گروه بورس- هدیه لطفی: روز گذشته، در فرابورس شاخص آیفکس با رشد ۵/ ۳ واحدی و توقف در محدوده ۷۰۴ واحدی به پایان رسید تا به این ترتیب هفته‌ای مثبت با صعود تمام متغیرها بر این بازار به ثبت برسد.


فرابورس با احتساب رشد روز گذشته شاخص، بازدهی یک درصدی را طی هفته‌ جاری تجربه کرد و در مجموع در این هفته بیش از 898 میلیون برگه اوراق بهادار در 61 هزار و 39 مرتبه میان معامله‌گران فرابورس دادوستد شد که ارزش کل ناشی از این معاملات به حدوده 4942 میلیاردریال رسید که به این ترتیب همراه با رشد 7/ 56 درصدی حجم و 5/ 15 درصدی ارزش معاملات در مقایسه با هفته گذشته بوده است. نوسانات موجود در بازارها طی هفته جاری نیز ادامه داشت که رصد آن در فرابورس نشان از شروع هفته‌ای منفی و بالعکس پایانی خوش دارد؛ در معاملات روز شنبه شاخص آیفکس با یک واحد کاهش به محدوده 696 واحدی رسید که مجدد روز یکشنبه با رشد 2 واحدی از جایگاه قبلی خود صعود کرد. در این روز بیشترین حجم معاملات هفتگی فرابورس با ثبت جابه‌جا‌یی روزانه بیش از 300 میلیون سهم به ثبت رسید که هر چند ارزش معاملات روز شنبه چندان چشمگیر نبود اما روز یکشنبه نشان از معاملات 1255 میلیارد ریالی این بازار دارد. روز دوشنبه نیز مجدد کاهش یک واحدی آیفکس مشاهده شد که در معاملات روز بعد با رشد 3 واحدی و همچنین 5/ 3 واحدی روز چهارشنبه نه تنها جبران شد بلکه افزایش 7 واحدی (معادل یک درصد) هفتگی در کارنامه این بازار به ثبت رسید. بر‌اساس این گزارش بیشترین ارزش معاملات در هفته جاری نیز به مبادلات روز سه‌شنبه با ارزش 1504 میلیاردریالی تعلق داشت که 1290میلیارد ریال آن به ارزش معاملات بازار ابزارهای نوین مالی تعلق داشت که بیشترین درصد از این رقم نیز مربوط به معاملات 961میلیارد ریالی اوراق شهرداری مشهد و 150میلیارد ریالی اوراق مشارکت مجد بود. در جریان داد و ستد روز گذشته نیز 90 میلیون ورقه در 13 هزار و 255 نوبت در فرابورس معامله شد و ارزش معاملات نیز به 679 میلیارد و 950میلیون ریال رسید.


بیشترین حجم معاملات این روز مربوط به معاملات ۱۰ میلیون و ۶۴۰ هزار سهمی گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان بود و بیشترین ارزش معاملات نیز به ذوب‌آهن اصفهان با جابه‌جا‌یی ۱۹ میلیارد و ۶۷۰ میلیون ریال از سهام اختصاص یافت. علاوه بر این، پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری هستی‌بخش آگاه هم امروز پس از ۴ روز در بازار سوم پایان یافت؛ صندوق زمین و ساختمان نسیم بیشترین حجم معاملات ETF را با خرید و فروش ۵ میلیون و ۸۸۰ هزار سهم رقم زد و داد‌و‌ستد ۱۰۰ هزار ورقه مرابحه سه ماهه مگاموتور و شهرداری قم در صدر معاملات اوراق با درآمد ثابت قرار گرفتند. بررسی وضعیت روز گذشته صنایع فرابورسی نشان از آن دارد که در گروه نفتی، نفت ایرانول تنها نماد منفی بوده و دیگر شرکت‌های این گروه با نوسان مثبت قیمتی به کار خود پایان دادند، در این گروه بیشترین حجم معاملات به پالایش نفت تهران با جابه‌جایی ۳ میلیون سهم و بیشترین ارزش به پالایش نفت لاوان با ارزش ۳/ ۱۶ میلیارد ریال تعلق داشت. در گروه فلزات اساسی نیز ذوب آهن در صدر جای گرفت و میدکو با معاملات یک میلیون سهمی خود به ارزش ۸/ ۲ میلیارد ریالی در رتبه دوم ایستاد، دیگر نمادهای این گروه از جمله فولاد آلیاژی یزد، زرین معدن آسیا، فولاد ارفع و روی زنگان با نوسان منفی همراه بودند. در گروه قند و شکر نیز دو نماد «قچار» و «قشیر» هر دو نوسان منفی را تجربه کردند.


در گروه دارویی نیز نمادهای کی بی سی و داروسازی تولید‌دارو با نوسان منفی اما حق‌تقدم مثبت همراه بود، سبحان دارو و پخش البرز نیز از دیگر نمادهای مثبت روز گذشته بودند که هرکدام نوسان مثبت در محدوده 3 درصد را تجربه کردند. گروه محصولات شیمیایی نیز با معاملات 10 میلیون سهمی پترول به ارزش 7/ 15 میلیارد ریال همراه بود؛ مارون تنها نماد منفی این گروه بود و خراسان و زاگرس نیز نوسان مثبت را تجربه کردند. گروه حمل‌ونقل‌ دریایی نیز با تک نماد کشتیرانی دریای خزر هر چند با نوسان منفی 4/ 4 درصدی مواجه بود اما معاملات 25 هزار سهمی به ارزش 161 میلیون ریال را به ثبت رساند. نماد «مفاخر» در گروه رایانه با ثبت نوسان 5 درصدی به‌عنوان مثبت‌ترین نماد بود و در مقابل همکاران سیستم با نوسان منفی 3/ 3 درصدی روبه‌رو‌ شد، افرانت نیز معاملات متعادل در محدوده نوسان مثبت یک درصدی و ثبت حجم 8280 سهمی داشت. در پایان معاملات دیروز، نماد معاملاتی شرکت سبحان دارو جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام و نماد معاملاتی شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام در روز یکشنبه 17 آبان متوقف شد. اسناد خزانه (اخزا1) نیز روز گذشته با رشد 3580 ریالی (معادل 39/ 0 درصد) همراه و در پایان به قیمت 92 هزار و 198 تومان معامله شد. بر این اساس، نرخ سود موثر این اوراق تا سطح 6/ 25 درصدی کاهش یافت.