دنیای اقتصاد: دیروز سه‌شنبه، ۳ مرداد (۲۵ ژوئیه)، طرح وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، روسیه و کره‌شمالی در مجلس نمایندگان آمریکا به رای‌گیری‌گذاشته ‌شد و قرار است رئیس‌جمهوری آمریکا در جلسه مشترک کنگره - کاخ سفید پس از بررسی طرح کنگره در مورد حمایت از آن تصمیم بگیرد. ساعاتی پیش از انتشار این خبر، سناتور باب کورکر، رئیس‌جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، در مصاحبه با خبرنگاران از انتشار گزارش‌هایی در مورد توافق اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا بر سر طرح تشدید تحریم ایران و روسیه انتقاد کرده و گفته بود که هنوز برای تصویب این طرح باید کارهایی انجام گیرد. او افزودن بخش دیگری به مصوبه سنا شامل تشدید تحریم کره‌شمالی را از جمله موضوعاتی دانسته بود که باید دقیقا بررسی شود.

بخشی از این طرح پیش‌تر به سنای ایالات‌متحده ارائه و در آن مجلس تصویب شده بود. این طرح در ابتدا تحت عنوان قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌ساز ایران در مجلس سنا مطرح شد که شامل وضع تحریم‌هایی در ارتباط با برنامه موشک‌های بالستیک، اتهام ارتباط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اقدامات تروریستی و ادعای نقض حقوق‌بشر شهروندان ایرانی بود، اما در جریان رسیدگی به آن، بخش دیگری شامل تحریم‌ها علیه روسیه به آن افزوده شد. روز دوشنبه، سارا ساندرز، سخنگوی دفتر رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که ترامپ بررسی خواهد کرد که آیا این طرح شامل بهترین نتیجه برای مردم آمریکا خواهد بود یا نه و سپس در مورد حمایت از آن تصمیم خواهد گرفت.

این طرح روز ١٥ ژوئن با آرای ۹۸ سناتور از ۱۰۰ عضو مجلس سنای آمریکا به تصویب این مجلس رسید و برای بحث و رای‌گیری به مجلس نمایندگان کنگره ارسال شد، اما رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان بخش‌هایی از این مصوبه را با بندهایی از قانون اساسی ایالات‌متحده مربوط به وظایف متفاوت دو مجلس مغایر دانست و تصویب آن را به رفع این ایرادات موکول کرد.

برخی سناتورهای دموکرات اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان را به بهانه‌جویی متهم کردند و گفتند که تعلل آنان در تصویب این طرح به دلیل موضع‌گیری دولت در مورد بخش مربوط به تحریم روسیه بوده است. دولت دونالد ترامپ نظر مساعدی نسبت به ایران ندارد و بعید است بخش مربوط به تشدید تحریم ایران با مخالفت دولت مواجه شده باشد. پیش‌تر نشریه «فارن‌پالسی» در گزارشی آورده بود که ترامپ بعد از دیداری پرمناقشه با تیلرسون به گروهی از کارکنان مورداعتماد خود در کاخ‌سفید دستور داده زمینه‌ها برای جلوگیری از تایید پایبندی ایران به برجام در گزارش سه ماهه بعدی را مورد بررسی قرار دهند. همزمان جان بولتون، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد نیز گفته است که فکر نمی‌کند دونالد ترامپ در گزارش سه ماهه بعدی به کنگره، پایبندی ایران به توافق هسته‌ای با گروه۱+۵ را تایید کند.

اگرچه دولت کنونی آمریکا با تایید عمل ایران به «متن برجام» همچنان به لغو تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران پایبند است، اما مقامات آمریکایی از زمان امضای توافق هسته‌ای تصریح کرده‌اند که تغییری در روابط دو کشور بروز نکرده و در نتیجه، ایالات‌متحده خود را ملزم به لغو یا خودداری از وضع تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران نمی‌داند. درمقابل، مقامات جمهوری اسلامی ضمن تاکید بر لزوم ادامه خصومت با آمریکا، تاکید داشته‌اند که ایالات‌متحده باید در واکنش به قبول برجام از سوی ایران، تمامی تحریم‌ها را مورد تجدیدنظر قرار دهد و در هر حال از وضع هر نوع تحریم جدیدی خودداری ورزد. با توجه به موضع‌گیری دولت آمریکا در مورد ایران، قاعدتا نگرانی دولت آن کشور و جناح جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان به بخش مربوط به تحریم روسیه مربوط بوده است.

واکنش رئیس مجلس ایران

در واکنش به این اقدام، رئیس مجلس شورای‌اسلامی با تاکید بر اینکه تصور آمریکایی‌ها برای ستیز با برجام به ضررشان است، گفت ما متناسب با رفتار آمریکایی‌ها توانایی اقدامات زیادی داریم. به گزارش «ایرنا»، علی لاریجانی روز سه‌شنبه در حاشیه افتتاح همایش هیات امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره تحریم‌های آمریکا در نقض برجام گفت: اقدامات اخیر آمریکایی‌ها بحث تازه‌ای نیست، از وقتی که سنا وارد چنین تصمیماتی شده است آنان با چالش‌هایی در داخل مواجه شده‌اند.

او افزود: این تحریم‌های اخیر برای ایران و روسیه نیز رصد می‌شود و متناسب با آن تصمیم‌گیری‌هایی می‌شود. لاریجانی ادامه داد: این نشان‌دهنده آن است که آمریکایی‌ها در گذشته و حال بدعهدی‌هایی داشتند، خصوصا در دوره اخیر تصور می‌کنند اگر با برجام ستیز کنند به نفعشان است درحالی‌که به ضرر آنان است. او اضافه کرد: ما از پتانسیل‌های خوب هسته‌ای برخورداریم و به سرعت می‌توانیم شرایط را تغییر دهیم. همزمان محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز با بیان اینکه از هیچ‌یک از حقوق ملی‌مان در این قرارداد بین‌المللی نخواهیم گذشت، ابراز کرد که قطعا اقدام قاطع را انجام می‌دهیم.