سیدحسین موسویان عضو سابق گروه مذاکره‌کننده ایران با غرب در مصاحبه با موسسه صلح آمریکا تحلیل خود از اختلاف‌های داخلی گروه ۱+۵، طرح‌های آینده آمریکا درباره ایران و شرایطی که تحت آن می‌توان یک راه‌حل برای پرونده هسته‌ای یافت را تشریح کرد. به گزارش برنا، موسویان در بخشی از این مصاحبه گفته است: در سال ۲۰۰۵ روسیه، چین، آلمان و حتی فرانسه آماده بودند تا حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت بشناسند، اما انگلیس و آمریکا اعتقادی به این مساله نداشتند. موضع واشنگتن در آن زمان مبتنی بر این اصل بود که ایران نباید هیچ سانتریفیوژی در اختیار داشته باشد. پس از پیروزی باراک اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری، تغییر محسوسی در رویکرد کاخ سفید به چشم خورد. تا جایی که می‌دانم، ایالات متحده آمریکا به نقطه‌ای رسیده که حاضر است حق غنی‌سازی ایران را طبق شرایط خاصی از قبیل بازرسی‌ بدون اطلاع قبلی، اعمال محدودیت موقت بر تعداد سانتریفیوژها و غیره به رسمیت بشناسد.

وی افزوده است: تعجب می‌کنم که چرا کشورهای اروپایی- به رهبری فرانسه - همچنان مقاومت می‌کنند. پاریس ایالات متحده آمریکا را تحت فشار قرار می‌دهد تا در پایان مذاکرات در خصوص مساله غنی‌سازی بحث و تبادل‌نظر کند نه در ابتدای آن. بنابراین، هرچند واشنگتن به این درک رسیده است که هیچ توافقی حاصل نخواهد شد مگر آنکه ابتدا حقوق ایران به رسمیت شناخته شود، ‌اما فرانسه موضع متفاوتی دارد. به این دلیل است که سیاست گروه ۱+۵ در قبال ایران شکست خورده است و تا زمانی که حاضر نباشند حقوق ایران را در غنی‌سازی هسته‌ای صلح‌آمیز بپذیرند، پیروزی در این میدان غیرممکن خواهد بود. دوره تعلیق غنی‌سازی پایان یافته است. نمی‌توان پذیرفت کشورهای ۱+۵ که ۹۸ درصد ذخایر تسلیحات هسته‌ای جهان را تحت کنترل دارند، سایر کشورها را از انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز و چرخه سوخت هسته‌ای محروم سازند.

موسویان همچنین اظهارکرده است: گروه ۱+۵ خواستار رویکرد مرحله به مرحله در قبال مذاکرات است، اما ایران می‌خواهد نتیجه نهایی را بداند. رویکرد مرحله به مرحله موثر نخواهد بود. در آغاز مذاکرات باید بسته جامعی که حق غنی‌سازی ایران را نیز به رسمیت بشناسد، روی میز گذاشته شود. به عبارت دیگر، طرفین باید نتیجه نهایی را ببینند.