گروه بورس- هدیه لطفی: سرمایه‌گذاران و فعالان فرابورس بر خلاف معامله‌گران در بورس اوراق بهادار، نیمه نخست سال را با شادی و کسب سود بالا سپری کردند، به طوری‌که فرابورس توانست با ۱۵ واحد درصد اختلاف بازدهی نسبت به بورس در نیمه نخست سال جاری نه تنها از این بازار پیشی بگیرد بلکه در صدر تمامی بازارهای سرمایه گذاری جز بازار پول قرار گیرد و سود ۷/۵درصدی را در نیمه نخست سال به نمایش گذارد؛ در این مدت بورس زیان ۳/۹ درصدی را به ثبت رسانده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، فرابورس در نیمه‌نخست سال جاری، شاهد رونق چشمگیری در تمامی مبادلات خود بود، به طوری‌که حجم و ارزش کل معاملات این بازار به ترتیب با ۴۵ درصد و ۶۳ درصد افزایش در مقایسه با دوره مشابه سال قبل روبه‌رو شد و در مجموع دادوستد حدود ۵/۲۴ میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۸۰ هزار و ۴۳۶ میلیارد ریال در سامانه معاملاتی بازار به ثبت رسید.

در این مدت بیشترین حجم معاملات به مبادلات بازار پایه با دادوستد بیش از ۱۵میلیارد برگه اختصاص یافت؛ بازار اول با مبادله ۳ میلیارد سهم، بازار دوم با ۱/۷ میلیارد سهم، بازار سوم با ۸/۱ میلیارد سهم و بازار ابزارهای نوین مالی نیز با جابه‌جایی ۱۲۶میلیون برگه به ترتیب در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار گرفتند. افزون بر این بیشترین ارزش معاملات نیز به بازار ابزارهای نوین مالی با دادوستد ۸/۷۳ هزار میلیارد ریالی تعلق گرفت که این بازار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد ۱۲۶ درصدی ارزش معاملات برخوردار شده است. بازار سوم نیز با معاملات ۳/۴۰ هزار میلیارد ریالی در رتبه بعدی قرار گرفت؛ در این مدت ارزش معاملات بازار اول و دوم نیز به ترتیب معادل ۵/۱۰ و ۳/۳۱ میلیارد ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش مواجه شد. این در حالی است که ارزش معاملات بازار پایه با رشد قابل توجه ۳۳۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از ۲۴ هزار میلیارد ریال رسید. در نهایت ارزش بازار فرابورس در ۶ ماه نخست سال با ۲۰ درصد کاهش مواجه شد و در پایان شهریور ماه به رقم ۹۳۵ هزار و ۲۸۳ میلیارد ریال رسید که ارزش بازار اول معادل ۸/۱۱۴ هزار میلیارد ریال، بازار دوم ۵۴۶ هزار میلیارد ریال، بازار پایه عادی ۵۷ هزار میلیارد ریال، بازار پایه توافقی ۱۵۳ هزار میلیارد ریال و بازار ابزارهای نوین مالی ۳/۶۴ هزار میلیارد ریال بود. افزون بر این محصولات پتروشیمی با در اختیار داشتن ۴۲ درصد از ارزش کل بازار، به عنوان برترین صنعت در این بخش شناخته شد و ارزش بازاری معادل ۳۹۲ هزار میلیارد ریال را به خود اختصاص داد. فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته ای، فلزات اساسی، بانک‌ها و موسسات اعتباری و واسطه‌گری‌های مالی نیز۴ صنعت برتر در این زمینه بودند. این در حالی است که محصولات چوبی، منسوجات و محصولات کاغذی به عنوان کم‌ارزش ترین صنایع در بازار شناخته شدند.

عملکرد شهریورماه فرابورس

عملکرد بازار فرابورس در شهریور ماه نیز با رونق همراه بود؛ در مجموع این ماه بیش از ۵/۳میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش ۲۳ هزار میلیارد ریال در ۳۶۴ هزار مرتبه داد و ستد شد که در نهایت سرمایه گذاران فرابورسی ۱/۱درصد سود از این بازار کسب کردند.

بررسی جزئیات عملکرد شهریور ماه حاکی از این است که در بازار اول ۷۳۲ میلیون سهم به ارزش بیش از ۳ هزار میلیارد ریال خرید و فروش شده است که حجم و ارزش این بازار به ترتیب ۱۱۵ درصد و ۱۷۶ درصد افزایش را نسبت به شهریور ماه ۹۲ تجربه کرده است.

این در حالی است که بازار دوم با کاهش در حجم و ارزش روبه‌رو شده است به طوری‌که حجم معاملات با ۲۸ درصد کاهش به ۷۱۷میلیون سهم و ارزش معاملات نیز با ۷۰درصد کاهش به ۳ هزار میلیارد ریال رسید. ارزش معاملات بازار سوم، بازار پایه و بازار ابزارهای نوین مالی نیز به ترتیب معادل ۱/۲، ۷/۱ و ۱/۱۳ میلیارد ریال بود.

«فرابورس» فراتر از بورس ایستاد