تاثیر کنترل اتوماتیک قطار در کاهش سوانح ریلی

فارس: معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن با اشاره به تاثیر بسزای سیستم کنترل اتوماتیک قطار در ایمنی سیر، افزایش بهره‌وری خطوط، کاهش فاصله زمانی اعزام قطارها و کنترل سرعت، از تجهیز ‌خطوط ریلی یزد و هرمزگان به این سیستم خبر داد.

حسین عاشوری با اشاره به نقش سیستم کنترل اتوماتیک قطار (ATC) در تامین ایمنی حمل‌و‌نقل ریلی، بیان کرد:‌ سیستم ATC خط‌آهن تهران- مشهد تکمیل شده است. وی اظهار کرد: توسعه ATC جنبه‌‌های کاربری دقیقی دارد؛ در ATC سرعت قطار برای مسیرهای مختلف تعریف می‌شود، اینکه قطار در هر بلاک چه سرعتی می‌تواند داشته باشد یا اینکه در نزدیک ایستگاه باید چه میزان سرعت کاهش یابد، مربوط به همین سیستم ATC است. معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن اضافه کرد:‌‌

تجهیز قطار و خطوط ریلی به این برنامه موجب می‌شود قطار و لکوموتیوی که کشنده قطار است‌، تحت کنترل دقیق باشد، هر نوع انحراف از سرعت توسط لکوموتیوران از سوی سیستم اخطار داده می‌شود و اگر لکوموتیوران به اخطار‌ها توجه نکند، قطار متوقف می‌‌شود. وی افزود:‌ این مورد موجب می‌شود که نمونه حادثه‌ ریلی که در سال گذشته رخ داد و‌ لکوموتیوران به‌ جای سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت‌، ۱۲۷ کیلومتر بر ساعت حرکت کرد، دیگر تکرار نشود، این سیستم موجب می‌شود که از بروز سرعت‌های زیاد جلوگیری شده و لکوموتیوران نتواند سرعت قطار را خودسرانه و غیر ‌مجاز افزایش دهد. معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه‌آهن افزود: با توجه به آنکه به دنبال افزایش سرعت قطارها و ورود قطارهای‌‌ پرسرعت به کشور هستیم، تجهیز خطوط ریلی به این سیستم‌ها (ATC) برای قطارهای پرسرعت جزو الزامات است.

عاشوری افزود: مزیت دیگر استفاده از ATC، افزایش بهره‌وری و استفاده از امکانات است؛ ‌‌بر‌اساس بلاک‌هایی‌ که تعریف شده است‌ هر قطاری که در مسیرهای یک خطه حرکت می‌کند عملا تا زمانی که قطار به ایستگاه بعدی نرسد،‌ قطار بعدی نمی‌تواند پشت سر آن حرکت کند و ما همیشه فاصله متوسط ۲۲ تا ۲۳ کیلومتری بین دو قطار داریم، اما با تکمیل سیستم ATC و تجهیزات نصب شده در خطوط ریلی، فاصله بین دو قطار از ۲۲ کیلومتر به ۴ کیلومتر کاهش می‌یابد و این موجب می‌شود که بتوانیم تعداد قطارهای بیشتری را با رعایت جوانب ایمنی در یک مسیر اعزام کنیم و این کمک موثری برای افزایش ظرفیت در مسیرهای یک خطه و افزایش بهره‌وری ناوگان موجود است.