سبک‌های مبلمان کلاسیک
حسین سرود نشین
اصولا مبلمان از نظر طراحی و ساخت به دو نوع تقسیم می‌شود؛ ۱)مبلمان مدرن، ۲)مبلمان استیل یا کلاسیک.

یکی از دلایلی که صنعت مبلمان به عنوان یک هنر شناخته می‌شود، وجود نقش‌های زیبا، طراحی بسیار غنی برگرفته از طبیعت، موقعیت جغرافیایی و نوع فرهنگ مردم هر منطقه و درنهایت هنر دست استاد نجار با آن ظرافت و وسواسی است که از خود نشان می‌دهد، است.اصولا مبلمان پذیرایی از نوع استیل دارای سبک‌های گوناگونی است که به برخی از آنها در اینجا اشاره می‌کنیم.
مبلمان کلاسیک یا استیل به‌رغم اینکه اکثر طرح‌های آن ابداع شده در کشورهای اروپایی هستند و طراحان اولیه آن افراد اروپایی بودند ولی امروزه بیشتر در کشورهای شرقی، خصوصا عربی، خاورمیانه و برخی کشورهای اروپایی مثل ایتالیا که خود مهد معماری و دکوراسیون است، رونق دارد. در کشور ما نیز هنوز با توجه به ورود رو به افزایش انواع سبک‌های مدرن و جدید به کشورمان اما هنوز مبلمان کلاسیک در جایگاه ویژه‌ای نزد مردم برخوردار است.
برخی سبک‌های مبلمان پذیرایی:
سبک ژاکوبی: ژاکوبی یک سبک مبلمان انگلیسی است که در فاصله سال‌های ۱۶۰۳ تا ۱۶۸۸ شکل گرفته است. صندلی بلوطی با پشتی بلند و با پایه‌های کنده‌کاری شده ظریف و تشکچه‌هایی با پوشش مخمل معرف کلیه تناسب‌ها و خطوط این نوع مبلمان است.
سبک ملکه آن: در این سبک، مبلمان خانگی از مشخصات و خصوصیات کنده‌کاری که معرف سبک گذشته بود، فاصله گرفت. این سبک اولین مبلمان انگلیس بود که در آن ترکیب توام با زیبایی و راحتی بوده. دسته‌های صندلی و پشتی آن مناسب با بدن انحنا داده شده است.پایه‌های پنجه شیری و خطوط منحنی و نیز گوشه‌های گرد شده در این سبک داخل گردیده است.
سبک توماس شاتن: در بین سال‌های ۱۷۰۱ تا ۱۸۰۶ بسیار متداول بوده است. شراتن یکی از مهم‌ترین طراحان مبلمان در نیمه دوم قرن ۱۸ محسوب می‌شود. با اینکه یک مبل‌سازبود ولی هرگز خود حتی یکی از مبل‌های خود را نساخت. بیشتر صندلی‌ها ظاهری با ظرافت زنانه داشتند ولی به علت دانش مبل‌سازی که از آن برخوردار بود، آنها استحکام قابل ملاحظه‌ای داشتند.
مبل فرانسوی دوره لویی: در بین سال‌های 1715 تا 1774 در اروپا متداول بوده است که امروزه نیز بسیاری از مبل‌های موجود الهام گرفته از این نوع مبلمان است. شاخص مبل دوره‌لویی کنده‌کاری‌ها و خطوط متقارن و پیچیده دکوراسیون، گران‌قیمت، حجیم و سنگین بودن از شاخصه‌های اصلی مبلمان این دوره است.
سبک چپیندل: این سبک توسط شخصی به نام چینپدل ابداع شد که این شخص خود سرآمد کابینت‌سازی در لندن بود که با ورود ماهاگونی به حرفه درودگری چپیندل مبادرت به طراحی نمود. وی در کار خود منحصرا به طراحی‌های ظریف تکیه کرد و از منبت پرهیز نمود و بیشتر از پایه‌های صاف استفاده کرد.
«نکاتی در هنگام خرید»
در هنگام خرید همیشه به این نکته توجه داشته باشید که اگر مبل استیل می‌خرید، کنده‌کاری روی آن با هم قرینه باشند یا دچار ریختگی، شکستگی و مسائلی از این قبیل نباشند.
به وزن آن توجه کنید که خیلی سنگین نباشد تا در هنگام حمل‌ونقل دچار مشکل نشوید یا بر اثر ثابت ماندن زیاد روی فرش یا موکت باعث خرابی آنها نشود، چرا که سنگینی مبل نشانگر داشتن جنس خوب نیست.
به پارچه‌ای که برای رویه استفاده شده دقت کنید تا از نظر دوخت ایراد نداشته باشد همچنین در انتخاب رنگ آن دقت کنید تا هم با رنگ کلاف همخوانی داشته باشد، هم با نوع رنگ دکوراسیون منزلتان.
در آخر توجه داشته باشید تا در طراحی و ساخت از استانداردهای لازم برخوردار باشند. مثل فاصله نشیمن تا زمین، ارتفاع پشتی، دسته و عرض نشیمنگاه آن و بهترین کار این است که برای امتحان روی آن بنشینید و آن را امتحان کنید. برای اطمینان از دوام آن نیز بهتر است که به محل درز و اتصالات آن دقت کنید.
معمولا برای ساخت این نوع مبلمان امروزه بیشتر از چوب‌های راش، افرا یا گردو استفاده می‌شود که هر کدام در جای خود دارای مزیت‌ها و معایبی هستند.
پذیرایی از نظر چیدمان
در قسمت پذیرایی از نورهای آزاردهنده استفاده نکنید و بیشتر از نورهای غیرمستقیم مثل آباژورها و دیوارکوب‌ها استفاده شود. اگر پذیرایی از نور جنوب برخوردار است بهتر است از رنگ‌های تند استفاده نشود، اما اگر نور شمال را دارید، از رنگ‌های گرم‌تر استفاده کنید.
اگر در اتاق پذیرایی شما پنجره‌هایی با ارتفاع کوتاه و عرض کم دارید از پرده‌های بلند استفاده کنید تا فضای بزرگ‌تری را داشته باشید. اندازه فضای پذیرایی در تعیین نوع و رنگ مبلمان بسیار اهمیت دارد.
اگر فضایی پذیرایی شما کوچک است بهتر است مبلمان روشن و کم حجم، پرده‌های ساده با بافت‌ریز یا حریر و همچنین از قالیچه‌های کوچک یا فرش در ابعاد کم استفاده کنید.
یکی از فضاهایی که مناسب برای قرار دادن اشیای تزئینی می‌باشد، پذیرایی است که می‌توان با چیدن آن به طور هماهنگ جلوه بیشتری به آنها بخشید. در اکثر منازل میز ناهارخوری در اتاق پذیرایی و کنار مبلمان قرار دارد، اما بهتر است که میز ناهارخوری نزدیک آشپزخانه باشد تا سرو غذا راحت‌تر باشد. همچنین بایستی از نور کافی برخوردار باشد.