راه‌اندازی قطار مسافری اینچه برون- گرگان- ساری

گروه بنگاه‌ها: قطار مسافری اینچه برون- گرگان - ساری با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری راه‌اندازی شد. این قطار در راستای رویکردهای کلی راه‌آهن در زمینه توسعه خطوط و سرویس‌های حومه ای ریلی مبنی بر ایجاد ظرفیت‌های کافی در حوزه زیرساخت خطوط؛ ارتقای خطوط موجود به‌منظور سرویس‌دهی مناسب برای مسافران حومه‌ای؛ تامین ناوگان مناسب برای قطارهای حومه‌ای؛ توسعه ایستگاه‌های حومه‌ای با رویکرد تجاری‌سازی ایستگاه‌ها و ایجاد اشتغال؛ به‌روزرسانی سیستم‌های علائم و ارتباطات نظیر سیستم کنترل اتوماتیک قطار(ATC) و تراک بندی مسیرهای موجود به‌منظور افزایش ظرفیت خدمت‌رسانی و همچنین ایجاد یکپارچگی بین سیستم‌های حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای و درون شهری راه‌اندازی شد.

به گزارش روابط عمومی راه‌آهن، قطار اینچه برون - گرگان‌- ساری به صورت ۴ واگنه با ظرفیت ۳۳۶ صندلی اتوبوسی و سرعت ۱۲۰ کیلومتر درساعت است. طراحی داخلی این قطارها ارگونومیک، ایمن و مدرن است. تمامی سالن‌ها دارای نورپردازی مناسب، محل بار همراه، دستگیره‌های مناسب برای تردد مسافر داخل سالن‌ها وکپسول اطفای حریق است و از سیستم تهویه سرمایش و گرمایش پیشرفته و خودکار بهره می‌برد. درهای واگن از طریق ۱۲ دوربین در کابین راننده قابل کنترل است. این قطار دارای سیستم صوتی برای پخش در داخل قطار و بلندگوهای خارجی برای هشدارهای لازم در مواقع لزوم در بیرون قطار است.

توسعه صادرات غیرنفتی با خط ترانزیتی اینچه برون - ترکمنستان - قزاقستان

معاون اول رئیس‌جمهوری در مراسم راه‌اندازی قطار مسافری اینچه برون- گرگان - ساری؛ هدف از راه‌اندازی خط آهن ترانزیتی اینچه برون - ترکمنستان - قزاقستان را توسعه صادرات غیر نفتی کشور و ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به جنوب و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس عنوان کرد. اسحاق جهانگیری اظهارکرد: خط آهن ترانزیتی اینچه برون - ترکمنستان- قزاقستان به‌منظور توسعه صادرات غیر نفتی کشور و ترانزیت کالا از کشورهای آسیای میانه به جنوب و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس برنامه‌ریزی شده است.

ترانزیت کالا در مسیرجمهوری آذربایجان از طریق حمل‌ونقل ترکیبی

رئیس راه‌آهن آذربایجان در دیدار با مدیرعامل راه‌آهن، از پیشنهاد استفاده از حمل‌ونقل ترکیبی تا زمان اتمام ساخت کریدور شمال- جنوب استقبال کرد. به گزارش روابط عمومی راه‌آهن، محسن پور سید آقایی مدیرعامل راه‌آهن در دیدار با جاوید قربان اف، رئیس راه‌آهن جمهوری آذربایجان با تاکید بر اهمیت ساخت پروژه قزوین -رشت- آستارا به‌منظور فعال کردن هر چه بیشتر کریدور شمال - جنوب گفت: در حال حاضر مسیر قزوین- رشت با پیشرفت نزدیک به ۸۰ درصد تا پایان سال ۹۵ به بهره‌برداری خواهد رسید ولی بخشی از مسیر از رشت تا آستارا اقدامی صورت نگرفته است و از سرمایه‌گذاری آذربایجان یا هر طرف ثالث دیگر استقبال خواهیم کرد. وی افزود: تا ساخته شدن مسیر مذکور می‌توان از حمل‌ونقل ترکیبی ریل- جاده برای حمل‌ونقل بار در مسیر دو کشور استفاده کرد، به صورتی که بار از بندر عباس از طریق شبکه ریلی به قزوین و از آنجا با حمل‌ونقل جاده‌ای به مرز آستارا منتقل شده و مجددا از طریق شبکه ریلی جمهوری آذربایجان به مقاصد مد نظر ترانزیت شود. رئیس راه‌آهن آذربایجان نیز ضمن ابراز خوشحالی از همکاری با ایران و تاکید بر جدیت کشور خود در تکمیل این مسیر، پیشنهاد کرد یک گروه کاری مشترک بین دو کشور به‌منظور بررسی و پیگیری مسائل مالی و فنی ساخت مسیر ریلی قزوین - رشت- آستارا تشکیل شود.

وی با استقبال از پیشنهاد مدیرعامل راه‌آهن از حمل‌ونقل ترکیبی تا زمان بهره‌برداری از مسیر رشت- آستارا افزود: امکان حمل‌ونقل ترکیبی ریل- دریا نیز وجود دارد به‌طوری‌که محموله‌ها از بندرعباس از طریق شبکه ریلی به بندر امیرآباد در شمال کشور منتقل و از آنجا نیز از طریق کشتی به بندر الت آذربایجان منتقل شده و سپس از طریق شبکه ریلی آذربایجان به مقاصد لازم ارسال شود. قربان اف همچنین پیشنهاد کرد: به‌منظور تسهیل در حمل‌ونقل منطقه ویژه‌ای در آستارای دو کشور تشکیل شود که مورد استقبال طرف ایرانی قرار گرفت.

در نهایت طرفین توافق کردند کارگروهی از کارشناسان دو راه‌آهن تشکیل شود تا مسائل مالی و فنی ساخت مسیر ریلی قزوین - رشت- آستارا را بررسی و مورد پیگیری قرار دهد. همچنین مقرر شد کارگروه مذکور به‌منظور بهره‌گیری از حمل‌ونقل ترکیبی در قلمرو دو کشور مسیر‌های مختلف را بررسی کرده و تا اوایل مهرماه سال‌جاری مناسب‌ترین مسیر را به روسای دو راه‌آهن گزارش کند. همچنین کارگروه ریلی دو کشور موظف شد تا مساله ایجاد منطقه ویژه در آستارای دو کشور را بررسی و ظرف ۲ ماه نتیجه را به مسوولان دو راه‌آهن اعلام کنند.

راه‌اندازی قطار مسافری اینچه برون- گرگان- ساری