گروه بورس: همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد افزایش عرضه‌ها متعاقب پایان دور جدید مذاکرات هسته‌ای وین بود. دیروز در حالی که نتیجه به‌دست آمده در مذاکرات وین چندان دور از ذهن فعالان اقتصادی نبود و کمتر کسی انتظار یک توافق فوری را در مذاکرات داشت، پایان مذاکرات سه روزه وین با افزایش عرضه‌ها در بازار همراه بود و خریداران هیجانی گروه خودرویی، عرضه‌های شتاب‌زده‌ای را صورت دادند که امواج این عرضه‌ها به کاهش شاخص کل منجر شد.در بازار دیروز خبرهای مربوط به مذاکرات هسته‌ای وین مورد توجه کارشناسان بود که در یکی از مهم‌ترین‌ مطالب طرح‌شده در مورد این مذاکرات سایت ایران هسته‌ای در مطلبی خاطر‌نشان کرد: منابع مطلع در تهران می‌گویند تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای برای تداوم مذاکرات خود با ۱+۵ خط قرمزهای جدیدی ترسیم کرده است.

در حالی که تیم‌های ایران و ۱+۵ مذاکرات وین ۴ را روزهای سه‌شنبه تا جمعه (۲۳ تا ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۳/ ۱۳-۱۶ می‌۲۰۱۴) برگزار کردند، گزارش‌های دریافتی حکایت از آن دارد که خطوط قرمزی که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ملزم به رعایت آن شده یک درجه پر رنگ‌تر شده است.

این منابع می‌گویند، این مساله چند دلیل عمده داشته است:

اول اینکه ایران باور دارد که آمریکا گزینه‌ای جز مذاکره و رسیدن به یک تفاهم ندارد و همانقدر که ایران نیازمند تفاهم است آمریکا هم چنین نیازی دارد. بنابراین، تصمیم گیران در ایران عقیده دارند حالا که دولت آمریکا نمی‌تواند به آسانی ریسک شکست مذاکرات را بپذیرد، ایران باید از این فرصت استفاده کند.

دلیل دوم این است که تجربه نحوه پایبندی آمریکا به توافق ژنو برای ایران حاوی این پیام بود که دولت آمریکا تصور می‌کند که ایران در موضع ضعف و حالت اضطرار قرار دارد و بنابراین می‌تواند هر امتیازی را از ایران مطالبه کرده و متقابلا به تعهدات حداقلی خود هم پایبند نباشد. به نظر می‌رسد تهران تصمیم گرفته است با پر رنگ کردن برخی خطوط قرمز خود این اشتباه محاسباتی را تصحیح کند.

سومین دلیل هم این است که تیم مذاکره‌کننده معتقد است که نمی‌تواند با مذاکره از موضع ضعف به یک توافق خوب برسد. در واقع اکنون، این جمع بندی خود تیم مذاکره‌کننده و آقای روحانی است که ضرورت دارد موضع ایران را درباره آنچه درباره آن مذاکره نمی‌کند، شفاف کند.

بر این مبنا، شنیده‌های «ایران هسته ای» حکایت از آن دارد که ۵ خط قرمز زیر از سوی دولت برای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ترسیم شده است.

یکم- تحقیق و توسعه قابل مذاکره نیست.

دوم- تمام تحریم‌ها باید در توافق نهایی به یکباره (و نه تدریجی) لغو شود.

سوم- درباره ظرفیت غنی‌سازی که ایران می‌تواند در گام نهایی حفظ کند، تنها نیاز ایران ملاک است نه چیز دیگر.

چهارم- ماهیت آب سنگین رآکتور اراک باید حفظ شود.

پنجم- در این مذاکرات مطلقا به مباحث دفاعی ایران ورود نخواهد شد.

در این شرایط اکثر کارشناسان انتظار دارند مذاکرات در هفته‌های آینده از سر گرفته شده و روند تدوین توافق‌نامه ادامه یابد.

در همین حال دیروز دلار از مرز ۳۳هزار ریال عبور کرد.در تحولات اقتصادی دیگر سازمان خصوصی‌سازی با انتشار اطلاعیه‌ای فروش بخش‌هایی از سهام بانک صادرات و حفاری شمال را احتمالا به دلیل عدم پرداخت اقساط از سوی خریداران اعلام کرده است؛ براساس اعلام خصوصی‌سازی ۷۸/۳ درصد سهام حفاری شمال از دارایی شرکت مالی و سرمایه گذاری پیشرو ایران در نرخ ۶هزار و ۸۸۱ریال به صورت نقدی عرضه می‌شود. در نماد بانک صادرات نیز ۳۴/۱ درصد سهام از کد شرکت کشت و صنعت روغن نباتی ماهیدشت کرمانشاه و یک سهامدار حقیقی در قیمت تابلو به شرطی که از یک هزار ریال کمتر نباشد، عرضه خواهد شد. در بازار دیروز در گروه خودرویی تلاش‌های اولیه برای جمع آوری عرضه‌های صورت گرفت که به ویژه در مورد نمادهای زامیاد و پارس خودرو موفق‌تر بود. در گروه خودرویی اعلام معافیت از مالیات تسهیلات دریافتی خودرو سازان از موسسات مالی و اعتباری تا حدودی فشار از شرکت‌های خودرویی را کم خواهد کرد. پارس خودرو نیز دیروز با اعلام برگزاری مجمع در روز پنجم خرداد مواجه بود، این افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی صورت می‌گیرد.

در گروه بانکی دیروز گزارش ۱۲ماهه عملکرد بانک پارسیان نشان از تحقق سود ۵۲۰ریالی شرکت برای سال ۹۲داشت.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن با معامله بلوک ۱۹درصدی پترول، ارزش معاملات به۱۶۱ میلیارد تومان رسید.