محمد حسین ادیب

۱ - موجودی مردم در حساب جاری فقط طی بهمن ۸۶ نسبت به ماه قبل ۴/۴‌درصد افزایش داشته است.

۲ - افزایش ۴/۴‌درصدی حساب دیداری (جاری) فقط طی یک ماه به مفهوم افزایش سرعت گردش پول است. ۳ - در آخرین ماه میلادی سال ۲۰۰۷ که آمار آن را نگارنده در اختیار دارد، در هیچ کشور سیاره زمین به استثنای زیمبابوه افزایش حساب جاری این میزان نبوده است.

۴ - افزایش ۴/۴‌درصد حساب دیداری به معنای افزایش سرعت گردش پول است. افزایش سرعت گردش پول تورم‌زا است.

۵ - تورم در ایران بستگی به سه عامل دارد:

الف - حجم اسکناس؛

ب - حجم چک پول؛

ج - سرعت گردش اسکناس و چک پول.

۶ - افزایش ۴/۴‌درصدی حساب دیداری به معنای آن است که مردم در سطحی وسیع در حال انتقال موجودی خود از حساب پس‌انداز به حساب جاری هستند.

۷ - راهکار متوقف کردن روند فوق، افزایس سود سپرده است، آشکارا حرکت موجودی مردم در حساب پس‌انداز به حساب جاری گواه آن است که نرخ سود سپرده جذاب نیست و مردم خرید و فروش را به پس‌انداز در بانک‌ها ترجیح می‌دهد.

۸ - مصوبه اخیر کمیسیون اقتصادی دولت در کاهش سود تسهیلات عقود مبادله‌ای باعث می‌شود تا بانک‌ها قادر نباشند تا سود سپرده را افزایش دهند و حتی کاهش سود تسهیلات می‌طلبد که سود سپرده کاهش یابد، این فرآیند باعث می‌شود تا در سطح بیشتری سپرده از بانک‌ها خارج شود.

۹ - پیش بینی نگارنده این است که طی ماه‌های آینده، با مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت، روند بهمن ماه تشدید شده و افزایش ۴/۴‌درصدی موجودی مردم در حساب جاری مرتبا تکرار شود.

۱۰ - تداوم این فرآیند برای ماه‌های آینده سرعت موجود تورم در کشور را حفظ می‌کند. به صورت صریح تر مصوبه سرعت گردش پول را افزایش می‌دهد و افزایش سرعت گردش پول همان آثار تورمی افزایش حجم پول را دارد.

۱۱ - توجه به سه عامل ذیل:

الف- موجودی بخش غیر دولتی در حساب جاری در پایان بهمن ۴۱هزارمیلیارد تومان بوده است

ب - مانده پس‌انداز‌های کوتاه‌مدت مردم یا کمتر از یک سال۴۸هزارمیلیارد تومان بوده است.

ج-مانده پس‌انداز بلندمدت مردم ۴۲هزارمیلیارد تومان بوده است.

از سه فقره فوق کدام یک در سال‌جاری وارد بازار خرید و فروش نمی‌شود؛ پس‌انداز کوتاه‌مدت همه در کمتر از یک سال سررسید می‌شود و اگر طول عمر پس‌انداز بلندمدت ۳ سال باشد یک سوم پس‌انداز بلندمدت در سال‌جاری سررسید می‌شود؛ به عبارت دیگر به استثنای دوسوم پس‌انداز بلندمدت همه موجودی حساب دیداری، پس‌انداز کوتاه‌مدت و بلندمدت وارد بازار خرید و فروش می‌شود. چنین فرآیندی سرعت گردش پول را نجومی کرده و به شدت تورم‌زا خواهد بود.

برای مهار تورم در ایران باید سرعت گردش پول را کاهش داد.