گروه بورس- هدیه لطفی: افت و خیز‌های شدید بازار در آخرین روز کاری هفته نیز ادامه یافت که در نهایت مانند روزهای گذشته شاخص با اندکی نوسان به کار خود پایان داده و رشد ۱۳ واحدی را در کارنامه خود به ثبت برساند تا به این ترتیب بازدهی هفته جاری را به ۹/۲ درصد برساند. در این روزها بازگشایی نمادهای شاخص‌ساز و نوع خرید و فروش‌های صندوق توسعه بازار به گونه ای است که به نظر می‌رسد مسوولان با بازگشایی لیدرهای بازار و نیز بالا بردن ارزش معاملات و نیز رشد شاخص قصد دارند در گام اولیه سرمایه‌گذاران را به بازار برگردانند که در نهایت این امر منجر به رقم خوردن رشد شاخص تنها با نمادهای خاص شده است.

اما در بازار دیروز دیگر نماد سرشناسی برای بازگشایی باقی نمانده بود تا شاخص به مدد آن با رشد چشمگیری صعود کند که نتیجه آن نیز افزایش تنها ۱۳ واحدی دماسنج بازار سرمایه و تثبیت در محدوده۷۸ هزار واحدی بود، اما بازدید مقام معظم رهبری از شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران و همچنین صحبت‌های رئیس‌جمهور در سه‌شنبه شب گذشته، نوید‌بخش رونق معاملات در روزهای آتی بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در آستانه روز کارگر با حضور در شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) از نمایشگاه توانمندی‌های متخصصان، کارشناسان و کارگران این گروه صنعتی بازدید و با هزاران نفر از کارگران این مجموعه دیدار کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری، نمایشگاه توانمندی‌های متخصصان، کارشناسان و کارگران شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران در زمینه‌های طراحی و ساخت صنایع نیروگاهی، نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع ریلی است.

از طرف دیگر رئیس‌جمهور شب گذشته از تزریق ۱۳۰۰ میلیارد تومان به صنعت برق خبر داد که این اخبار می‌توانند جو مثبت هیجانی را بر روی سهم مپنا ایجاد کنند.

از دیگر قسمت‌های مهم سخنان رئیس‌جمهور، می‌توان به عدم افزایش نرخ داروهای داخلی در سال ۹۳ اشاره کرد که این خبر باعث کاهش قیمت اکثر نمادهای دارویی فعال در بورس شد.

اما خبر خوب دیگر برای بازار ، کاهش عملی نرخ سود بانکی است؛ از روز شنبه دیگر هیچ بانکی حق ندارد سود روز شمار بالای ۲۰ درصد به مشتریان جدید خود بدهد، بر این اساس در پی رقابت بانک‌ها در بالا بردن نرخ سود بانکی و جذب سپرده، بانک مرکزی ساماندهی نرخ‌های سود را در دستور کار قرار داد و با هماهنگی بانک‌ها دامنه ۱۰ تا ۲۱ درصد برای نرخ سود سپرده‌های بانکی تعیین شد. از سوی دیگر در جلسه اخیر کارگروه حمایت از تولید که با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد، مقرر شد ارز خودروسازی که در سال گذشته از طریق ارز متقاضی یا بازار آزاد تامین می‌شد، از ششم اردیبهشت‌ماه، تمام نیاز این بخش اعم از خودروهای سبک و سنگین به صورت مبادله ای توسط بانک مرکزی با اولویت تامین شود که این خبر باعث رونق گروه خودرویی در بورس شد، به طوری که در چند روز اخیر نمادهای این گروه با رشد قیمت و صف خرید روبه‌رو بودند که در بازار دیروز نیز این جریان ادامه داشت و منجر به معاملات سنگین نمادهای سایپا، پارس خودرو و ایران خودرو شد. بر این اساس با انتشار خبر تخصیص ارز مبادله ای به خودروسازان، شرکت پارس خودرو نیز به سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد با توجه به موجودی‌های قبلی، اعتبارات اسنادی گشایش یافته و احتمال تغییر در تیراژ تولید محصولات دارای نیاز ارزی وجود دارد.

دیروز همچنین محمدباقر نوبخت پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در جلسه یاد شده ۱۰ پیشنهاد وزارتخانه‌ها و ۱۰ مصوبه کمیسیون‌های تخصصی دولت بررسی شد گفت: در یکی از این مصوبات که وزارت نفت با هماهنگی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور مطرح کرد، در اجرای جزء ۳ بند (ق) تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ برای اینکه واحدهای پتروشیمی بتوانند از مزایای خاص و تخفیفات پلکانی در مناطق محروم و کمترتوسعه‌یافته برخوردار شوند، قرار شد تسهیلات و تخفیفاتی برای آنها در نظر گرفته شود.

وی افزود: بر اساس جزء ۳ بند (ق) تبصره ۲ از قانون بودجه سال ۱۳۹۳ تصریح شده بود که باید قیمت پایه خوراک پتروشیمی‌ها برای گاز کمتر از ۱۳ سنت نباشد و نرخ بازدهی سرمایه در حد ۳۰ درصد تعیین شده بود، از این رو قانونگذار به دولت این اجازه را داده است تا تخفیفات و تشویق‌هایی برای واحدهای پتروشیمی در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته در نظر بگیرد.

در این رابطه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: به غیر از شرکت پارس خودرو، سایر خودروسازان هنوز گزارش شفاف‌سازی خود را به بورس ارائه‌ نکرده‌اند. علی صالح‌آبادی در گفت‌و‌گو با «ایرنا»، افزود: برنامه عمومی ما این است که با انتشار اطلاعات با اهمیتی که بر سود هر شرکت تاثیرگذار باشد، آن شرکت باید این موضوع را به بورس اعلام کند.

وی اضافه کرد: اطلاعات زیادی ممکن است در طول زمان منتشر شود و چون هریک از این اطلاعات می‌تواند تاثیر زیادی بر سود شرکت‌ها داشته باشد، بازار سرمایه نیز باید از آن اطلاع داشته باشد.

از سوی دیگر در بازارهای موازی نرخ دلار کمی عقب کشید، اما همچنان در محدوده ۳ هزار و ۳۰۰ تومان است؛ در این راستا محمدعلی احمد‌زاده‌اصل از کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «سنا» در خصوص تاثیر نرخ ارز در بازار سهام گفت: سرمایه‌هایی که در بخش نوسان‌گیری بازار سرمایه هستند با افزایش نرخ دلار برای کوتاه مدت به سمت این بازار سرازیر شده‌اند.

وی درخصوص روند بازار ارز معتقد است: اگر شرایط در حوزه سیاست خارجی و تصمیم‌های دولت به‌خصوص در رابطه با بازار پول به ثبات برسد، روند بازار ارز برمی گردد.

احمد‌زاده با تاکید بر اینکه دلار در نرخ‌های بالای سه هزار تومان قطعا اثرات تورمی جبران‌ناپذیری برای دولت دارد، گفت: اما چشم‌انداز اقتصادی نشان می‌دهد که درآمد صادراتی رو به افزایش است، گشایش‌های اعتباری تسهیل شده و در رونق صادرات کارگشا است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این مسائل‌ نکات مثبتی است که در حوزه پولی و ارزی کشور وجود دارد به همین دلیل شاید در کوتاه مدت این روند صعودی باشد اما به‌طور قطع نرخ ارز کاهش می‌یابد.

به گفته وی نرخ ارز در صورتی در روند صعودی باقی می‌ماند که توافقات سیاسی به نتیجه مورد انتظار نرسد که البته بعید است.

وی به برنامه‌ریزی دولت و تعهداتش در برابر تامین ارز صنایع اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به این برنامه‌ریزی که برای حمایت از صنایع در نظر گرفته شده است، قیمت ارز قطعا کاهش پیدا می‌کند.

احمدزاده در پاسخ به سوال خبرنگار ما درخصوص اینکه آیا این افزایش نرخ ارز در سود صنایع صادراتی تاثیر گذار خواهد بود، گفت: با توجه به اینکه افزایش نرخ ارز کوتاه مدت است و در افق بلندمدت ارز کاهش پیدا می‌کند در حاشیه سود صنایع نیز اثر قابل اتکایی نخواهد داشت. وی بازهم به تعهدات ارزی دولت به صنایع اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه دولت تعهداتی در برابر صنایع و واردات آنها پذیرفته است، نمی‌تواند اجازه افزایش نرخ ارز را بدهد.

احمدزاده تاکید کرد: افزایش نرخ ارز رونق را از تولید می‌گیرد، شاید در این شرایط بتوان تولید کرد و طرف عرضه تقویت شود اما با توجه به اینکه افزایش هزینه‌ها باعث افزایش نرخ فروش می‌شود، تقاضایی برای تولید وجود نخواهد داشت و نمی‌توان کشور را از اقتصاد تورمی خارج کرد.

وی همچنین به سرمایه‌گذاران بازار سهام توصیه کرد: در این شرایط فریب بازار ارز را نخورند و با فروش سهام، خود را متضرر نکنند.این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اگر سرمایه‌گذاران نگاه خود را از کوتاه‌مدت به بلندمدت و میان‌مدت تغییر دهند دیگر با هر تلنگری در بازارهای کاذب اقدام به خروج از بازار سهام نمی‌کنند.

در بازار چه گذشت؟

به این ترتیب شاخص کل بورس در پایان معاملات روز چهارشنبه با ۱۳ واحد افزایش به ۷۸ هزار و ۱۶۴ واحد رسید. همچنین در این روز شاخص بازار اول امروز ۷۶ واحد رشد یافت، اما شاخص بازار دوم افت ۳۳۱ واحدی را تجربه کرد و شاخص صنعت نیز ۳۱ واحد افزایش یافت.

بر اساس این گزارش مخابرات ایران، گروه مپنا، ایران خودرو، سایپا، سرمایه‌گذاری غدیر و چند شرکت خودرویی دیگر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند، اما در مقابل گسترش نفت و گاز پارسیان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد خوزستان، سرمایه‌گذاری خوارزمی، بانک پارسیان، صنایع شیمیایی ایران، حفاری شمال، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، سیمان تهران و همراه اول ضمن کاهش قیمت بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشته‌اند.

در معاملات دیروز بورس تهران لیزینگ خودرو غدیر و جام‌دارو پس از بازگشایی بیشترین افزایش قیمت را داشتند و در ادامه اکثر نمادهای خودرویی با افزایش قیمت به کار خود پایان دادند. در مقابل هم شرکت‌های سیمانی با افت تقاضا و فشار فروش بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند؛ در این گروه اخباری مبنی بر منتفی شدن افزایش قیمت سیمان منتشر شده است. در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت فیبر ایران جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده به‌منظور انتخاب اعضای هیات مدیره، متوقف شد. همچنین نماد معاملاتی شرکت کارخانجات کاشی و سرامیک سعدی با توجه به تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم، دیگر نماد متوقف در بازار دیروز بود.

در مقابل، نماد معاملاتی شرکت صنعتی بهشهر پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج تک قیمتی بازگشایی شد. این در حالی است که نماد معاملاتی شرکت کارخانه چینی ایران با توجه به اعلام پیش‌بینی‌ درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۳، بدون محدودیت نوسان قیمت و نماد معاملاتی شرکت گروه صنعتی سپاهان پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه و اصلاح اساسنامه، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج تک قیمتی به تالار برگشتند.

در مجموع در بازار دیروز بیش از ۶۸۷ میلیون سهم به ارزش حدود ۲۰۸۳ میلیارد ریال معامله شد که نمادهای معاملاتی مخابرات، سرمایه‌گذاری غدیر و مپنا بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

ارزش بازار بورس نیز به حدود ۳۷۹ هزار میلیارد تومان رسید

نوسان‌های پی‌درپی در آخرین روز هفته