هنر مقاومت مربوط به زمان حال نیست و گذشته و آینده را هم در بر می‌گیرد. در واقع این هنر بازخوانی پرونده گذشته‌ها است و نه تنها دفاع‌مقدس، بلکه تمام جنگ‌های دنیا باید از منظر هنرمندان به تصویر و بازخوانی کشیده شود. در نشست خبری نخستین جشنواره جهانی هنر تجسمی مقاومت که در موزه هنرهای معاصر برگزار شد، علیرضا عاقل‌زاده، مدیر عامل انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع‌مقدس گفت: «تبیین هنر انقلاب و دفاع‌مقدس، حمایت از هنرمندان حوزه هنرهای تجسمی که سال‌ها فعالیت مداوم داشته اما مکانی برای عرضه آثار نداشته اند، حفظ انسجام هنرمندان و در نظر گرفتن جایگاهی برای تحقق اهداف و بسترسازی برای شکوفایی هنرمندان جوان از مهم‌ترین اهداف نخستین جشنواره هنر تجسمی مقاومت است».

حبیب‌اله صادقی سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران و دبیر علمی جشنواره مقاومت نیز در ادامه درباره نقش هنر مقاومت خاطرنشان کرد: «این نخستین جشنواره هنرهای تجسمی با مضمون مقاومت است که ارگان‌های موثری چون دفتر هنرهای تجسمی، دفتر روایت فتح، موزه هنرهای معاصر تهران، دانشکده هنرهای زیبا و مجتمع دانشگاه هنر برگزار می شود. در واقع قرار است این جشنواره با تعامل یک شورای علمی و آکادمیک تشکیل شود. در جریان برگزاری این جشنواره هدف اصلی‌مان این بود که تنها شکل بیرونی مساله مقاومت در نظر گرفته نشود و به ابعاد دیگر آن نیز پرداخته شود».

دبیر علمی نخستین جشنواره هنرهای تجسمی مقاومت افزود:«در طول هشت سال دفاع‌مقدس رزمندگان و بسیجیان با فداکاری به دفاع از ایران پرداختند که در قالب‌های مختلف هنری به تصویر کشیده شد. اما مقوله مقاومت تنها به جنگ ایران محدود نمی‌شود و جنگ‌های سراسر زمین را در بر می‌گیرد. به طوری که هرگونه روایتی از کرامات انسانی می تواند درونمایه آثار هنرمندان در این جشنواره باشد. موزه هنرهای معاصر تهران در این سال‌ها توانسته چشم انداز مختلف هنر دفاع‌مقدس را برای مخاطبان به تصویر بکشد. بنابراین قصد داریم با همکاری ارگان‌های مرتبط به برگزاری جشنواره‌ای فاخر و ملی بپردازیم».

دکتر مصطفی گودرزی رییس گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر و دبیر نخستین جشنواره هنرهای تجسمی مقاومت در این نشست در تعریف هنر مقاومت تصریح کرد: «هنر مقاومت به نوعی هنر پایداری، مبارزه و تاکید بر ارزش‌های اسلامی و اخلاقی است. مضامین اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز از جمله مضامینی است که در این جشنواره لحاظ شده و می توان گفت هنر مقاومت هرگز جغرافیا و تاریخ خاصی نداشته و مرز نمی شناسد».

وی گفت:« هنر مقاومت مربوط به زمان حال نیست و گذشته و آینده را نیز دربر می‌گیرد. در واقع این هنر بازخوانی پرونده گذشته‌ها است و همان طور که اشاره شد نه تنها این جنگ بلکه تمام جنگ‌های دنیا باید از منظر هنرمندان به تصویر کشیده شود. جنگ شبه جزیره بالکان، عراق و ویتنام نمونه‌های خوبی برای بازخوانی هستند. اما متاسفانه در این ۳۰ سال کارهای اندکی از جانب هنرمندان در عرصه مقاومت صورت گرفته است. در حالی که کشورهای اروپا و آمریکای غربی به شکل مداوم در حیطه هنر به خصوص در جنبه‌های مذهبی و سیاسی به ارائه اثر پرداخته اند».

وی افزود: «نمایشگاه‌های ویژه از آثار طراحی‌های نشریه کمان، دو بخش جنبی نمایشگاه عکس از دو عکاس معاصر، برنامه نکوداشت هنرمندان پیشکسوت و نشست‌های تخصصی هنر به لحاظ ساختاری، فنی و مضمونی از دیگر برنامه‌های این جشنواره است. همچنین به برگزاری کارگاه‌های آموزشی نیز در دل این جشنواره خواهیم پرداخت. این کارگاه‌ها به خواست هنرمندان جوان با حضور استادان پیشکسوت عرصه تجسمی برپا می شود».