احیای بورس با اخبار خوب
دنیای اقتصاد- تاکید وزیر اقتصاد بر افزایش ارزش و حجم بازار سرمایه و اخبار منتشرشده از خانه ملت، روز گذشته به رشد 612 واحدی شاخص بورس انجامید و موجب شد پس از چند روز افت، ‌شاخص، نفسی تازه کند. دیروز نگاه فعالان بازار به جلسه کمیسیون تلفیق بود که در نهایت براساس تصمیم این کمیسیون قرار شد قیمت‌گذاری خوراک پتروشیمی‌ها در اختیار دولت قرار گیرد. از سوی دیگر قرار است ابهامات مربوط به سنگ‌آهنی‌ها و بحث هدفمندی نیز در مجلس بررسی شود. انتشار این اخبار رسیدن شاخص به رقم 79 هزار و 765 واحد و ارزش معاملات 394 میلیارد تومانی را برای بورس و فرابورس به همراه آورد.
جنب پل حافظ
احیای بورس با اخبار خوب مجلس
گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر انتشار خبرهای مثبت از مجلس شورای اسلامی و همچنین تداوم حمایت از بازار سرمایه با رشد شاخص مواجه شد. شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته پس از مدت‌ها شاهد رشد ۶۱۲واحدی بود تا بتواند به رقم ۷۹هزار و ۷۶۵واحد برسد؛ امری که آرامشی را بر بازار سرمایه حاکم کرد. در بازار دیروز معامله‌گران در تحولات مهم شاهد جلسه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی بودند که در آن به ایرادات شورای نگهبان در مورد بند خوراک گازی مجتمع‌های پتروشیمی و عوارض ۳۰درصدی دو شرکت سنگ‌آهنی رسیدگی شد.
براساس تصمیم کمیسیون تلفیق قرار شد بخش موجود لایحه بودجه مبنی بر حداقل 15سنت از لایحه حذف شود و تنها شرط بازدهی داخلی 25درصد باقی بماند؛ هر چند که این بند همچنان مبهم بوده و رقم بازدهی داخلی یا «‌اIRR» به سادگی قابل محاسبه نیست اما تا حدودی شرایط را تلطیف خواهد کرد تا وزارت نفت نرخ نهایی را مشخص کند. در همین رابطه رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی گفت: با مصوبه کمیسیون تلفیق، قیمت گذاری خوراک پتروشیمی‌ها در اختیار دولت قرار گرفت که دولت می‌تواند کمتر از 15 سنت هم قیمت گذاری کند.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس تاکید کرد: براین اساس جمله «قیمت خوراک پتروشیمی‌ها نباید کمتر از 15 سنت باشد» از متن لایحه بودجه 93 حذف شد که با این توصیف دولت می‌تواند قیمت خوراک پتروشیمی‌ها را کمتر از 15 سنت نیز تعیین کند. همچنین در مورد مساله سنگ‌آهنی‌ها، حمید رضا فولادگر در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: شورای نگهبان در مورد مصوبات مجلس در خصوص شرکت‌های سنگ‌آهن و پتروشیمی ایراداتی را گرفته که این مسائل در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است.
وی تصریح کرد: این ایرادات دیروز در کمیسیون تلفیق برطرف و امروز (دوشنبه) در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد. وی در خصوص ابهام شورای نگهبان نسبت به مصوبات مربوط به شرکت‌های سنگ‌آهن گفت: شورای نگهبان معتقد است این مساله ماهیت بودجه‌ای ندارد، بلکه باید در قالب قانون‌گذاری مورد توجه قرار گیرد. فولادگر تصریح کرد: احتمالا این مساله طوری برطرف می‌شود که مصوبه مربوط به بهره مالکانه معادن سنگ‌آهن فقط برای امسال عملیاتی شود. در همین حال مجلس دیروز بحث هدفمندی را نیز مورد بررسی قرار داد.
بر‌اساس این گزارش، دولت در تلاش است تا در فرصت موجود برای رفع ایرادات شورای نگهبان به قانون بودجه سال 93، تبصره مربوط به هدفمندی یارانه‌ها را با ساز و کار دیگری احیا کند. بنابر این گزارش، تبصره 21 لایحه بودجه سال 93 کل کشور با پیشنهاد یکی از نمایندگان و تصویب مجلس تغییر کرده و بنا شد دولت تا ابتدای تیرماه سال 93، با آسیب‌شناسی فاز اول هدفمندی یارانه‌ها، موانع موجود برای اجرای فاز دوم این قانون را مهیا کند. البته شورای نگهبان قانون اساسی در جریان بررسی قانون بودجه سال 93 کل کشور به این تبصره جایگزین شده ایراد گرفته است.
حمایت از بازار ادامه دارد
در بازار دیروز معامله‌گران همچنین متاثر از جلسه عصر روز شنبه فعالان بازار و وزیر اقتصاد بودند که در این جلسه وزیر اقتصاد عالی‌ترین حمایت‌ها را از بازار سرمایه به عمل آورد.در همین رابطه مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر با اشاره به جزئیات جلسه برگزار شده وزیر اقتصاد با فعالان بازار سرمایه از نتایج مثبت آن برای حمایت از سرمایه‌گذاران در دولت جدید خبر داد.
غلامرضا سلیمانی‌امیری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به جزئیات برگزاری این جلسه تصریح کرد: تغییرات یکباره قیمت سهام و شاخص و عدم ثبات در مقررات و قوانین از جمله مهم‌ترین مباحث این جلسه بود. وی ادامه داد: اطمینان دادن به مردم برای اینکه بورس بهترین جایگاه برای سرمایه‌گذاری است و اینکه اکنون نزدیک به ۵۰میلیون سهامدار در بازار سرمایه به‌طور مستقیم و غیرمستقیم فعال هستند، از موضوعات این جلسه بود.
امیری با اشاره به اینکه در این جلسه، جایگاه بازار سرمایه در جلوگیری از افزایش تورم، کنترل نقدینگی و رشد اقتصادی تشریح شد، گفت: در این جلسه تاکید شد که دولت باید سیاست‌گذاری کرده و نباید درگیر مسائل اجرایی باشد.
بر اساس این گزارش علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و دارایی پس از شنیدن صحبت‌های فعالان بازار سرمایه بر حمایت از بورس و سرمایه‌گذاری در آن تاکید کرد.
در بازار دیروز در گروه خودرویی رئیس شورای رقابت در گفت و گو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: طرح شورای رقابت برای بازنگری در تعرفه واردات خودرو با هدف کاهش تعرفه واردات خودروهای خارجی با حجم موتور پایین به هیات دولت ارائه شد. رضا شیوا تصریح کرد: این طرح به هیأت دولت ارائه شده که امیدواریم هرچه زودتر توسط دولت مورد بررسی قرار گیرد. شیوا پیش‌بینی کرد طرح پیشنهادی برای تغییر تعرفه واردات خودرو تا پایان سال در هیات دولت نهایی شود. وی در مورد بازنگری در دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو نیز گفت: این کار در حال انجام است و امیدواریم تا پایان سال نهایی شود.
در گروه بانکی در حالی که بازار سهام توجه خاصی به اوراق 23درصدی نشان نداده است، اعلام شد که مساله افزایش سود بانکی از سوی وزیر اقتصاد رد شده است. در حالی که عملا بانک‌های دولتی و خصوصی با دریافت حداقل ۲۶ درصد سود به متقاضیان وام پرداخت می‌کنند وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه جلسه کمیسیون تلفیق به نمایندگان گفت: «بانک مرکزی افزایش نرخ سود را رد کرده و این ملاک است.»
به گزارش خبرگزاری تسنیم، ایرج ندیمی در ارتباط با افزایش نرخ سود بانکی به 26 درصد اظهار کرد: افزایش نرخ سود بانکی می‌تواند منجر به کنترل نقدینگی و بهبود وضعیت شود ولی دولت باید هنگام تصمیم گیری در این‌باره به سایر اثرات تغییر نرخ سود بانکی هم توجه کند.
در گروه نفتی روز گذشته بلوک پالایشگاه نفت اصفهان مجددا در گروه تامین اجتماعی دست به دست شد. این بلوک نزدیک به 12درصد ابتدا از تاپیکو به بانک رفاه و پس آن دیروز از بانک رفاه به صبا تامین منتقل شد. در این گروه کاهش قیمت سهام بلوک پالایشگاه لاوان شانس حضور خریدار در عرضه بلوک مدیریتی این پالایشگاه را افزایش داده است. در این گروه همچنان مخالفت وزارت نفت با واگذاری سهام اصل 44 این وزارتخانه ادامه دارد و دیروز اعلام شد که با موافقت وزیر نفت یک شرکت نفتی دیگر نیز از فهرست خصوصی‌سازی خارج شده است.
به گزارش «ایسنا»، وزیر نفت به دلیل نقش لجستیک و استراتژیک شرکت پیراحفاری ایران در عملیات تولید با خروج نام این شرکت از فهرست شرکت‌های مشمول اصل 44 قانون اساسی اعلام موافقت کرد. با منتفی شدن موضوع واگذاری شرکت پیراحفاری ایران به بخش خصوصی تعداد شرکت‌هایی که وزارت نفت مخالف واگذاری آنها بر اساس اصل 44 قانون اساسی است افزایش یافت. در مجموع بازار دیروز بازار مثبتی بود که در آن علاوه‌بر رشد شاخص ارزش معاملات نیز 394میلیارد تومان در بورس و فرابورس رقم خورد.