دنیای اقتصاد- هدیه لطفی: فرابورس ایران در حالی روز گذشته را با رشد حدود یک درصدی آیفکس پشت سرگذاشت که فعالان این بازار شاهد عرضه یازدهمین سری از اسناد خزانه اسلامی ( اخزا۱۱) و همچنین گشایش دومین مرحله از اسناد خزانه اسلامی کوتاه مدت ( سخا۲) بودند.

در جریان معاملات روز گذشته سرانجام پس از دو روز توقف در محدوده ۸۳۷ واحدی، شاهد رشد ۷/ ۷ واحدی معادل ۹/ ۰درصدی آیفکس بودیم. این رشد تحت تاثیر معاملات نمادهای زیرمجموعه گروه پتروشیمی‌ صورت گرفت. در پایان معاملات شاخص فرابورس در محدوده ۹/ ۸۴۴ واحدی توقف کرد. در این بازار دو نماد از گروه پتروشیمی‌ها شامل «زاگرس» و «مارون» بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل فرابورس را به جا گذاشتند. به نظر می‌رسد انتشار گزارش عملکرد ۹ماهه پتروشیمی زاگرس و تعدیل مثبت سود هر سهم، در اقبال سهامداران به این نماد بی‌تاثیر نبوده است. روز گذشته پتروشیمی زاگرس سود هر سهم خود بر اساس عملکرد ۹ ماهه را با رشد ۴۴درصدی نسبت به گزارش ۶ماهه، به‌طور خالص مبلغ ۳۷۳۵ریال اعلام کرد. دلیل اصلی این تعدیل مثبت افزایش مبلغ فروش نسبت به پیش‌بینی قبلی به دلیل افزایش نرخ فروش صادراتی، افزایش ۷۰هزار تنی تولید و فروش متانول و افزایش نرخ تبدیل ارز عنوان شده است. به این ترتیب «زاگرس» با تاثیر ۳ واحدی، بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را بر جا گذاشت.«مارون» نیز با حدود ۳واحد، دیگر نماد بازار با اثرگذاری مثبت در محاسبه شاخص فرابورس مطرح شد. در این راستا روز گذشته صف خریدی برای این دو نماد تشکیل شد. صف خرید زاگرس به بیش از یک میلیون سهم نیز رسید.

ثبات در سود موثر «اخزا»

دیروز در ادامه رونق بازار بدهی، مرحله جدید اسناد خزانه اسلامی در فرابورس عرضه شد. نرخ سود موثر یازدهمین مرحله از عرضه اوراق خزانه با قیمت ۸۴۵هزار و ۴۵۶ ریال، به ۶/ ۲۶درصد رسید. گزارش اخیر «دنیای اقتصاد» حاکی از آن است که طبق آمارهای اخیر بانک مرکزی، نرخ سود بین بانکی به ۱۹ درصد رسیده است. این موضوع به این معناست که روند کاهشی نرخ سود بازار بین بانکی، در سال‌جاری مانند سال گذشته تداوم نداشته است. این روند در بازار بدهی نیز حاکم شده است. به‌طوری‌که بعد از افت و خیز و سود موثر در این بازار که به حدود ۲۰درصد رسید، مدتی است که سود این اوراق با افرایش در محدوده ۲۶درصدی ثابت شده و دیگر تغییرات شدیدی را تجربه نکرده است. این موضوع در روند اسناد خزانه اسلامی نیز مشاهده می‌شود. روز گذشته با کشف قیمت «اخزا۱۱» نرخ سود موثر ۶/ ۲۶ درصدی و معادل بانکی ۸/ ۲۳درصدی به این نماد تعلق گرفت تا مانند دیگر هم گروهی‌های خود در محدوده بازدهی ۲۶درصد جولان دهد. در حال حاضر نرخ سود اخزاهای مرحله ششم تا دهم در محدوده ۲۶درصدی نوسان دارد و تنها «اخزا۶» آن هم به دلیل نزدیک شدن به زمان سررسید (۲۵ اسفند سال جاری) نرخ سود بالاتری را به خود اختصاص داد. نرخ سود موثر این اوراق در بازار دیروز به ۵/ ۲۷ درصد رسید.

جزئیات بیشتر از «سخا2»

با گذشت یک سال از آغاز معاملات اسناد خزانه اسلامی در فرابورس ایران و تامین مالی مورد نیاز برای پرداخت بخشی از بدهی طلبکاران دولتی به ویژه پیمانکاران از طریق پتانسیل‌های موجود در بازار سرمایه، دولت به فکر طراحی و انتشار اوراق جدیدی از اسناد مزبور با سررسید کوتاه‌مدت افتاد. این اسناد که به نمادهای «سخا۱» و «سخا۲» معروف است هر چند با تاخیر راهی بازار شد اما استقبال مناسبی از آن به عمل آمد. به این ترتیب «سخا۱» با حجم اوراقی بالغ بر ۲۰میلیون برگه و ارزش کل ۲هزار میلیارد تومان در ۲۴ آذرماه سال جاری عرضه و ۱۹ دی‌ ماه نیز سررسید شد. سود موثر این اوراق در روز عرضه بالغ بر ۸/ ۲۳ درصد و در روز تسویه نیز ۲/ ۲۰ درصد بود. حال دومین مرحله از این اوراق روز گذشته با کشف قیمت ۹۹۳هزار و ۵۰۰ ریالی عرضه شد. همچنین حجم کل این اوراق بالغ بر۲۵ میلیون ورقه به ارزش اسمی هر ورقه یک میلیون ریالی است که در روز گذشته تنها حدود ۱۰هزار اوراق مزبور خریداری بازار شد و به این ترتیب نرخ سود موثر ۳/ ۳۰درصدی نرخ سود معادل بین بانکی۷/ ۲۶ درصدی را به خود اختصاص داد. «سخا۲» در هفته آینده (۱۹بهمن ماه) سررسید می‌شود.

در بازار چه گذشت؟

معاملات روز گذشته فرابورس با رونق قابل توجهی همراه بود، به‌طوری‌که در این روز داد‌و‌ستد بیش از ۱۴۱میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۷۰میلیارد تومان در سامانه معاملاتی این بازار به ثبت رسید. به این ترتیب حجم معاملات با رشد ۶/ ۴۷ درصدی و ارزش معاملات نیز با رشد بیش از ۵درصدی در مقایسه با روز شنبه روبه‌رو‌ شد. در مجموع در بازارهای اول، دوم و پایه نیز بیش از ۸۰ میلیون سهم به ارزش ۶/ ۲۵ میلیارد تومان مورد مبادله قرار گرفت.نماد شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان با معامله ۱۱ میلیون سهم بالاترین حجم و نماد شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان با خرید و فروش ۷/ ۲ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کردند. در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز ۱۰۰ هزار سهم «شگامرن» به ارزش ۵/ ۰ میلیارد تومان مورد مبادله قرار گرفت. این نماد رشد قیمتی ۶/ ۳ درصدی هر سهم را تجربه کرد. معاملات دیروز همچنین با نقل و انتقال افزون بر یک میلیون برگه اوراق بدهی به ارزش ۱۵۶میلیارد تومان در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس همراه بود. در این بازار اسناد خزانه اسلامی مرحله نهم با معامله ۳۲۵ هزار ورقه به ارزش ۳/ ۲۸ میلیارد تومان، بالاترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.

چه خبر از «تسه‌ها»

بررسی روند قیمتی اوراق تسهیلات مسکن در روز گذشته نیز نشان از رشد قیمت این اوراق دارد که در بازه قیمتی ۷۴ تا ۷۶ هزار تومان رسیدند. بیشترین قیمت این اوراق به تسه بهمن ماه ۹۴ و کمترین آن به تسه مرداد ۹۳ اختصاص داشت. در مجموع بیش از ۸۱ هزار ورقه به ارزش ۲/ ۶ میلیارد تومان در تابلوی اوراق تسهیلات مسکن مورد مبادله قرار گرفت. بیشترین حجم و ارزش معاملات این بازار در اختیار تسه دی ماه ۹۵ بود.