گزارش رسمی از آرایش سیاسی انتخابات

وزیر کشور: ۳۴ درصد کاندیداها اصولگرا، ۱۴ درصد اصلاح‌طلب، ۲۳ درصد مستقل و ۲۹ درصد از «جریان‌های جدید نامشخص» هستند

دنیای اقتصاد - مرجان توحیدی: اصولگرا، اصلاح‌طلب، مستقل، جریان جدید نامشخص؛ این دسته بندی جدید از آرایش نیروهای سیاسی فعال در عرصه انتخابات مجلس نهم است که از سوی وزیر کشور اعلام می‌شود. تا پیش از این اگر تنها نام اصولگرا و اصلاح‌طلب و مستقل در دسته‌بندی‌های رایج سیاسی مطرح بود، روز گذشته وزیر کشور به جریان جدیدی اشاره کرد که قطعا در گروه مستقل‌ها قرار نمی‌گیرند، چراکه اگر چنین بود دیگر نام جریان به آن اطلاق نمی‌شد و دسته بندی جدیدی را به خود اختصاص نمی‌داد. وزیر کشور می‌گوید ۲۹ درصد ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات پیش رو را «جریان‌های نامشخصی که جدید آمده‌اند» تشکیل می‌دهند. مصطفی محمد نجار درباره این جریان‌ها توضیح بیشتری نداده است.او این اطلاعات را در لابه‌لای آماری که از وزن گروهای سیاسی ثبت‌نام‌کننده در انتخابات ارائه می‌داد، مطرح کرد. به گفته نجار فهرست ثبت‌نام‌کنندگان را ۳۴ درصد اصولگرایان، ۱۴ درصد اصلاح‌طلبان، ۲۳ درصد افراد مستقل و ۲۹ درصد جریان‌های نامشخصی که جدید آمده‌اند، تشکیل می‌دهند. وزیر کشور این سخنان را در نشست هیات‌های بازرسی انتخابات کشور که در محل وزارت کشور برگزار شده است،اعلام کرد.

اعلام وجود جریان‌های جدید نامشخص از زبان وزیر کشور بی‌توضیح اضافه در شرایطی است که جریان‌های شناسنامه دار فعلی را اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تشکیل می‌دهند . در میان اصلاح‌طلبان بی‌آنکه آنها بنای تحریم انتخابات را داشته باشند، قرار بر این شد تا داوطلبان به صورت مستقل در انتخابات حاضر شوند و از ورود با تابلوی اصلاح‌طلبی بپرهیزند. هر چند، گروهی تحت عنوان «جبهه مردم سالاری» به رهبری حزب مردم‌سالاری به دنبال حضور لیستی در انتخابات می‌شوند و دو روز قبل نیز اولین همایش خود را برگزار کرده‌اند. اصولگرایان فعال در عرصه انتخابات را هم در شرایط فعلی سه جبهه «متحد اصولگرایان»، «پایداری» و «ایستادگی» تشکیل می‌دهند. اگرچه در این میان جریانی هم وجود دارد به نام «انحرافی» که از آن به عنوان حامیان اسفندیار رحیم مشایی نام برده می‌شود. این جریان اما نه با تابلوی خاصی وارد شده و نه وابستگان آن ردی از خود بر جای گذاشته اند. حتی زمان اعلام بررسی صلاحیت‌ها از سوی هیات‌های اجرایی هم اگرچه روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت معتقد بود که حامیان گفتمان احمدی‌نژاد جزو ردصلاحیت‌های اعجاب‌آور هیات‌های اجرایی بودند، اما نامی از رد صلاحیت‌شدگان منتشر نشد و روزنامه کیهان تنها از نام دو نفر در یکی از یادداشت‌های خود پرده برداشت. بنابراین نه معلوم شد وابستگان جریان انحرافی چه کسانی هستند و نه مشخص شد که چه درصدی از آنها صلاحیتشان رد شده است تا اینکه وزیر کشور روز گذشته اعلام کرد که ۲۹ درصد ثبت‌نامی‌ها را «جریان‌های جدید نامشخص» تشکیل داده‌اند. قبل از وزیر کشور البته علیرضا زاکانی، رییس ستاد انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان، در همایش هیات‌های داوری و اجرایی جبهه متحد اصولگرایان در استان‌ها گفته بود: «جریان انحرافی به دنبال حضوری فعال ولی بی‌سروصدا در انتخابات هستند و در زمان ثبت‌نام مشخص شد که ۱۹ درصد افرادی که در انتخابات ثبت‌نام کردند به این جریان تعلق دارند.»

به گزارش مهر، مصطفی محمدنجار در ادامه نشست دیروز به آمار دیگری هم اشاره کرد و گفت: در صورتی که آمار ثبت‌نام‌کنندگان دارای مدرک فوق‌ لیسانس به بالا در انتخابات مجلس نهم را با دوره قبل مقایسه کنیم، ملاحظه می‌کنیم که نه تنها کاهش مشارکت نداشته‌ایم، بلکه ۱۶ درصد افزایش مشارکت داریم. وی نگاه اجمالی به آرایش کاندیداهای انتخابات مجلس نهم را به نفع جریان نخبگی دانست و تعداد کاندیداهای انتخابات مجلس نهم که در مجلس هشتم نیز نمایندگی مردم را بر عهده داشتند، برابر ۲۶۱ نفر اعلام کرد.

وی که در جمع هیات‌های بازرسی انتخابات استان‌ها سخنرانی می‌کرد خواستار شد: مراقب باشیم که یک حرف بی‌ربط یا حرکت ناجوری که التهاب و ناآرامی ایجاد می‌کند از ما سر نزند و کمال همکاری و همراهی بین برگزار‌کنندگان انتخابات وجود داشته باشد.

انتقاد مرتضوی از رد صلاحیت‌شدگان

موضوع رد صلاحیت‌های هیات‌های اجرایی هم موضوع دیگری بود که رییس ستاد انتخابات را در این همایش به عکس‌‌العمل واداشت. صولت مرتضوی در حالی که نسبت به مصاحبه‌های ردصلاحیت شدگان انتقاد داشت، گفت: خدا را ناظر و شاهد می‌گیریم که ستاد انتخابات کشور و وزیر کشور از رد صلاحیت احدی خوشحال نیستند و ما دوست نداریم کسی رد صلاحیت شود، اما از کنار قانون هم نمی‌توان گذشت.

مرتضوی با تاکید بر اینکه هیات‌های اجرایی انتخابات نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان نمایندگی انتخابات مجلس را محرمانه اعلام کرده‌اند، گفت: احدی حق ندارد بگوید فلانی رد صلاحیت شده است. هیچ فرماندار، بازرس یا ناظری حق ندارد بگوید فلانی رد‌صلاحیت شده است. اعلام رد صلاحیت‌ها کاملا محرمانه است، اما برخی از رد صلاحیت‌شدگان در رسانه‌ها برای خود تبلیغات کرده‌اند.معاون وزیر کشور افزود: مدعی نیستیم کار هیات‌های اجرایی صددرصد بدون عیب بوده، بلکه ممکن است گزارش‌هایی به دستشان رسیده و شاید در موردی تخلفی صورت گرفته باشد. حکم هیات‌های اجرایی درباره رد صلاحیت برخی داوطلبان نمایندگی انتخابات مجلس نهم یک حکم اولیه است و امکان تجدیدنظر آن وجود دارد.

همچنین به گزارش ایسنا وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که هیاتی از سوی رییس مجلس در خصوص بحث تایید صلاحیت‌ها به وزارت کشور معرفی شده است، گفت: وزارت کشور مسوول رسیدگی به رد و تایید صلاحیت‌ها نیست. من در مورد این نظر رییس مجلس چیزی نشنیده‌ام، این مورد را باید از خود ایشان بپرسید.