بررسی درخواست وزارت امور خارجه برای همراهی مسیونوز
گروه تاریخ‌اقتصاد- بخش سوم (پایانی) مذاکرات نمایندگان مجلس شورای ملی را در روز پنجشنبه، 7 فروردین 1287 می‌خوانید با پیوست گزارش ثبت شده در این جلسه به این شرح که صورت جزو سى‌ودو هزار تومان مخارج که براى اداره تفتیش تذکره برآورد کرده بودند قرائت شده.
مباحثات و مذاکرات زیاد در این باب به عمل آمد. در اینکه باید اداره تفتیش براى تذکره راسا دایر شود آرای متفق بود، ولى درخصوص اینکه آیا به‌طور اداره و امانى بوده سالى سى و دو هزار تومان از بابت مخارج آن تصویب شده داده شود یا اینکه به‌طور مقاطعه بوده از مازاد عمل کنند تذکره تومانى دو هزار در داخله و سه هزار در خارجه بردارند تردید راى بود و اغلب مقاطعه بودن را به جهت صرفه حال ملت و دقت در عمل صلاح می‌دانستند، اما چون بعضى شرط‌ها داشت که قابل دقت و ملاحظه بود، لهذا قرار شد در مجلس دیگر مجددا مطرح و مذاکره شده و به‌طوری که صلاح و صرفه است عمل ختم شود و شروع به مذاکره بعضى مطالب دیگر شد.
آقا میرزا مرتضى قلیخان: در باب مسیو پریم که مرخصى خواسته است که برود فرنگ و اینجا هم وکیلى براى خود معین کرده در هیات‌رئیسه مذاکره شده به طرف او جواب داده شد که باید مسیوپریم وکیلى براى خود معین نماید مثل آنکه مسیونوز تعیین کرد و نیز رسما این مساله را باید وزیر امور خارجه به مجلس بنویسد این است رقعه که از وزارت امور خارجه در این باب نوشته شده قریب به این (مضمون قرائت شد) که چون مسیوپریم براى محاسبات گمرکات از طرف مسیو نوز وکیل بود. اینک می‌خواهد برود و دولت قرارداد او را فسخ نموده، خواهش دارد که سفارت به انجمن رشت و انزلى نوشته شود که هنگام عبور او از رشت و انزلى ممانعت و جلوگیرى ننمایند.
احسن‌الدوله: اینها که می‌روند آیا مواجبشان قطع شده است یا می‌گیرند؟
رئیس: نمی‌دانم باید قطع شده باشد! کمیسیون مالیه می‌داند.
آقا میرزا محمود: روزی که مسیو نوز رفت در محاسبات وکالت به مسیو پریم داده است. گویا مسیو پریم حساب را نپرداخته است و حالا آن هم به وکیل خود واگذار کرده است خوب است این مساله از وزیر مالیه تحقیق شود.
رئیس: پس خوب است این مساله را به تصویب وزیر مالیه واگذار نمایند.
آقا میرزا مرتضى قلیخان: میرزا ابوالحسن خان که مرخصى گرفته بود سه ماهه براى رفع کسالت به فرنگ رفته که معالجه نماید. حالا شرحى نوشته که اطباى آنجا تجویز کرده‌اند باید دو ماه دیگر در آنجا بماند که به کلى رفع مرض بشود. حالا اگر از مجلس مقدس اجازه می‌دهند که دو ماه دیگر در آنجا بماند، و الا فورا مراجعت خواهند نمود. (اکثر تصویب کردند)
حسینقلى خان نواب: این مستشار که براى مالیه آمده در فرانسه به سمت مفتشى معرفى شده. خوب است که مقرر شود که او به حساب مسیو نوز رسیدگى نماید با بودن مسیو پریم.
رئیس: خوب است همان به صلاحدید وزارت مالیه رجوع بشود هرطور که صلاح دیدند عمل نمایند.
امان‌الله میرزا: از قراری که می‌شنویم تمام ملت از ما ناراضى هستند و می‌گویند که وکلا کار نمی‌کنند و بنده ملاحظه می‌نمایم تمام تقصیرات با وزرا است. از زمانی‌ که مسیو نوز رفته تاکنون در حساب او وزرا چه اقدامى کرده‌اند. پس معلوم می‌شود تقصیرات با وزرا است و وکلا مورد طعن واقع شده‌اند.
آقا میرزا محمود: به اعتقاد بنده از طرف هیات رئیسه به وزیر مالیه نوشته شود که تا چند روزى مسیوپریم بماند که مستشار وزارت مالیه به حساب رسیدگى کند و این مساله خیلى اهمیت دارد دیگر در باب پول‌هاى اشرفى سابقا از وزارت مالیه صورت آن خواسته شده بود تاکنون نفرستاده‌اند خوب است صورت این پول هم از وزارت مالیه خواسته شود.
وکیل‌التجار: ما هیچ نباید از بابت این پول صورت بخواهیم، زیرا که در باب این پول در زمان وزارت جناب ناصرالملک فقط مجلس راى داد که اگر تا پنج‌هزار تومان مخارج خیلى لازم باشد بردارند و بیش از این هم راى داده نشد و علاوه تاکنون هم در مجلس براى این وجه مخارجى تصویب نشده است، پس باید معلوم کرد که این پول در کجا است و چه شده.