مصوبه افزایش سن بازنشستگی در مجلس اصلاح می‌شود

افزایش سن بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه به تصویب رسیده است، این در حالی است که که برنامه هفتم یک قانون ۵ ساله است نه دائم و در صورت عدم تمدید افزایش سن بازنشستگی در برنامه‌های توسعه آینده این موضوع منتفی خواهد بود. این در حالی است که باید برای سن بازنشستگی در قوانین دائمی تصمیم‌گیری می‌شد که همین موضوع یکی از ایرادات وارده به مصوبه افزایش سن بازنشستگی است.

قانون عادی می‌خواهد نه پنج ساله

الهویردی‌دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با انتقاد از مصوبه افزایش سن بازنشستگی، اظهار کرد: مصوبه مجلس در خصوص افزایش سن بازنشستگی از اساس مشکل دارد. نمی‌دانم در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم با چه منطقی به مصوبه افزایش سن بازنشستگی رای داده شد. اولا قانون برنامه، ۵ ساله است و قوانین برای سن بازنشستگی قوانین عادی و دائمی است. بنابراین نمی‌توانیم با قانون ۵ساله قوانین عادی را تغییر دهیم. او ادامه داد: برای مثال اگر در قانون برنامه تصمیم بر افزایش سن بازنشستگی گرفتیم بعد از ۵ سال این قانون قابل برگشت است. نمی‌توانیم برای کسی که ۳۰ یا ۳۵ سال کار می‌کند، در برهه قانون ۵ ساله تعیین تکلیف کنیم. بنابراین اساسا آوردن این مساله محل اشکال است. در حال حاضر با قانونی که در مجلس مصوب شده اتفاق خاصی نمی‌افتد. این مصوبه شامل کسانی که بیش از ۲۸ سال خدمت کرده‌اند، نمی‌شود و برای کسانی‌که در سه سال آینده بازنشست می‌شوند تاثیر چندانی ندارد. بنابراین در سه سال برنامه هیچ تاثیری نخواهد داشت. این عضو کمیسیون صنایع و معادن تصریح کرد: سن بازنشستگی برای کسانی‌که ۲۶ و ۲۷ سال خدمت کرده‌اند ۲ تا ۳ ماه فرق می‌کند و بعد از پایان ۵ سال و در صورت عدم تمدید این موضوع در عمل تاثیری نخواهد شد. بنابراین جنجال و نگرانی ایجاد شده در صورتی است که این مصوبه تاثیر چندانی در ۵ سال که مدت زمان اجرای برنامه هفتم است، نخواهد داشت. دهقانی افزود: اما افزایش سن بازنشستگی ایراد دارد و نباید مصوب می‌شد. اگر مجلس می‌خواست سن بازنشستگی را افزایش دهد به هر دلایل توجیهی که داشتند می‌توانستند این موضوع را اختیاری کنند. برای مثال عنوان می‌کردند کسانی‌که قصد بازنشستگی در موعد مقرر را ندارند، برای مدت زمان کاری نهایت ۵ ساله می‌توانند درخواست کتبی خود را ارائه کنند.  در هرصورت بازنشستگی ۳۰ تا ۳۵ سال است، اما قانون برنامه ۵ ساله است، بنابراین در عمل و خود‌به‌خود و در صورت تصویب نیز تاثیری بر کارمندان ندارد و منتفی خواهد شد. او تاکید کرد: به نظر می‌رسد این مصوبه از سوی شورای نگهبان رد می‌شود و به مجلس بر می‌گردد و اصلاح خواهد شد. درست این است که افزایش سن بازنشستگی به صورت داوطلبانه باشد و کسانی‌که تمایل دارند و از شرایط لازم برخوردار هستند با در‌خواست و موافقت سازمان مربوطه بتوانند به کار ادامه دهند.

مخالفت‌ها بالا گرفته است

همچنین جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مرودشت و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه‌ای که افزایش سن بازنشستگی تصویب شد، حضور نداشتم، اما به نظر می‌رسد جمع زیادی از نمایندگان با این موضوع مخالف بودند و با توجه به شفاف‌سازی هم که در حال حاضر انجام می‌گیرد، مخالفت با افزایش سن بازنشستگی بیشتر شده است. او تاکید کرد: پیش‌بینی‌ام این است که ماده مربوط به افزایش سن بازنشستگی از سوی شورای نگهبان رد خواهد شد و ما هم از رد شدن آن دفاع می‌کنیم. البته باید این را هم بگوییم آن اعداد و ارقامی که در رسانه‌های غیر‌رسمی در خصوص سن بازنشستگی منعکس شد درست نبود. در این خصوص هم رئیس مجلس و هم سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توضیحاتی را ارائه کردند. اما به همان میزان افزایشی که در مجلس به تصویب رسیده نیز موجب شده امنیت روانی کارمندان برهم بخورد، بنابراین فکر می‌کنم افزایش سن بازنشستگی به تایید نهایی نخواهد رسید. این نماینده مجلس تصریح کرد: در صورت مخالفت شورای نگهبان با این مصوبه ما تلاش می‌کنیم افزایش سن بازنشستگی را در مجلس حذف کنیم.

اظهارنظر رئیس یک نهاد، کارشناسی نیست

 کریم حسینی، نماینده اهواز و عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم نیز با انتقاد از اظهارات رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر غیر کارشناسی بودن مصوبه افزایش سن بازنشستگی، اظهار کرد: مصوبه مجلس در خصوص افزایش سن بازنشستگی باید روال قانونی خود را طی کند اتفاقا اظهارنظر رئیس یک نهاد، کارشناسی نیست. او ادامه داد: به هر حال در خصوص افزایش سن بازنشستگی جلساتی برگزار شده و این موضوع در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس بررسی شده است. باید روال عادی بررسی برنامه هفتم طی شود و این لایحه در شورای نگهبان بررسی شود و نظر شورای نگهبان مشخص می‌شود. شورای نگهبان یا این مصوبه را تایید می‌کند یا ایراد می‌گیرد که این موارد در اختیار شورای نگهبان است. بعد از آن اگر این لایحه به مجلس برگشت و مجلس اصرار یا اصلاح کرد مسیر دیگری را طی می‌کند.

این عضو کمیسیون تلفیق خاطرنشان کرد: اگر در صورت ایراد شورای نگهبان به مصوبه افزایش سن بازنشستگی، مجلس بر این مصوبه اصرار کرد، این ماده به مجمع تشخیص مصلحت ارسال می‌شود و در آنجا مجمع و رئیس مجمع می‌تواند نظر کارشناسی‌شان را بدهند. اما این‌گونه اظهارنظرها در رسانه‌ها در حالی که یک مصوبه مراحل قانونی خود را طی می‌کند، به صلاح و درست نیست. حسینی در خصوص سرنوشت مصوبه افزایش سن بازنشستگی گفت: سرنوشت مصوبه افزایش سن بازنشستگی بستگی به طی مراحل قانونی آن دارد. اگر این مصوبه در شورای نگهبان رد شود، به مجلس بر می‌گردد و اگر مجلس با اصلاح این مصوبه موافقت کند، اصلاح می‌شود. اما در صورت اصرار مجلس بر این مصوبه، افزایش سن بازنشستگی به مجمع ارسال می‌شود و مجمع هم نظر خودش را می‌دهد. اینکه برخی در حال حاضر اظهارنظر می‌کنند، درست نیست و باید مراحلی را طی کند. جدا از بحث موافقت یا مخالفت با این مصوبه می‌گویم باید مراحل قانونی بررسی این مصوبه طی شود و سپس درباره آن  اظهارنظر شود.