احکام و محتوای برنامه هفتم در حال اصلاح

محسن زنگنه، نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» در خصوص چرایی عدم ارائه لایحه برنامه هفتم در جلسه روز گذشته مجلس، گفت: به نظر می‌رسد دولت در حال انجام اصلاحاتی بر لایحه برنامه هفتم است و این اصلاحات خوب است. او با اشاره به برخی انتقادات در خصوص زیاد بودن احکام لایحه برنامه هفتم توسعه، تاکید کرد: تاجایی که اطلاع دارم هم احکام لایحه برنامه هفتم توسعه در دولت در حال اصلاح است و هم محتوا. برخی از وزرا نظراتی در خصوص لایحه برنامه هفتم توسعه داشتند، بنابراین اصلاحاتی در حال انجام است. در مجموع خوب است که اصلاحاتی در برنامه هفتم انجام شود. اینکه لایحه برنامه هفتم با یک یا دو هفته تاخیر به مجلس بیاید، اما اصلاحات بیشتری در آن انجام شود و وفاق بیشتری ایجاد شود، اقدام خوبی است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه در پاسخ به اینکه آیا لایحه برنامه هفتم پیش از ارائه بودجه ۱۴۰۳ به تصویب می‌رسد، اظهار کرد: اقدام درست این است که پیش از بررسی بودجه سال آینده، برنامه هفتم به تصویب برسد. با تغییراتی که در آیین‌نامه داخلی مجلس به وجود آوردیم، دولت باید آذر ماه لایحه بودجه ۱۴۰۳ را به مجلس ارائه کند. تلاش می‌کنیم که بررسی لایحه برنامه هفتم تا آن زمان به پایان برسد. زنگنه خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه حداقل سه تا چهار ماه در مجلس طول می‌کشد.

چه کسی کوتاهی کرده است؟

همچنین شهباز حسن‌پور، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ماه‌هاست که مجلس منتظر ارائه لایحه برنامه هفتم توسعه از سوی دولت است. سال پایانی مجلس است، بهتر بود سال گذشته بر اساس قانون، برنامه هفتم ارائه می‌شد تا با فرصت کافی و با استفاده از نظر همه متخصصان و صاحب‌نظران، پارلمان‌های بخش خصوصی مانند اتاق بازرگانی و اتاق تعاون این برنامه به تصویب می‌رسید. او ادامه داد: دولت در ارائه برنامه هفتم به مجلس کوتاهی کرده است. برنامه باید در سال گذشته به مجلس تحویل داده می‌شد و تاکنون چندین بار دولت اعلام کرده که برنامه هفتم را به مجلس ارائه می‌کنیم.

هفته گذشته نیز دولت اعلام کرد همزمان با معرفی وزیر صمت، برنامه را هم ارائه می‌کنیم، وزیر معرفی شد، اما از برنامه هفتم خبری نیست! نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: امیدوارم دولت هرچه سریع‌تر برنامه هفتم را به مجلس ارائه دهد تا مجلس بتواند با کار کارشناسی دقیق و جامع و با همفکری دولت و سایر صاحب‌نظران برنامه‌ای که اجرایی باشد را به تصویب برساند. حسن‌پور اظهار کرد: زمان ما در مجلس برای بررسی برنامه هفتم محدود است. اگر بخواهیم برنامه را به صورت کامل و دقیق بررسی کنیم به زمان زیادی نیاز داریم. اما به نظر می‌رسد دولت در حال مدیریت است تا ما وقت زیادی برای بررسی برنامه هفتم نداشته باشیم.

اصلاحاتی در کار نیست؟

همچنین غلامرضا نوری‌قزلجه، رئیس فراکسیون مستقلین و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با انتقاد از تاخیر دولت در ارائه برنامه هفتم، گفت: امیدواریم که تاخیر دولت در ارائه برنامه هفتم توسعه به دلیل اصلاحات باشد. اما صحبت‌های اولیه‌ای که در خصوص برنامه هفتم شد و محتوایی که از آن بیرون آمده بود نشان می‌داد که برنامه خوبی خصوصا برای اقشار پایین جامعه نبود. او افزود: در حوزه دستمزدها، معافیت‌های مالیاتی و بازنشستگی خبرهای خوبی از برنامه هفتم بیرون نمی‌آید و اگر دلیل تاخیر اصلاح این موارد باشد، تاخیر یک تا دو سال برنامه اشکال ندارد. از سوی دیگر جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس گفت: تا جایی که اطلاع دارم اعلام کردند که لایحه برنامه هفتم توسعه در دولت مصوب شده، بنابراین بعید می‌دانم اصلاحاتی در آن انجام شود. او تاکید کرد: انتظار بود که روز گذشته رئیس‌جمهور برای ارائه برنامه هفتم توسعه به مجلس بیاید، اما نیامدند. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: تعداد احکام برنامه هفتم ابتدا اعلام شد که حدود ۳۰۰ حکم است، اما این احکام کم شدند.

بودجه ۱۴۰۳ نیز به برنامه نمی‌رسد

همچنین جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس گفت: برنامه هفتم توسعه ضروری است، اما دولت هنوز این برنامه را به مجلس نیاورده که همین موضوع مشکلاتی را ایجاد می‌کند. دولت باید برنامه هفتم را تقدیم کند چون این برنامه برای پیشرفت کشور مهم است. او با اشاره به زمان محدود مجلس برای بررسی برنامه هفتم، افزود: مجلس یک ماه در تابستان تعطیل است و بررسی برنامه هفتم در کمیسیون‌ها یک ماه و در کمیسیون تلفیق به دو ماه وقت نیاز دارد. از سوی دیگر بررسی این لایحه در صحن مجلس نیز حداقل ۲ماه زمان می‌خواهد، بنابراین قطعا بودجه ۱۴۰۳ نیز به برنامه توسعه نمی‌رسد. این در حالی است که کشور نیاز به روند برنامه‌ریزی شده در حوزه اقتصادی دارد. مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس گفت: برنامه‌های توسعه ۵ ساله است، اما سال ششم برنامه ششم توسعه هم به پایان رسیده و هنوز برنامه هفتم به مجلس نیامده که این موضوع قابل قبول نیست. او ادامه داد: تاخیر در ارائه برنامه هفتم هرچند بد، اما اتفاق افتاده و باید تلاش کنیم برنامه به آرزوها تبدیل نشود یا اینکه در برنامه قانون جاری ننویسیم. با توجه به بیانات رهبر انقلاب برنامه یعنی جهت‌دهی و برنامه‌ریزی که باید محور داشته باشد و بر اساس آن حرکت کنیم. باید در برنامه هفتم محورهایی برای حل مشکلات اساسی مردم لحاظ شود.