رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: قانون مالیات بر ارزش افزوده در جهت حمایت از صنعتگران و تولیدکنندگان تدوین و به تصویب خواهد شد. محمد شاهی عربلو در نشست مشترک اعضای خانه صنعت و معدن ایران و نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: بخش صنعت اکنون با ۲مشکل عمده فرهنگی و قوانین و مدیریتی مواجه است.

به گزارش «ایرنا»، وی افزود: برای حل مشکل فرهنگی در بخش صنعت باید دیدگاه معنوی برای سرمایه‌گذار و تولیدکننده ایجاد شود که در صورت تحقق این امر، امنیت اقتصادی نیز خود به خود ایجاد می‌شود.

وی درخصوص مشکل قوانین و مدیریت در بخش صنعت، اظهار داشت: در شرایط کنونی باید حمایت‌ها از بخش صنعت، حمایت‌های نوین باشد که به عنوان مثال در صنعت خودرو نباید مرزها را ببندیم بلکه باید مرزها را باز گذاشت و مشکلات مربوط به قانون کار، بیمه، تسهیلات بانکی و غیره را حل کرد.

شاهی عربلو خاطرنشان کرد: برای اجرای صحیح قانون مالیات بر ارزش افزوده نیاز به صدور فاکتور برای فروش کالا است که با این کار تخلفات نیز از بین خواهد رفت.

وی بزرگ‌ترین دلیل بیکاری در کشور را وجود مشکل فرهنگی در سرمایه‌گذاری دانست و خواستار توجه جدی به سرمایه‌گذاری و تولید شد.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، در عین حال بخش صنعت و تولید را دارای روندی رو به رشد خواند و تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که ایران در ۳۰ سال آینده به یک کشور مترقی تبدیل خواهد شد.

وی، با اشاره به تلاش‌های کمیسیون اقتصادی مجلس درخصوص توسعه بیمه‌های خصوصی، مناطق آزاد، بخش تعاون، نرخ سود تسهیلات، تحول در بازار پولی کشور و غیره، گفت: تلاش برای استقلال بانک مرکزی از دولت نیز از برنامه‌های آتی این کمیسیون است.

شاهی عربلو، بخش‌خصوصی ایران را برای واگذاری ۸۰درصد سهام شرکت‌های دولتی در قالب اصل۴۴ توانمند دانست و تصریح کرد: چنانچه مشکل فرهنگی نگاه به سرمایه‌گذار، حل و دید معنوی به سرمایه‌گذار داشته باشیم و این دیدگاه برای سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج احساس شود، برای این ۱۵۰میلیارد دلار (سهام قابل واگذاری در راستای اصل ۴۴) تکافو می‌کند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، گفت: نظر تمام اعضای کمیسیون اقتصادی این است که تمام قوانینی که در این کمیسیون به تصویب می‌رسد از نظرات تولیدکنندگان و تشکل‌های ذیربط نیز استفاده شود.

«قاسم عزیزی» افزود: حمایت، به تنهایی تقویت‌کننده تولید نیست، بلکه مدیریت نیز می‌تواند تولید را پویا کند، کاهش هزینه‌های تولید و استفاده بهینه از فرصت‌ها و امکانات که در کاهش قیمت تمام شده کالا تاثیرگذار است از جمله انتظارات ما به عنوان نمایندگان مردم است.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان انتظار حمایت‌های بی‌مورد از دولت نداشته باشند، اما بدانند تلاش بر این است تا در تصویب قوانین ‌نظرات تولیدکنندگان و صنعتگران نیز لحاظ شود. نماینده مردم خرمشهر در مجلس نیز، رونق تولید، صنعت، رفاه و دانش در کشور را تنها در سایه همکاری و تشریک مساعی تمام اقشار امکانپذیر دانست.

«مصطفی مطورزاده»، با بیان اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس برای تولید، صنعت و بخش‌خصوصی همواره ارزش زیادی قائل است، تصریح کرد: لایحه مالیات بر ارزش افزوده به طور یقین با راهنمایی‌ها و پیشنهادهای صنعتگران و تولیدکنندگان قابل اصلاح است.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب و عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس هم گفت: نرخ بیکاری، تورم، بهره‌وری و موقعیت جهانی کشور در شان مردم ما نیست و راه‌حل این مشکلات در گرو توجه جدی به تولید است.

«جهانبخش محبی‌نیا»، درخصوص قوانین گفت: ما ناگزیر از توجه به تولیدکنندگان و صنعتگران هستیم و در تصویب قوانین قطعا از نظرات آنان استفاده خواهیم کرد.

وی در عین حال افزود: باید به فکر خزانه کشور هم بود اما این قول را می‌دهیم که چنانچه در جایی ناگزیر باشیم، کفه ترازو به نفع صنعتگران و تولیدکنندگان خواهد بود.

انور حبیب زاده بوکانی، عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس نیز تصریح کرد: مجلس هفتم از بخش صنعت و تولید کشور حمایت خواهد کرد.