پس از آنکه پیشگامان کویر یزد- تعاونی خریدار بلوک 50درصدی به اضافه یک سهم مخابرات ایران- تنها چند ساعت مانده به انجام معامله از فهرست خریداران حذف شد، وزیر اقتصاد در گفت‌وگویی با خبرنگاران حین افتتاحیه فرابورس تایید کرد:

اهلیت این شرکت به لحاظ مسائل امنیتی به تایید نرسیده است. شمس‌الدین حسینی با بیان این که پیشگامان رد صلاحیت نشده، تاکید کرد: خریدار بلوک مخابرات فقط از سوی مراجع مزبور تایید نشده است و دلیل تعویق یک هفته‌ای معامله هم به همراه برخی ابهامات همین موضوع بوده و رد صلاحیت در کار نبوده است. وی در پاسخ به این سوال خبرنگار دنیای اقتصاد که پرسید، زیان ۱۵میلیارد تومانی وارد شده به تعاونی خریدار را چه کسی پاسخگو است، گفت: از چنین هزینه‌ای که به تعاونی خریدار وارد شده اطلاعی ندارم؛ ولی اگر در مورد حقوق این خریدار کوتاهی صورت گرفته شده باشد و حقی از آنان ضایع شده باشد، قابل بررسی است و آنها می‌توانند در هیات داوری طرح شکایت کنند.
وی با بیان این که خریدار بلوک مخابرات کنسرسیومی از شخصیت‌های حقوقی تایید شده است، گفت: از آنجا که بلوک مخابرات دارای حساسیت‌های فراوانی بود، بنابراین واگذاری آن هم حساسیت‌های ویژه‌ای داشت تا جایی که ما قبل از برپایی معامله، از خصوصی‌سازی خواستیم تا شرط اهلیت را در فراخوان فروش مخابرات قید کند و خریداران احتمالی را از نظر مالی، اقتصادی و امنیتی مورد بررسی قرار دهد که البته هر یک از این بررسی‌ها از سوی مراجع ذی‌ربط صورت گرفته است.
وی با حساس دانستن تمام صنایع مخابراتی در دنیا گفت: در حال حاضر اپراتورهای مختلفی در صنعت مخابرات فعال هستند ولی در تلفن ثابت تنها یک بهره‌بردار وجود دارد، با این حال صنایع مخابراتی در دنیا حساس هستند و این حساسیت‌ها در سیاست‌های کلی اصل۴۴ هم لحاظ شده است.
رییس شورای عالی بورس با بیان این که حساسیت‌های واگذاری مخابرات موجب شده بود که گزینه چشم‌پوشی از عرضه سهام این شرکت را بررسی کنیم، گفت: مراجعه ما به اسناد حقوقی و الزامات تصریح شده در قانون سبب شد، دریابیم که چنین اختیاری نداریم و قانون ما را ملزم به واگذاری شرکت مخابرات کرده است. در همین حال با توجه به این که واگذاری‌ها با اهدافی چون اطمینان از رقابت و تامین شرایط عمومی و امنیتی انجام می‌شود، جلسات متعددی برگزار شد که در نتیجه این نشست‌ها مقرر شد که در زمان واگذاری از نظر مسائل حاکمیتی و دیگر جنبه‌های آن اطمینان کامل حاصل شود و این طور شد که هیات واگذاری تصمیم به عرضه سهام در بورس تهران گرفت و 5درصد از سهام شرکت در مرداد سال گذشته عرضه شد. افزون بر این سهام این شرکت برای پایان مدیریت دولتی باید به صورتی واگذار می‌شد که خریدار بتواند 3کرسی در هیات مدیره داشته باشد، بنابراین واگذاری مدیریت مخابرات جدی شد؛ اما مقرر شد که بدون احراز صلاحیت خریداران، بلوک 50درصدی عرضه نشود.
وزیر اقتصاد با بیان این که در ابتدای انتشار فراخوان عرضه بلوکی مخابرات تنها یک خریدار حضور داشت، گفت: با حضور تنها یک خریدار امکان عرضه سهام بدون رقیب وجود نداشت؛ بنابراین فرصت یک ماهه دیگری تعیین شد تا خریداران دیگر هم وارد میدان رقابت شوند که با تمدید مهلت در نظر گرفته شده تعداد خریداران به ۳ کنسرسیوم رسید و توانایی‌های مالی، فنی و حساسیت‌های امنیتی این سه خریدار بررسی شد و در نهایت دو خریدار توانستند شرایط حضور در معامله را احراز کنند و دلیل حذف یکی از خریداران هم وجود ابهاماتی در مشخصات و شرایط آن بود که با دریافت نظر مراجع‌ ذی‌ربط در مورد گروه مزبور جمع‌بندی حاصل نشد و دلیل تعویق عرضه هم همین بود.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا در ابتدا اهلیت خریدار مزبور به تایید رسید و در دقیقه 90 تعاونی خریدار حذف شد، گفت: یک شبه این اتفاق نیفتاده و همان طور که توضیح داده شد، در فرآیند طولانی که طی شد این که خریدار مزبور بتواند در معامله حضور پیدا کند به جمع‌بندی نرسید و چهارشنبه گذشته هم سازمان خصوصی‌سازی به شرکت مزبور این موضوع را اطلاع داده است.
وزیر اقتصاد تاکید کرد: با این که می‌دانیم به طور قطع در این معامله حقی از شرکت ضایع نشده، ولی در عین حال اگر شرکت مزبور اعتراضی دارد، حق و حقوق آن محفوظ است.