پیشرفت در مذاکرات با ایران

روزن در ادامه نوشت: «همچنین این تصور نادرست وجود دارد که ما نسبت به ایران نرم رفتار می‌‌‌کنیم و نسبت به بازگشت مسائل به حالت عادی بیشتر از ایران عجله داریم. ما این مساله را به‌خصوص از سال گذشته بسیار واضح اعلام کرده‌‌‌ایم. ما در حال بازدارندگی هستیم؛ ما به ایران فشار می‌‌‌آوریم و همزمان در حال پیگیری دیپلماسی هستیم.» یک مقام رسمی آمریکا مدعی شد بعد از حمله پهپادی در ۲۳ مارس که منجر به کشته شدن یک پیمانکار وزارت دفاع آمریکا و زخمی شدن شش آمریکایی دیگر در پایگاهی در شمال شرق سوریه شد، خیلی سریع به آن پاسخ داده شد.

(نیویورک‌تایمز در ۲۴ مارس گزارشی درباره حملات هوایی ایالات‌متحده در شرق سوریه منتشر کرد.) این مقام آمریکایی گفت: «ما صراحتا به دنبال حفاظت از منافع خود هستیم، از مردم خود محافظت می‌‌‌کنیم و هیچ ضربه‌‌‌ای به ایران نمی‌‌‌زنیم.» این مقام ادامه داد: «به نظر من مواردی مانند این واقعیت که ما موضع بازدارندگی خود را از جمله در حوزه دریایی، منطقه و کار با شرکا و متحدان ادامه داده‌‌‌ایم، یک سیگنال بسیار واضح به ایرانی‌‌‌ها ارسال کرده است. همچنین به عقیده من، آنها به تدریج در حال فهم این موضوع هستند.»

کانال عمان

درگیری‌‌‌های مرگبار در سوریه در ماه مارس به تلاش ایالات متحده برای پیگیری مذاکرات غیرمستقیم با ایران از طریق عمان برای کشف مسیر احتمالی کاهش تنش کمک کرد. مقامات آمریکایی درگیر در این گفت‌وگوها شامل برت مک گورک، هماهنگ کننده خاورمیانه شورای امنیت ملی و همچنین آبرام پیلی، معاون فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران هستند که از ماه ژوئن وظایف راب مالی را انجام می‌‌‌دهند.

 مالی که در ماه ژوئن به دنبال تعلیق مجوز امنیتی خود به مرخصی رفت، هفته گذشته اعلام کرد که احتمالا تا زمانی که موضوع حل شود، از ماه پاییز در دانشکده مطالعات بین‌المللی پیشرفته دانشگاه پرینستون تدریس را آغاز خواهد کرد. مالی در این خصوص گفت: «هنگامی که در مرخصی کاری به سر می‌‌‌برم، از فرصتی که برای کار با نسل بعدی کارمندان دولتی در دانشکده روابط عمومی و بین‌الملل در دانشگاه پرینستون به دست آوردم، بسیار سپاسگزارم. من مشتاقانه منتظر حضورم در پرینستون و بازگشت به خدمات دولتی در زمان مناسب هستم.» آبرام پیلی، افسر حرفه‌ای خدمات خارجی، قبلا به عنوان مشاور خاورمیانه معاون رئیس‌جمهور کامالا هریس خدمت کرده و در پست‌‌‌هایی در عربستان سعودی، اسرائیل، عراق و چین نیز حضور داشته است. او همچنین در شورای امنیت ملی دولت اوباما در حوزه یمن فعال بود.

میانجی‌گری قطر

یک کانال جداگانه با میانجی‌گری قطر در این ماه موفق به انعقاد توافقی شد که طبق آن چهار شهروند آمریکایی از زندان اوین ایران به یک هتل ایرانی منتقل شدند و پنجمین شهروند آمریکایی که قبلا در حبس خانگی به سر می‌‌‌برد، به آنها ملحق شد. مقامات آمریکایی اخیرا گفتند که پنج شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران، پس از انتقال ۶ میلیارد دلار از وجوه ایران در حساب‌‌‌های بانکی کره جنوبی به حساب‌‌‌های بانکی در قطر به ایالات‌متحده بازگردانده می‌‌‌شوند.  انتظار می‌‌‌رود این روند چند هفته طول بکشد و احتمالا این شهروندان آمریکایی ماه سپتامبر به ایالات‌متحده بازگردند. این مقام آمریکایی در پاسخ به این سوال که آیا ایرانی‌‌‌ها به کاهش تنش با آمریکا علاقه‌‌‌مند هستند یا خیر، گفت که به نظر وی، اختلاف‌‌‌نظرهایی در تهران دیده می‌شود؛ اما عده‌‌‌ای در ایران به این جمع‌‌‌بندی رسیده‌‌‌اند که این تنش‌‌‌ها به نفع کشورشان نیست.

این مقام گفت: «من فکر می‌‌‌کنم در بخش‌‌‌هایی از سیستم در ایران این تلقی وجود دارد که تشدید تنش‌‌‌ها برخی از نیازهای حیاتی آنها را برطرف نمی‌‌‌کند. در واقع تشدید تنش، سناریویی نیست که آنها بتوانند امتیازات موردنیاز خود مانند کاهش تحریم‌‌‌ها را دریافت کنند.» او ادعا کرد که ایرانی‌‌‌ها احتمالا دریافته‌‌‌اند ما در دفاع از منافع خود عقب‌‌‌نشینی نمی‌‌‌کنیم و این باعث تغییر محاسبات شده است. این مقام رسمی آمریکا ادامه داد: «پیگیری‌‌‌های دولت برای کاهش نقاط اشتعال در منطقه و حمایت از یکپارچگی منطقه‌‌‌ای بیشتر به طور کامل با حمایت شرکا و متحدان آمریکا در منطقه و اروپا همراه است.» این مقام آمریکایی گفت: «کاخ سفید نشان داده که با اسرائیلی‌‌‌ها همسو خواهیم بود و دائما با آنها در تماس هستیم. در مورد دیگر شرکای منطقه‌‌‌ای و اروپایی‌‌‌ها نیز سیاست واشنگتن همین است.»  او گفت: «ما رویکردی عمل‌‌‌گرایانه در قبال منطقه و رویکردی عمل‌‌‌گرایانه در قبال ایران داریم. ما در تلاش برای تغییر کل منطقه نیستیم.»

چشم‌‌‌انداز از سرگیری مذاکرات هسته‌‌‌ای

این مقام مسوول در پاسخ به اینکه آیا ایالات متحده از سرگیری مذاکرات هسته‌‌‌ای با ایران را در همین سطح و در همین چارچوب پیگیری خواهد کرد، گفت: «ادامه کاهش تنش می‌تواند فضا را برای دیپلماسی هسته‌ای ایجاد کند.» وی در عین حال تاکید کرد که ایالات‌متحده در این خصوص عجله نمی‌کند.او گفت: «ما برای بازگشت به هیچ چیز عجله نداریم. ما به صراحت گفته‌ایم که فکر می‌‌‌کنیم با هدف ایجاد فضا برای دیپلماسی ابتدا باید محدودسازی تنش صورت بگیرد.» این مقام آمریکایی مدعی شد: «چیزی که ما سعی می‌کنیم انجام دهیم این است که به جلو حرکت کنیم؛ اما ایران باید در همه زمینه‌‌‌ها بازیگر معقولی باشد.»  مقام رسمی آمریکا در ادامه ادعا کرد که اگر ایران بخواهد تنش‌‌‌ها را تشدید کند، راهی برای انجام هیچ یک از موارد محدودسازی تنش وجود نخواهد داشت.

 اگر تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند، نشان می‌‌‌دهد که برای ادامه این روندها در منطقه با هدف کاهش تنش، جدیت دارد. می‌‌‌دانید که موضوعی همچون سفر وزیر امور خارجه ایران به عربستان سعودی، چیزی است که ما همیشه از آن حمایت کرده‌‌‌ و خواهیم کرد.» این مقام آمریکایی گزارش ۱۱ اوت وال‌استریت ژورنال مبنی بر اینکه ایران انباشت اورانیوم غنی شده ۶۰ درصدی خود را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده و مقداری از ذخایر ۶۰درصدی خود را کاهش داده است، تایید نکرد اما گفت که اگر دقیق باشد، ایالات متحده از این اقدامات استقبال خواهد کرد. انتظار می‌‌‌رود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) گزارش‌‌‌ بعدی خود را در مورد برنامه ایران پیش از نشست بعدی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار است در ۱۱ سپتامبر در وین آغاز شود، منتشر کند.