شک و تردید سارکوزی

ترجمه: پگاه نیاکی

کاملا واضح بود که سخنان سارکوزی در آنسی (Annecy) تحت تاثیر اندیشه‌های روزولت در دهه ۳۰ است؛ دهه‌ای که پر از بحران‌های اقتصادی بوده است. او به جامعه آمریکایی‌ها گفت: تنها عاملی که برای ما ترس را به وجود می‌آورد خود «ترس» است. بعد از این سخنان قاطع، رییس‌جمهوری فرانسه هشدارهایی اقتصادی برای دوران بحران ارائه کرد؛ ایجاد اطمینان برای حرکت و پویایی بدون سرمایه‌گذاری فکری بر مالیات‌دهنده‌ها با وجود داشتن مسوولیت‌پذیری برای هر کدام از افراد و فردی که اشتباه کند یقینا باید از چرخه خارج شود.

وی به نقش خود و بی‌تردید اروپا در این اغتشاشات شکی نداشت و این موضوع را هم اذعان کرد. سارکوزی سپس در مورد پیشنهاد ساختن دنیایی جدید از طرف اروپایی‌ها این نکته را متذکر شد که متقاعد ساختن جامعه آمریکا با دلایل منطقی برای پیشبرد این خواسته ضروری است.در ادامه این سخنرانی، نیکولا سارکوزی از یک نوع بازگشت سیاسی (همان اندیشه‌های روزولت در راهکارهای سیاسی و اقتصادی) دفاع کرده و توصیه می‌کند برای اینکه دولت از لحاظ مالی تضمین شده باشد باید این قانون‌ها در تمامی سازمان‌ها و دپارتمان‌ها اعمال شود.

او یادآور می‌شود که برای رسیدن به این هدف باید یک واسطه بسیار قوی و معتبر که منطبق با ساختارهای سازمان‌های فرانسوی باشد ایجاد کرد. رییس جمهور فرانسه با یک سوال کلیدی سخنرانی خود را ادامه می‌دهد: «من از خود می‌پرسم که آیا آنها (جامعه آمریکا) هم به این بحران مانند ما به صورت جدی می‌نگرند؟»

وی در ادامه به صورت غیرمسقیم به هزینه‌ها و حقوقی که افراد مختلف در هر جایگاهی در جامعه که به خدمت گرفته می‌شوند اشاره کرد و خواستار نظم و با برنامه بودن این مساله شد.

نیکولا سارکوزی متعهد شد که بودجه دولت فرانسه از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ صرف سرمایه‌گذاری اقتصادی شده و خواهد شد و همچنین این اطمینان خاطر را داد که دولت از تمامی سرمایه‌گذاران و کارخانه‌داران حمایت خواهد کرد و شدیدا حامی مسائل اقتصادی و تمامی کسانی که در این زمینه و جهت پیشبرد آن به نفع جامعه اقدام می‌کنند، خواهد بود.

در نهایت وی وعده یک میزگرد اختصاصی در مورد تمامی این مسائل با سرمایه‌گذاران و کارخانه‌داران را با هدف رسیدگی به مشکلات این قشر داد چرا که وی معتقد است ریشه بسیاری از مشکلات جامعه در بعد اقتصادی آن است.

منبع: لیبراسیون