گروه بورس- اسماعیل دلخموش: روز گذشته شاخص کل بورس تهران ۳۵ واحد (معادل ۰۶/ ۰ درصد) افزایش یافت تا در آستانه بازگشت به کانال ۶۳ هزار واحدی متوقف شود. در حالی که امتداد جو منفی روزهای گذشته هنوز در بازار به چشم می‌خورد، امید به صعود بازار و بازگشت آن به روند مثبت باعث ایجاد انگیزه در برخی معامله‌گران شد.


به این ترتیب در مجموع شاهد روندی نوسانی با دامنه محدود بودیم که نهایتا در دقایق پایانی به نفع طرف خریدار سنگینی کرد. به باور برخی کارشناسان بازار برای رشد و بازگشت رونق در کوتاه‌مدت نیاز به چند روز متوالی رشد شاخص دارد. عاملی که می‌تواند باعث از میان رفتن جو منفی و ایجاد انگیزه بیشتر برای ورود نقدینگی و سرمایه‌گذاران ریسک‌گریزتر شود. اتفاقی که در صورت ادامه نوسان‌ها و ریزش‌ها چندان محتمل نخواهد بود. یاسر حمزه‌نژادی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» وضعیت روز گذشته بازار را چنین تشریح کرد: در شرایط فعلی و با توجه به کاهش نقدینگی در بازار متعاقبا شاهد کاهش حجم معاملات نیز هستیم. به این ترتیب در این شرایط بورس قدرت صعود چندانی ندارد. در روزهای گذشته مساله نهایی شدن تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها از عوامل کلیدی در افزایش فشار فروش بود. از طرفی تسویه اعتباری کارگزاری‌ها نیز که عموما در شهریورماه انجام می‌شوند بر جو منفی بازار افزود. با توجه به این نکته که فضای بازار در بسیاری موارد با عوامل روانی ارتباط دارد و لزوما مبنای منطقی ندارد، در حال حاضر نیز شاهد امتداد این جو در بازار هستیم. با این حال با توجه به تحلیل عوامل متفاوتی که ممکن است در ماه‌های آینده بر وضعیت بازار اثرگذار باشند، به نظر نمی‌رسد در ماه‌های آینده شاهد ریزش‌های بیشتری باشیم. به این ترتیب شرایط برای بازگشت بازار و شروع روند مثبت مهیا شده است. با این حال چنین اتفاقی نیازمند رشد برای چند روز متوالی شاخص است. عاملی که می‌تواند باعث ایجاد خوش‌بینی،‌ از میان رفتن فضای روانی فعلی و بازگرداندن اعتماد به سهامداران شود. به این ترتیب با چند روز مثبت بورس و شکسته شدن فضای فعلی می‌توان شاهد بازگشت سرمایه‌گذاران با ریسک‌پذیری کمتر به بازار سهام بود. عاملی که خود در افزایش رونق بازار نقشی اساسی ایفا می‌کند.


در بازار چه گذشت؟

روز دوشنبه شاخص کل بورس با افزایش ۰۶/ ۰ درصدی به رقم ۶۲ هزار و ۹۹۳ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز ۴ واحد (معادل ۰۴/ ۰ درصد) کاهش یافت تا تاثیر نمادهای بزرگ‌تر‌ بازار در رشد اندک دیروز خود را بیشتر نشان دهند. بررسی روند حرکتی شاخص نیز نشان می‌دهد تا دقایق پایانی، شاخص با نوسانات محدود نهایتا بدون تغییر باقی مانده بود که با تاثیر نمادهای همراه،‌ اخابر و حکشتی ۳۵ واحد رشد کرد. نمادهای همراه، حکشتی،‌ اخابر و شیران تاثیرگذارترین نمادها در رشد شاخص کل بودند در حالی که پارسان، وبملت و وتجارت به ترتیب بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. بررسی مشارکت معامله‌گران حقیقی و حقوقی در معاملات نمادهای تاثیرگذار بازار در روز گذشته نشان می‌دهد حقوقی‌ها در چند نمادی که بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص داشتند فعال‌تر بودند به شکلی که ۷/ ۹۷ درصد از حجم خرید شرکت ارتباطات سیار ایران با نماد معاملاتی «همراه» در اختیار این معامله‌گران بود. حقوقی‌ها ۴۴ درصد از حجم فروش این نماد را نیز در اختیار داشتند. حضور حقوقی‌ها در نمادهای حکشتی و مخابرات نیز بیشتر در سمت خریدار بود به شکلی که ۹/ ۸۳ درصد از حجم خرید و تنها ۳/ ۷ درصد از حجم فروش حکشتی به آنها اختصاص یافت. ۹/ ۹۶ درصد از حجم خرید معاملات مخابرات ایران نیز در اختیار معامله‌گران حقوقی بود. نمادهای بانک صادرات ایران، قند ثابت خراسان و پارس خودرو به ترتیب بیشترین حجم معاملات روز گذشته را به خود اختصاص دادند. همچنین پالایش نفت بندرعباس، بانک صادرات ایران و قند ثابت خراسان به ترتیب بیشترین ارزش معاملات دیروز را در اختیار داشتند.


حجم معاملات روز یکشنبه با کاهش 13 درصدی به 382 میلیون سهم و ارزش معاملات نیز با 24 درصد کاهش به 684 میلیارد ریال رسید. همچنین در پایان معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده در روز چهارشنبه 25 شهریور به منظور تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه، متوقف شد.


تحولات فرابورس

دیروز اما آیفکس در خلاف جهت حرکت شاخص بورس حرکت کرد و با افت ۱۰ واحدی (معادل ۴/ ۱ درصد) مواجه شد و در ارتفاع ۶۹۶ واحدی ایستاد. دیروز در فرابورس بیش از ۳۰۳ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش یک هزار و ۵۷۵ میلیارد ریال معامله شد که در نهایت معاملات منفی در نمادهای «مارون»، «زاگرس» و «ذوب» بیشترین ریزش را به آیفکس تحمیل کردند. بررسی معاملات صورت گرفته در نمادها با بیشترین تاثیر منفی نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد از خرید در نماد «مارون» توسط معامله‌گران حقیقی صورت گرفت این در حالی است که حقوقی‌ها در این نماد بیشتر فروشنده بودند که در نهایت افت ۶۲/ ۳ درصدی را رقم زد. همچنین فشار فروش در سهام شرکت ذوب آهن که بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار داشت، منجر به افت ۴/ ۴ درصدی قیمت این سهم شد.

در فرابورس نیز همچون بورس سهامداران بیشترین استقبال را از نمادهای گروه قندی داشتند که در این راستا «قشیر» و «قچار» در صدر بیشترین درصد افزایش قیمت قرار گرفتند. بررسی معاملات دو نماد مزبور نشان می‌‌دهد که عمده تحرکات در این معاملات بر دوش سهامداران حقیقی بوده است به‌طوری که ۱۰۰ درصد سهام «قشیر» بین معامله‌گران حقیقی جابه‌جا‌ شد. در «قچار» نیز ۱۰۰ درصد از خرید و بیش از ۹۹ درصد از فروش توسط معامله‌گران حقیقی صورت گرفت.

نماد تازه وارد شلیا نیز در معاملات دیروز مشمول رشد قیمت۹۷/ ۴ درصدی شد. بررسی سابقه معاملاتی در شلیا نشان می‌دهد که قیمت این سهم از تاریخ عرضه خود تا کنون بر مدار رشد قیمتی حرکت کرده است به‌طوری که از قیمت ۱۳۶۰ ریال خود پس از کشف قیمت در تاریخ شانزدهم شهریور ماه به قیمت ۱۶۵۱ ریال رسیده است. همچنین نماد معاملاتی شرکت بیمه سامان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، تقسیم سود نقدی هر سهم و ارائه اطلاعات پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۱۳۹۴ دیروز بازگشایی شد.