بازار همچنان بی‌پول است

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد افت شاخص به میزان ۴/ ۷۷ واحد بود. در بازار دیروز معامله‌گران همچنان با کمبود نقدینگی قابل‌ملاحظه و همچنین انتشار خبرهای نامناسب شرکت‌ها مواجه بودند که در نهایت موجب شد شاخص با کاهش ۱۲/ ۰ درصدی به رقم ۶۳هزار و ۴۱۹واحد برسد. اکثر معاملات دیروز بازار همچنین فاقد عمق معاملاتی قابل ملاحظه بود و ارزش معاملات همچنان پایین بود. در حاشیه بازار دیروز در تحولات اقتصادی با اعلام افزایش نرخ بنزین و گازوئیل و همچنین رشد ۱۵درصدی بهای گاز خانگی و تجاری و نامشخص بودن وضعیت گاز صنعتی مواجه بودیم. این شرایط موجب شده است تا کارشناسان برخلاف سخنان اولیه مسوولان دولتی مبنی براینکه امسال شاهد اجرای فازجدیدی در هدفمندی نخواهند بود با اجرای مجدد این طرح مواجه شوند.

در همین حال در تحولات اقتصادی دیروز، اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی، نرخ تورم اردیبهشت‌‌ماه ۱۳۹۴ را معادل ۵/ ۱۵ درصد اعلام کرد. در درون بازار همچنین دیروز براساس وعده رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار سایت انتشار اطلاعات صندوق توسعه بازار راه‌اندازی شد. براساس اطلاعات موجود ارزش دارایی‌های صندوق توسعه بازار ۶۰۹ میلیارد تومان، نرخ صدور هر واحد ۸۶ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت ابطال هر واحد ۸۵ هزار و ۹۷۶ تومان است. بعد از برگزاری جلسه دو هفته پیش وزیر اقتصاد با مدیران بانک‌های بورسی و غیر‌بورسی مانند بانک ملی، سپه، ملت، صادرات و تجارت و رئیس سازمان بورس مقرر شد بانک‌ها با حمایت از زیرمجموعه‌های خود اقدام به حمایت از بازار سهام کنند.

برآوردهای تقریبی حکایت از آن دارند که طی کمتر از ۱۰ روز و تا یکشنبه این هفته، در مجموع حدود ۱۵۰ میلیارد تومان از طریق بانک‌ها به بازار سهام وارد شده است. در این میان، بانک صادرات بیش از ۵۰ میلیارد تومان، تجارت و ملت حدود ۲۰ و ۱۰ میلیارد تومان به بورس تزریق کرده‌اند. بانک‌های ملی، سپه و یکی، دو بانک دیگر مانند بانک پاسارگاد هم مابقی حجم ۱۵۰ میلیارد تومانی را تامین کرده‌اند. در بازار دیروز در گروه سیمانی دبیر انجمن کارفرمایان سیمان گفت: با توجه به گرانی مازوت، اگر قیمت گاز هم افزایش پیدا کند، سیمان باید ۲۵ درصد رشد قیمت داشته باشد. عبدالرضا شیخان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه براساس تصمیم جدید دولت قیمت مازوت ۵۰ تومان افزایش یافته و با قیمت ۳۰۰ تومان در اختیار واحدهای متقاضی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: دولت هنوز تصمیم نهایی برای قیمت گاز صنایع را به ما اعلام نکرده است اما پیش‌بینی می‌کنیم، همزمان با افزایش قیمت گاز خانگی، گاز صنایع نیز با تغییراتی همراه خواهد شد. در گروه سیمانی مجمع سیمان بهبهان رای به تقسیم سود ۶۴۰ریالی به ازای هر سهم داد. در گروه بیمه‌ای دیروز آمار فروردین ماه شرکت‌های بیمه‌ای منتشر شده است. براساس این آمار شرکت های بیمه در فروردین ۱۳۹۴ حدود ۳/ ۱۰ هزار میلیارد ریال حق بیمه تولید و حدود ۴/ ۵ هزار میلیارد ریال خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کردند. به گزارش بیمه مرکزی، حجم حق بیمه‌های تولیدی بازار بیمه با ۲/ ۲۸ درصد رشد نسبت به فروردین سال گذشته به حدود ۳/ ۱۰ هزار میلیارد ریال رسید. سهم بخش غیردولتی از این مقدار به حدود ۵/ ۶۳ درصد رسید و ۵/ ۳۶ درصد دیگر توسط بیمه ایران در نقش تنها شرکت بیمه دولتی تولید شد.

بر اساس این گزارش، شرکت های‌ بیمه ایران، آسیا، البرز، پارسیان، دانا، پاسارگاد، کارآفرین و معلم (هر یک دارای سهم بالاتر از سه درصد) در مجموع ۴/ ۷۹ درصد از حق بیمه تولیدی را به خود اختصاص داده‌اند. طی این مدت، نسبت خسارت بازار بیمه معادل ۹/ ۵۲ درصد بود و در مقایسه با سال قبل ۹/ ۱۱واحد کاهش نشان ‌داد. نسبت خسارت هشت شرکت بیمه: سینا، دانا، ملت، پارسیان، آرمان، کوثر، ایران و نوین بالاتر از این میزان در بازار بیمه بوده (به ترتیب با: ۳/ ۱۷۳، ۹۱، ۵/ ۸۴، ۳/ ۸۲، ۸/ ۶۸، ۵/ ۶۴، ۳/ ۶۱ و ۲/ ۵۷ درصد) است.

در گروه مخابراتی، معاون وزیر ارتباطات با اعلام بدهی حدود ۳۵۰ میلیارد تومانی «اخابر» به زیرساخت گفت: هنوز مشکلاتمان با شرکت مخابرات ایران حل نشده و از طریق سازمان خصوصی‌سازی و بورس پیگیری می‌شود. اختلاف حساب و صورت‌های مالی تسویه نشده ما بین شرکت مخابرات ایران به‌عنوان نهادی خصوصی و شرکت دولتی ارتباطات زیرساخت حدود دو سال پیش و در مراحل اولیه شروع به کار دولت یازدهم از سوی معاون وقت توسعه مدیریت و منابع شرکت ارتباطات زیرساخت مطرح شد. در گروه لوازم خانگی مسوولان «لابسا» با صدور اطلاعیه‌ای افزایش سرمایه مجدد را تکذیب و اعلام کرده‌اند: اخیرا موضوع افزایش سرمایه مجدد شرکت آبسال و تجدید اموال منقول و غیر‌منقول شرکت به‌صورت شایعه دربازار سهام رواج یافته است که خواه ناخواه تعدادی از سهامداران در اثر خرید و فروش سهام بر پایه شایعات بی اساس متضرر خواهند شد، بنابراین به این وسیله اعلام و تاکید می‌دارد که فعلا شرکت قصد افزایش سرمایه مجدد و یا تجدید ارزیابی اموال منقول و غیرمنقول خود را ندارد. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۷۳ میلیارد تومان بالغ شد.