تور رئیسی به آسیای مرکزی

ساعاتی بعد رئیس‌جمهور تاجیکستان در محل قصر ملت دوشنبه به صورت رسمی از سید ابراهیم رئیسی که در رأس هیات عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی به این کشور سفر کرده است، استقبال کرد و سپس نیز نشست مشترکی بین طرفین برگزار شد. ابراهیم رئیسی عصر روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با رئیس‌جمهور تاجیکستان، گفت: «هیچ مانعی برای توسعه روابط ایران و تاجیکستان وجود ندارد.» رئیس‌جمهور تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران به‌رغم آنکه تحت تحریم است، اما ظرفیت‌‌‌های زیادی در حوزه‌‌‌های گوناگون دارد.» وی افزود: «ما تهدیدها را به فرصت‌‌‌ها تبدیل کردیم.»

به گزارش خبرنگار مهر، وی بیان کرد: «پیوند عمیقی بین ایران و تاجیکستان وجود دارد و پیشرفت‌‌‌های اقتصادی را به اندازه پیوندهای دوجانبه شاهد نیستیم و باید روابط اقتصادی دو کشور توسعه یابد.» رئیسی با بیان اینکه در حوزه تجاری و اقتصادی ظرفیت‌‌‌های خوبی بین دو کشور برقرار است، تاکید کرد: «ما نسبت به مردم افغانستان دغدغه داریم و معتقدیم که بعد از دو دهه اشغال توسط آمریکا، حق آنان است که رشد و پیشرفت داشته باشند. معتقدیم آینده درخشانی می‌تواند در انتظار مردم افغانستان باشد و ایران و تاجیکستان نسبت به مردم افغانستان بیش از دیگر کشورها دغدغه دارند.»

وی درباره مساله فلسطین نیز گفت: «در حمایت از مردم فلسطین نگاه مشترکی داریم. داغی بر دل همه مسلمانان در جهان درباره سرنوشت مردم فلسطین وجود دارد و فلسطین مساله بشریت و جهان اسلام است و نمی‌توانیم از مساله فلسطین بگذریم. نسل‌کشی و کودک‌کشی در غزه باید به سرعت پایان یابد.» رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه این اقدامات صهیونیست‌‌‌ها با حمایت آمریکا و کشورهای غربی انجام شده است، گفت: «امیدواریم این حرف و خواست مردم جهان را سازمان‌های بین‌المللی بشنوند و هر چه زودتر به این ظلم آشکار علیه مردم فلسطین پایان دهند. محاصره غزه باید به پایان برسد.»

رئیس‌‌‌جمهور تاجیکستان نیز در این نشست خبری از گسترش همکاری‌‌‌های گوناگون در حوزه‌‌‌های مختلف با ایران استقبال کرد. وی با بیان اینکه امضای اسناد دوجانبه بین ایران و تاجیکستان در حوزه‌‌‌های مختلف، سطح همکاری‌‌‌ها را افزایش می‌‌‌دهد، گفت: «زمینه‌‌‌های مشترک تاریخی باعث گسترش همکاری‌‌‌ها بین دو کشور می‌شود.»

 هدف‌‌‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری

همچنین ابراهیم رئیسی بعد از ظهر روز چهارشنبه در جریان سفر به تاجیکستان، در نشست مشترک هیات‌‌‌های عالی‌‌‌رتبه دو کشور، اشتراکات متعدد و سوابق دیرینه تاریخی، دینی، فرهنگی و تمدنی میان ایران و تاجیکستان را زمینه مناسبی برای گسترش روابط در همه ابعاد دانست و گفت: «در دو سال گذشته قدم‌‌‌های خوبی برای ارتقای سطح همکاری‌‌‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور برداشته شده، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.» رئیسی هدف‌‌‌گذاری برای افزایش همکاری‌‌‌های اقتصادی دو کشور در قدم اول تا سطح ۵۰۰ میلیون دلار را کاملا امکان‌‌‌پذیر دانست و افزود: «با توجه به زمینه‌‌‌های مختلف همکاری در بخش نفت، گاز، آب، صدور خدمات فنی و مهندسی و داروسازی دستیابی به این هدف در دسترس است.» رئیس‌جمهور نگاه دو کشور به مسائل جهان را دارای اشتراکات فراوان برشمرد و تصریح کرد: «یکی از مسائل مهم امروز ظلم و جنایات بی‌‌‌سابقه علیه مردم مظلوم و مقتدر فلسطین در غزه است که در این زمینه ما به عنوان دو کشور مسلمان موظف به تلاش برای خاتمه دادن به این ظلم تاریخی هستیم.»

رئیسی کمک به برقراری امنیت کامل در افغانستان و مبارزه با پدیده‌‌‌های مخربی همچون تروریسم، مواد مخدر و جرائم سازمان یافته را از دیگر زمینه‌‌‌های همکاری میان دو کشور دانست. در این نشست، امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان نیز توسعه همه‌جانبه روابط دو کشور به‌خصوص در بخش معدن، سلامت، کشاورزی، تاسیس شرکت‌های فناوری و صنعتی، نیروگاه‌‌‌های برق آبی، اکتشاف و استخراج نفت و گاز و همکاری‌‌‌های فرهنگی و علم و فناوری را ضروری دانست. رئیس‌جمهور تاجیکستان در ادامه وضعیت کنونی فلسطین و کشتار هزاران انسان به‌‌‌ویژه زنان و کودکان مظلوم و بی‌‌‌گناه غزه را به‌‌‌شدت محکوم و بر ضرورت تلاش برای برقراری آتش‌‌‌بس فراگیر در غزه تاکید کرد. امامعلی رحمان با اشاره به دیدگاه‌‌‌های نزدیک و مشترک دو کشور در مسائل مختلف بین‌المللی خاطرنشان کرد: «باید برای بهره‌‌‌گیری از این ظرفیت‌‌‌ها و همچنین فرصت عضویت مشترک دو کشور در سازمان‌های مهم منطقه‌‌‌ای و بین‌المللی بیشتر تلاش کنیم.»

امضای ۱۸ سند همکاری

در مراسم امضای اسناد همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان، سید ابراهیم رئیسی و امامعلی رحمان بیانیه مشترک تعمیق روابط راهبردی و بلندمدت دوجانبه را به امضا رساندند. همچنین مقامات عالی‌‌‌رتبه ایران و تاجیکستان در حضور روسای جمهور ۱۸ سند و تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. یادداشت تفاهم نقشه راه همکاری‌‌‌های تجاری و اقتصادی بلندمدت برای سال‌‌‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰، لغو روادید، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، حمل‌ونقل و ترانزیت، مدیریت بحران، ایجاد منطقه آزاد مشترک، فرهنگ و هنر، آموزش عالی، تحقیقات فناوری و نوآوری، خدمات پستی، امور ورزشی و خواهر خوانندگی میان شهرهای یزد و خجند تاجیکستان از جمله اسناد و تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌های همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان بود که توسط مقامات دو کشور به امضا رسید. این اسناد همکاری میان وزرای امور خارجه، نیرو و فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران با وزرای رشد اقتصاد، فرهنگ، معارف، نقلیات و صناعت تاجیکستان امضا شد.