گروه بورس، همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد جو متعادلی بود که در آن شاخص کل با رشد ۳۵واحدی به رقم ۷۵هزار و ۹۶۵واحد رسید. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که با توجه به نوسان‌های ابتدای هفته، بازار شرایط متعادلی را تجربه کرد و توانست با توجه به نمادهای تازه وارد به ویژه سه نماد لیزینگ بهمن، قاسم ایران و سیدکو و همچنین برخی از نمادهای شاخص در گروه‌های مختلف شرایط متعادلی را تجربه کند.

در بازار دیروز در تحولات مهم در ابتدای صبح مدیران ارشد و فعالان بازار سرمایه، میهمان نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی بودند. در تحولات مهم دیگررئیس کل بانک مرکزی از برگزاری جلسه‌ای در روز گذشته برای تعادل در نرخ‌های سود بانکی خبر داد و گفت: این بانک به شدت با نرخ‌های نامتعادل سود در سیستم بانکی برخورد می‌کند و قوه قضائیه و شورای عالی امنیت ملی نیز وارد عمل شده‌اند، ضمن اینکه تمامی بانک‌ها مکلف به رعایت ضوابط شورای پول و اعتبار در پرداخت سود هستند و نباید از آن تخطی کنند.

در بازار دیروز همچنین پس از سه عرضه اولیه موفق، نگاه‌ها به سوی عرضه اولیه سیمان خوزستان بود؛ جایی که اسماعیل درگاهی مدیر پذیرش بورس تهران از عرضه سهام سیمان خوزستان در چند هفته آینده در بورس خبر داد و گفت: جلسه معارفه شرکت سیمان خوزستان در روز چهارشنبه برگزار می‌شود و هفته بعد هم اطلاعیه عرضه سهام این شرکت منتشر می‌شود. به گفته وی ظرف چند هفته سهام این شرکت در بورس عرضه می‌شود. وی افزود: این موضوع به شرایط بازار بستگی دارد، اما دست‌کم تا پایان سال سهام پنج شرکت جدید در بورس عرضه می‌شود. او افزود: به غیراز سیمان خوزستان، سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه معین ملت، پالایش نفت جی، فولاد کاوه جنوب کیش و پتروشیمی مبین هم در حال آماده‌سازی‌ برای عرضه سهام در بورس هستند. درگاهی تاکید کرد: به غیراز این شرکت‌ها که مراحل پذیرش‌شان انجام شده است شرکت‌های بیمه ما، لیزینگ ملت، سیمان ساوه، سرمایه‌گذاری اعتضاد غدیر ایرانیان هم در مرحله پذیرش هستند که باید پس از برگزاری نشست هیات پذیرش در مورد پذیرش و درج این شرکت‌ها در بورس تصمیم‌گیری شود. به‌گفته او روز چهارشنبه جاری در مورد ورود شرکت بیمه ما به بورس در جلسه هیات پذیرش تصمیم‌گیری خواهد شد. در بازار دیروز در گروه واسطه‌گری مالی، توسعه صنعتی ایران با توجه به گزارش شرکت آلومینیوم ایران با صف خرید همراه شد؛ شرکت آلومینیوم ایران طی دوره ۶ ماهه نخست امسال با اختصاص ۵۷۳ ریال سود به ازای هر سهم معادل ۴۸ درصد از پیش‌بینی‌هایش را محقق کرد. همچنین شرکت وتوصا در نظر دارد سرمایه خود را از مبلغ ۱۳۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۱۷۰۰ میلیارد ریال افزایش دهد که این افزایش سرمایه از محل سود انباشته است، ضمنا شرکت اعلام کرده که مدارک و مستندات مربوطه برای دریافت مجوز ارسال شده است. در گروه خودرویی شرکت تولید خودرو سایپا کاشان به‌عنوان یکصدو‌هفتاد و دومین نماد معاملاتی در بازار پایه فرابورس ایران درج شد؛ به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، به استناد تبصره «ب» ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم توسعه و موافقت کمیته عرضه فرابورس، شرکت تولید خودرو سایپا کاشان با نماد «خکاشا» به‌عنوان یکصد و هفتاد و دومین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های بازار پایه درج شد. در گروه مالی، شرکت لیزینگ صنعت و معدن با سرمایه یک هزار میلیارد ریالی در اولین پیش‌بینی عملکرد سال مالی منتهی به ۳۰/۹/۱۳۹۴ سود هر سهم خود را با ۱۳ درصد کاهش نسبت به آخرین پیش‌بینی سال مالی منتهی به ۳۰/۰۹/۱۳۹۳ مبلغ ۳۶۸ ریال اعلام کرد. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات به ۶۵۰میلیارد تومان در بورس و فرابورس رسید.