معاون اجتماعی وزیر کشور دولت اصلاحات مجلس هشتم را ادامه روند مجلس فعلی دانست و تاکید کرد: تنها در صورت استقلال فکری این قوه از دو قوه‌ دیگر، مجلس می‌تواند در راهبرد سیاست‌های نظام اثرگذار باشد. اشرف بروجردی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه «اهمیت ریاست مجلس در بحث تفکیک قوا عمدتا مطرح است» اظهار کرد: در قانون اساسی ما بر استقلال سه قوه تاکید شده و هریک از قوا جایگاه خاص خود را دارند. به‌خصوص مجلس که هم جایگاه نظارتی دارد و هم قانون‌گذاری اگر بتواند استقلال خود را حفظ کند و به وظایف خود به درستی عمل کند، طبعا بر سیر حرکت کلی نظام اثرگذار خواهد بود.

وی رییس مجلس را جهت‌دهنده و هدایت‌کننده مباحث مطروحه در قوه مقننه دانست و ادامه داد: اگر رییس مجلس بتواند مباحث را به درستی هدایت و بر استقلال مجلس از دو قوه‌ دیگر تاکید داشته باشد و نیز اینکه توجه داشته باشد جایگاه مجلس به عنوان محل قانون‌گذاری است، هم مصالح نظام و هم موازین شرع مورد توجه قرار می‌گیرد، در این صورت ریاست مجلس می‌تواند در معادلات سیاسی و ارتباطات بین سه قوه نقش عمده‌ای را ایفا کند.

معاون وزیر کشور در دولت هشتم با بیان این‌که «به نظر نمی‌رسد مجلس آتی تفاوت عمده‌ای با مجلس هفتم داشته باشد» گفت: مجلس هشتم در اکثر موارد، همان روند مجلس فعلی را ادامه خواهد داد و شاید تنها در بخش کوچکی عملکرد متفاوت با دوره‌ پیشین خود داشته باشد. بروجردی با بیان این انتقاد که «حتی یک نفر از زنان اصلاح‌طلب به دلیل ردصلاحیت‌ها نتوانستند به مجلس هشتم راه پیدا کنند» تاکید کرد: مجلس هشتم نیز از این نظر با مجلس هفتم تفاوت چندانی نخواهد داشت. در مجلس هشتم آنچه پررنگ‌تر خواهد بود، تنوع بیشتر اصولگرایان است، شاید بتوان گفت که آنها سه بخش از مجلس را به خود اختصاص خواهند داد. معاون وزیر کشور در دولت پیشین با بیان این‌که «تغییر ریاست مجلس تنها تغییر شخص است نه تغییر تفکر» ادامه داد: تفاوتی بین رییس فعلی مجلس و شخصی که به عنوان جایگزین مطرح است و در آینده (احتمالا) ریاست مجلس هشتم را بر عهده خواهد داشت، وجود ندارد.بروجردی همچنین اظهار کرد: زمانی می‌توان گفت عملکرد رییس مجلس می‌تواند بر حوزه قوه‌ مجریه، به خصوص در راهبرد و سیاست‌های نظام اثرگذار باشد که استقلال فکری از این قوه، در مجلس ایجاد شود و بستگی دارد به این‌که آیا رییس آینده، همین شیوه را در پیش خواهد گرفت و یا با ملاحظاتی که در عرصه سیاست وجود دارد به گونه‌ای دیگر رفتار خواهد کرد که طبعا اگر روش اول در پیش گرفته شود، عرصه برای طرح موضوعات مختلف که می‌تواند مصالح نظام را پیش ببرد فراهم خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: عملکرد رییس مجلس آینده ممکن است در معادلات سیاسی آینده اثرگذار باشد؛ اما هنوز نمی‌توان درباره تاثیرات آن در انتخابات آینده‌ ریاست جمهوری فتح باب کرد.