گروه بورس- سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی در حالی روز شنبه عرضه می‌شود که برخی از کارشناسان بازار سرمایه اعتقاد دارند که ابهاماتی درباره این واگذاری وجود دارد. به گزارش خبرنگار ما، کارشناسان بازار معتقد هستند برای حدود قیمت سهام کشتیرانی ابهامات در جلسه معارفه شرکت پاسخ داده شود. طبق آیین‌نامه بورس شرکت‌ها حداقل یک‌ماه قبل از پایان سال‌ مالی، بودجه سال آینده را اعلام می‌کنند و با توجه به پایان سال مالی در آخر اردیبهشت ماه هنوز بودجه و پیش‌بینی سال مالی آینده شرکت منتشر نشده است.

سوال دیگری که کارشناسان درباره شرکت کشتیرانی مطرح کردند، با توجه به ترکیب سهامداران که ۲۰درصد در اختیار وزارت بازرگانی (دولت) ۵۱درصد به یک میزان در اختیار تامین‌اجتماعی و صندوق بازنشستگی و ۲۴درصد در اختیار کارگزاری سهام عدالت است و در مجموع ۹۵درصد سهام واگذار شده و با توجه به عرضه ۵۵/۲درصد در روز شنبه و اختصاص ۴۵/۲درصد از سهام کشتیرانی به عنوان سهام ترجیحی به کارگران می‌توان گفت که این عرضه تنها سهام باقی‌مانده از شرکت کشتیرانی است و با توجه به آیین‌نامه بورس مبتنی بر ۲۰درصد سهام شناور آزاد چه لزومی بر ورود این شرکت به بورس بوده و عرضه ۵۵/۲درصدی سهام این شرکت باعث دستکاری قیمت در آینده خواهد شد.

در همین حال، صورت‌های مالی شش‌ماهه روز چهارشنبه منتشر شد و صورت‌های مالی حسابرسی نشده است. همچنین EPS سال‌ جاری به طور رسمی اعلام نشده البته در امیدنامه شرکت سود هر سهم آمده است. همچنین شرکت میزان تقسیم سود خود را به صورت رسمی اعلام نکرده، این موضوع نیز با اشاره شرکت به لزوم ساخت کشتی‌های جدید در امیدنامه شرکت آمده که تقسیم سود زیادی نخواهد داشت.

در همین حال، برخی بر این باورند که اطلاع‌رسانی درباره شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از سوی سازمان‌های بورسی و خصوصی‌سازی بسیار ضعیف انجام شده است.