عبدالقدیرخان فروش هرگونه طرح سلاح هسته‌ای پیشرفته به ایران یا کره شمالی را رد کرد.

به گزارش ایسنا، اظهارات عبدالقدیرخان، دانشمند هسته‌ای پاکستان که در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه عنوان شد، یک روز پس از آن مطرح می‌شود که دیوید آلبرایت، بازرس تسلیحاتی سابق سازمان ملل در گزارشی گفت: آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌باید اجازه مصاحبه با خان را داشته باشند تا ببینند که آیا وی هیچ‌گونه طرحی را به کشوری فروخته است یا خیر. خان در تماسی تلفنی با خبرگزاری فرانسه از خانه‌ای در اسلام آباد، که در آنجا از زمان اعتراف به دست داشتن در فعالیت‌های اشاعه در سال ۲۰۰۴ تاکنون به سر می‌برد گفت: این دروغ است و اصلا واقعیت ندارد این کاملا مزخرف است. وی ادامه داد: کشورهای غربی تامین‌کنندگان این فن‌آوری هستند و آن را فروخته‌اند آنها اشاعه‌دهنده هستند، چرا گزارشات جنجالی درباره اسرائیل تهیه نمی‌کنند. درباره مساله هسته‌ای در اسرائیل یک کلمه هم گفته نمی‌شود.

دیوید آلبرایت روز دوشنبه پس از انتشار جزئیات گزارشش در روزنامه‌های آمریکایی گفت: این خطر وجود دارد که شاید خان بدون پاسخ دادن به سوالاتی درباره طرح‌های حساس هسته‌ای آزاد شده باشد.

وی تصاویری از طرح‌هایی را عرضه کرد که نشان می‌دهد که چگونه کلاهکی با قابلیت نصب روی موشک بالستیک را می‌توان ساخت.

آلبرایت به سی‌.ان.‌ان گفت: فکر می‌کنم خیلی مهم است که بر دولت‌های مربوطه فشار وارد کنیم تا راهی برای پی بردن به اصل مطلب پیدا کنیم. عبدالقدیرخان پس از آنکه متحدین مشرف در انتخابات ماه فوریه شکست خوردند، اعتراضات خود را پس گرفت و گفت او را به انجام این کار مجبور کرده بودند و تاکید کرد که به تهران و تریپولی اطلاعات هسته‌ای نداده است.

خان که دو سال پیش مشخص شد به سرطان مبتلا شده است، گفت: هدف این بیانیه فقط اعمال فشار بر دولت پاکستان است. این گزارش در زمانی مطرح شده است که از رفع محدودیاتی که بر من اعمال شده حرف‌هایی به میان آمده است.

وی تاکید کرد: ما هرگز چنین طرح‌هایی را آماده نکردیم ما طراح نیستیم، ما اشاعه دهنده نیستیم.

با این حال آلبرایت ادعا می‌کند که فایل‌های کشف شده روی کامپیوترهای افرادی که در سوییس دستگیر شده و عضو شبکه خان بوده‌اند، محتوی اطلاعاتی درباره کلاهک‌های هسته‌ای فشرده بوده است. وی ادعا کرد: به نظر می‌رسد خان آن‌ها را دزدیده و سعی کرده آنها را پخش کند.