همکاری نظامی ایران و نیکاراگوئه در حیاط خلوت آمریکا

به ادعای این گزارش، این فرماندهان به امیرعبداللهیان گفتند که نیکاراگوئه با تلاش‌های ایالات متحده جهت گسترش نفوذ در آمریکای لاتین مخالف است و تمایل خود را برای تعامل با تهران و سایر کشورهای همفکر اعلام کردند. این اطلاعات بخشی از یک مجموعه تصویر فاش شده است که در «سرور دیسکورد» پست شده و در اختیار نشریه نیویورک‌تایمز قرار گرفته است. در هفته‌‌‌های اخیر مجموعه‌‌‌ای از اسناد که گفته می‌شود حاوی اطلاعات بسیار محرمانه پنتاگون است در فضای مجازی منتشر شده است. در جریان افشای این اسناد دست‌‌‌کم ۵۰ و احتمالا تا ۱۰۰ سند محرمانه نظامی و اطلاعاتی در دسترس عموم قرار گرفت که همگی نخستین بار روی شبکه اجتماعی دیسکورد منتشر شد که میان علاقه‌مندان به بازی‌‌‌های کامپیوتری محبوبیت دارد.

به نوشته نیویورک‌تایمز مقام‌های آمریکایی اگرچه اذعان داشتند که اسناد فاش شده معتبر هستند با این همه هشدار دادند که برخی از مفاد این سندها تغییر کرده‌اند در حالی که فحوای اسناد دیگر قدیمی هستند یا نادرست. نیویورک‌‌‌تایمز از توصیف محتوای اسناد جدید برای چند مقام آمریکایی گفت، این گروه از مقام‌ها اطلاعات منتشر شده را نه رد کردند نه تایید. ناظران می‌گویند که ایران مدت‌هاست به دنبال تقویت روابط خود با کشورهای آمریکای لاتین بالاخص کشورهایی است که خارج از نفوذ ایالات متحده هستند. چرا که تهران به دنبال خروج از انزوای بین‌المللی تحمیل شده توسط واشنگتن و متحدان غربی‌‌‌اش است.

پروژه‌های ناتمام؟

ایران طی دو دهه گذشته مجموعه‌ای از موافقت‌نامه‌های تجاری را امضا کرده و به کشورهای منطقه وعده سرمایه‌گذاری داده؛ هرچند که به واسطه محدودیت‌های اقتصادی بسیاری از این پروژه‌ها ناتمام مانده‌‌‌اند. نیویورک‌تایمز در ادامه گزارش خود نوشت: ایران همزمان با سفر حسین امیرعبداللهیان به نیکاراگوئه اعلام کرده بود که دو کشور به دنبال همکاری در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و انرژی‌اند. در این میان اشاره به همکاری‌های نظامی میان دو بازیگر نشده بود.

 از زمان دولت محمود احمدی‌نژاد، جمهوری اسلامی سعی کرده با کشورهای آمریکای لاتین ارتباط برقرار کند. ونزوئلا از جمله شرکای اصلی ایران در این منطقه است.  دولت بایدن در سال‌های اخیر تحریم‌هایی علیه دولت نیکاراگوئه و رئیس‌جمهوری این کشور و خانواده‌اش اعمال کرده است. نیویورک‌تایمز مدعی است که نیکاراگوئه در سال‌های اخیر به سمت خودکامگی و سرکوب مخالفان حرکت کرده است. از همین رو همان‌گونه که رهبر این کشور در گفت‌وگو با عبداللهیان تاکید کرده بود، آمریکا دشمن مشترک این دو بازیگر است.

نیویورک‌تایمز به نقل از گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، «ایرنا»، نوشته است: آقای اورتگا که یکی از اعضای جنبش ساندینیستا بود که موفق شدند در سال ۱۹۷۹ و همزمان با پیروزی انقلاب ایران، دولت طرفدار آمریکا را در ماناگوآ از قدرت خلع کنند، در جریان سفر فوریه با امیرعبداللهیان دیدار و خاطرنشان کرد که دو کشور «دشمن مشترکی» دارند که سال ۱۹۷۹ موفق به شکست دادن آن شدند. حسین امیرعبداللهیان در جریان این دیدار گفت: نام نیکاراگوئه در ذهن ایرانیان حاکی از استقلال و آزادیخواهی است، زیرا نیکاراگوئه در برابر امپریالیسم ایستاده و می‌‌‌ایستد.

امیرعبداللهیان چه شنید؟

گفته می‌شود پسر رهبر نیکاراگوئه که مسوولیت روابط خارجی و توافق‌های دیپلماتیک این کشور را عهده‌دار است با پیام دوستی از امیر عبداللهیان استقبال کرده بود. او در این سفر تاکید کرد که ایران و نیکاراگوئه دو کشوری هستند که از حق خود برای انتخاب مسیر توسعه و رفاه دفاع می‌کنند. او همچنین خاطرنشان کرد سال گذشته هیات‌های ایرانی و هیاتی از نیکاراگوئه سفرهای متقابلی داشته‌اند. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ پس از سفر به موریتانی و دیدار و گفت‌‌‌وگو با مقامات این کشور در نخستین سفرش به آمریکای لاتین، راهی نیکاراگوئه شد و بعد از آن هم به ونزوئلا سفر کرد.

 امیرعبداللهیان آذر ماه سال گذشته نیز میزبان «دنیس مونکادا» وزیر خارجه نیکاراگوئه در تهران بود و در این سفر سند برنامه جامع همکاری‌‌‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری نیکاراگوئه به امضای وزرای امور خارجه دو کشور رسید. وزیر خارجه نیکاراگوئه در دیدار با امیرعبداللهیان با اشاره به اسناد امضا شده بین دو کشور در یک سال اخیر، ابراز امیدواری کرد با امضای برنامه جامع همکاری‌‌‌های دو کشور و برگزاری اولین کمیسیون مشترک ایران و نیکاراگوئه در آینده نزدیک، روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد. وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و نیکاراگوئه مهر ماه سال ۱۴۰۱ نیز در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و دو طرف آخرین تحولات در روابط دوجانبه بین دو کشور را بررسی کردند.

امیرعبداللهیان در آن دیدار با اشاره به پیشرفت‌‌‌های صورت گرفته در روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران با نیکاراگوئه و مرور روند همکاری‌‌‌های جاری تاکید کرد: در چارچوب سیاست خارجی متوازن، سیاست ایران در قبال آمریکای لاتین و از جمله نیکاراگوئه بر توسعه و تعمیق همکاری‌‌‌ها و اجرایی کردن تفاهمات متمرکز است. وزیر خارجه نیکاراگوئه هم با تاکید بر مقابله با یکجانبه‌‌‌گرایی و هرگونه هژمونی، بر عزم و اراده مقامات ماناگوآ برای توسعه مناسبات با ایران تاکید کرد. دنیس مونکادا ضمن با اهمیت خواندن پیشرفت‌‌‌های جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌‌‌های مختلف علم، فناوری، دفاعی و توسعه همه‌جانبه بر موضع حمایتی کشورش از ایران در تعمیق همکاری‌‌‌ها در حوزه‌‌‌های گوناگون و مسائل منطقه‌‌‌ای و بین‌المللی تاکید کرد.