گروه بورس - زهرا رحیمی: روند کاهشی بورس تهران در آخرین روز از اولین هفته خرداد‌ماه در شرایطی ادامه یافت که شاخص کل بازار بعد از ۷۰۰ واحد کاهش در ۴ روز کاری، به مرز ۷۶ هزار واحد نزدیک شد. روز گذشته شاخص کل این بازار با ۱۴۴ واحد افت به ۷۶ هزار و ۶۸ واحد رسید تا به این ترتیب موجب شد زیان بازار از ابتدای هفته تا کنون به ۹/۰ درصد برسد. با این میزان کاهش، بورس تهران از ابتدای سال با زیان ۷/۳ درصدی مواجه شده است. روز گذشته در بورس تهران ۶۳۵ میلیون و ۳۸۱ هزار سهم به ارزش ۲ هزار و ۳۵ میلیارد ریال در ۹۶ هزار و ۸۴۸ دفعه مبادلاتی معامله شد که به ترتیب حکایت از رشد ۶۱/۴ درصدی، افت ۲۸ درصدی و رشد ۷۶/۲۲ درصدی دارد. روز گذشته تاثیر معاملات منفی شبندر و اخابر به کاهش شاخص کل بازار منجر شد، با این حال نمادهای همراه و ولساپا به اندازه‌ای مثبت نبودند تا روند نزولی شاخص را متوقف کنند.

به اعتقاد برخی کارشناسان، پیش‌بینی روند آتی بازار دشوار است و دلایل این ابهام در پیش‌بینی‌ها به حضور بورس بازان و نوسان‌گیران، یعنی سرمایه‌گذارانی که دید کوتاه‌مدت دارند، مرتبط است. این گروه اعتقاد دارند این دسته از سرمایه‌گذاران در جهت کسب بازدهی در بازار پرنوسان این روزها گاهی دید یک روزه داشته و این رفتار هیجانی پیش‌بینی روند بازار را با مشکل مواجه کرده است. در این میان محمد کفاش، کارشناس بازار سرمایه، روند کلی موجود بر وضعیت بازار را مبهم دانست و گفت: بازار سرمایه همچنان با وجود حمایت‌های صندوق توسعه بازار دارای روندی مبهم و نوسانی است. این کارگزار بورس تصریح کرد: مهم‌ترین مساله در مقطع کنونی بی‌اعتماد شدن سهامداران نسبت به روند بازار سرمایه است؛ به همین دلیل وضعیت بازار با روند نوسانی شاخص طی چند وقت اخیر غیر‌قابل پیش‌بینی شده است. وی عنوان کرد: روند بازار بسته به دو مقوله است؛ مقوله اول تحلیلگری علمی و حرفه‌ای بر وضعیت شرکت‌ها و مقوله دوم روند مذاکرات است. این کارشناس بازار سرمایه عنوان‌کرد: این روزها سرمایه‌هایی وارد بورس می‌شوند که پشتوانه علمی و حرفه‌ای ندارند و این پیش‌بینی روند آتی بازار را دشوار می‌کند. وی به رفتار شتاب‌زده و دنباله‌روی برخی از سرمایه‌گذاران اشاره کرد و گفت: بسیاری از سرمایه‌گذاران به شایعات و اخبار موجود در بازار توجه و بر این اساس سرمایه‌گذاری می‌کنند. وی گفت: متاسفانه سرمایه‌گذاران به بسیاری از سهم‌هایی که P/E پایینی دارند و همچنین از مجمع قوی برخوردار بوده و تقسیم سود قابل قبولی داشته‌اند، توجهی ندارند و این سهم‌ها با اقبال خوبی مواجه نبوده‌اند.

کفاش به صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: صنعت خودرو در آینده چشم‌انداز روشنی خواهد داشت اما دلایل اقبال این صنعت با وجود تحریم‌ها مبهم است، ولی بسیاری از سرمایه‌گذاران به این صنعت بدون هیچ تحلیل علمی اقبال نشان می‌دهند. وی افزود: صنعت خودرو در سال‌های اخیر زیان انباشته داشته و حدود ۲ سال زمان می‌برد که زیان انباشته آنها پوشش داده شود. به این ترتیب وضعیت این صنعت به دلیل خوش‌بینی نسبت به تحولات آینده بهبود یافته و با اقبال سهامداران مواجه شده است. وی عنوان کرد: جای تعجب است که این روزها بازار سرمایه به سهم‌هایی که مبهم است اقبال نشان می‌دهد به همین دلیل هم روند این صنعت در روزهای اخیر مثبت است. وی وضعیت صنایع بورسی را مبهم دانست و گفت: اخبار پیرامون نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، نرخ بهره مالکانه سنگ‌آهن و خبر جدید مبنی بر عوارض صادراتی از برخی کالا‌ها وضعیت صنایع را با ابهام مواجه ساخته است. کفاش این ابهام را در مورد صنعت سیمان هم بررسی کرد و گفت: سیمانی‌ها در ماه گذشته چندین جلسه داشتند و هر بار اخبار زیادی راجع به افزایش قیمت سیمان و سپس تکذیب این اخبار از این جلسه‌ها به بیرون منتشر شد.این کارشناس ادامه داد: البته سیمانی‌ها از لحاظ بنیادی پتانسیل بالایی دارند و در صورت رونق اقتصاد کشور و اختصاص بودجه به بخش عمرانی وضعیت بسیار خوبی را خواهند داشت. وی به مشارکت کم حقوقی‌ها اشاره کرد و گفت: با اینکه مشارکت این دسته از فعالان افزایش یافته، ولی هنوز به اندازه سال‌های قبل نشده است؛ زیرا آنها هنوز اطمینان کامل ندارند تا سرمایه‌هایشان را وارد بورس کنند. کفاش افزود: این گروه از سرمایه‌گذاران به دلایلی چون عدم ثبات وضعیت بازار، وجود ابهامات متعدد در اقتصاد کشور و وضعیت شرکت‌ها، رویه سازمان بورس در توقف و بازگشایی نماد شرکت‌ها، عدم شفافیت به دلایل پیدا و پنهان، اعتماد خود به سرمایه‌گذاری در بورس را از دست داده و کمتر از گذشته حاضر به حضور در بازار پرابهام و پر از نوسان این روزها شده‌اند. وی وضعیت دارویی‌ها را از لحاظ عملکرد در بورس مثبت ارزیابی کرد و گفت: گزارش‌هایی که دارویی‌ها تحویل می‌دهند گزارش‌های مثبتی هستند و در صورت رفع تحریم‌ها و مثبت بودن نتایج هسته‌ای رونق بسیار خوبی در این صنعت مشاهده خواهیم کرد؛ اما به دلیل اینکه این صنعت، صنعت کوچکی است و نقد‌شوندگی در آن کمتر است اقبال سرمایه‌گذاران به این صنعت پرپتانسیل کمتر شده است. به عقیده این کارشناس بازار سرمایه، صنایع پتروشیمی با توجه به طرح‌های توسعه و افزایش سرمایه و همچنین پی بر ای پایین می‌توانند طی سال جاری بازدهی مطلوبی را نصیب سهامداران کند. وی افزود: به اعتقاد بنده روند کلی بازار همچنان غیر‌قابل پیش‌بینی است و اگرچه مذاکرات بر روند بازار سرمایه تاثیرگذار هستند، اما رکن اصلی در تعیین خط مشی بازار شفاف‌سازی است که بسته به این شفاف‌سازی روند بازار سرمایه نیز مشخص می‌شود. کفاش در پایان به افراد علاقه مند به سرمایه‌گذاری در بورس اشاره کرد و گفت: برای ورود به بازار سرمایه باید دید بلندمدتی داشت و سرمایه‌گذاران باید از رفتار‌های هیجانی و شتاب زده اجتناب کنند؛ چرا که نوسان ذات بورس است.

وی به افرادی که تخصصی در زمینه سرمایه‌گذاری در بورس ندارند، توصیه کرد: از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری سرمایه‌های خود را وارد بورس کنند. وی گفت: بسیاری از سرمایه‌گذاران بورس را نمی‌شناسند و از ظرفیت‌های عمده آن بی‌اطلاع‌اند، پس نباید انتظار داشته باشند بدون تحلیل علمی و حرفه‌ای در بورس به سود دست یابند.

بازار سهام گرفتار نوسان‌گیران