسان، بازار قیر صادراتی از رونق بهتری نسبت به داخل برخوردار است.