دنیای اقتصاد: نمایندگان مجلس در جلسه دیروز پارلمان، در جریان اصلاح موادی از لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور اعاده شده از شورای نگهبان، بر مصوبه تعطیلی روز هشتم ربیع‌الاول سالروز شهادت امام حسن عسگری(ع) و آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) اصرار و آن را بدون تغییر تصویب کردند. پیش از این دولت این مصوبه را ابلاغ کرد. با این حال شورای نگهبان به دلیل داشتن بار مالی این مصوبه برای دولت آن را به مجلس بازگرداند. این موضوع واکنش علی لاریجانی را نیز برانگیخت؛ رئیس مجلس با اشاره به تبصره ۲ ماده ۲۰۱ آیین‌نامه داخلی مجلس، تاکید کرد: شوراى نگهبان نمى‌‌تواند پس از گذشت مهلت‌هاى مقرر و رفع ایراد در نوبت اول، مجددا مغایرت موارد دیگرى را که مربوط به اصلاحیه نیست بعد از گذشت مدت قانونى به مجلس اعلام کند مگر در رابطه با انطباق با موازین شرعی. لاریجانی افزود: این از عجایب است که شورای نگهبان خلاف آیین‌نامه دوباره ایراد گرفته است، اصلا ایراد دوباره در آیین‌نامه نیست، ‌شورای نگهبان یک بار تایید کرده و دفعه بعد گفته قبول ندارم؛ نمی‌تواند این کار را کند.

اصلاح دوباره یک استفساریه

در خبری دیگر نمایندگان دیروز، طرح استفساریه تبصره ۴ ماده ۵۲ قانون انتخابات مجلس اعاده شده از سوی شورای نگهبان را بررسی و با اصلاح بخش‌هایی از آن، تصویب کردند که پس از اعلام نظر قطعی و نهایی شورای نگهبان در مهلت ۲۰ روزه درباره صلاحیت یک نامزد انتخابات، با رعایت قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایات داوطلبین ردصلاحیت شده در انتخابات مختلف، این شورا نمی‌تواند اظهارنظر مجددی درباره صلاحیت آن نامزد یا منتخب داشته باشد و چنانچه مدارک جدیدی درباره او به شورا رسیده باشد، این مدارک طبق ماده ۳۰ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان مورد رسیدگی قرار گیرد.

موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها

مجلسی‌ها همچنین دیروز با ۱۶۰ رأی با کلیات طرح اصلاحیه قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشور موافقت کردند. در جریان بررسی این طرح رئیس کمیسیون شوراهای مجلس گفت: اکنون انتخابات شوراها و ریاست‌جمهوری را در پیش داریم که در این طرح یکسری پیشنهادهایی مبنی‌بر مدرک تحصیلی و نحوه انتخابات لحاظ شده که از نمایندگان درخواست داریم برای بررسی هرچه سریع‌تر این طرح با آن موافقت کرده و به کلیات آن رأی دهند تا بتوان این قانون را برای انتخابات سال جاری به نتیجه رساند.

طرح استیضاح «وزیر آموزش و پرورش»

از سوی دیگر اکبر رنجبرزاده، نماینده مردم اسدآباد از ارائه طرح استیضاح فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش دیروز با ۳۷ امضا به هیات‌رئیسه خبر داد. مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس درباره این طرح استیضاح واکنش نشان داد و به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سوال یا استیضاح حق نمایندگان است، اما استیضاح زمانی اتفاق می‌افتد که وزیری یک افتضاحی بالا آورده باشد؛ استیضاح وزیری که هنوز از راه نرسیده و مسوولان خود را انتخاب نکرده به لحاظ کارشناسی و علمی قابل قبول نیست.