تحولی اساسی در ارائه خدمات صدور پروانه

عکس: حمید جانی‌پور

شهردار تهران گفت: از سالیان گذشته بحث صدور پروانه بیشترین نارضایتی‌ها را در بین شهروندان به وجود آورده بود و صدور یک پروانه ساخت چیزی حدود ۲۹۰ روز زمان می‌برد، اما... با ایجاد دفاتر خدمات الکترونیک شهر که با تلاش سی ماه همکاران من در شهرداری تهران تحقق یافت. این فرآیند با حداکثر سرعت، دقت و صحت و در کوتاه‌ترین زمان انجام خواهد شد.

بنا بر این گزارش ، دکتر محمد باقر قالیباف در حاشیه افتتاح دفتر خدمات الکترونیک شهر در منطقه ۲ با بیان این مطلب از راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک شهر به عنوان یک تحول اساسی یاد کرد و گفت: هم‌اکنون ۷۰ دفتر خدمات الکترونیک در تهران راه‌اندازی شده و این دفاتر بر اساس نیاز شهروندان گسترش خواهد یافت.

قالیباف با بیان اینکه دفاتر خدمات الکترونیک شهر آغاز به کار کرده‌اند و فعالیت حوزه شهرسازی در شهرداری تهران قطع شده است، گفت: از ابتدای هفته گذشته بحث صدور پروانه به دفاتر خدمات الکترونیک به بخش خصوصی واگذار شده و آن تخلفاتی که همواره در زمینه شهرسازی در ذهن شهروندان وجود داشت با آغاز به کار این دفاتر به حداقل خواهد رسید.

شهردار تهران توضیح داد: یکی از ویژگی‌های مهم این دفاتر آن است اگر خدای ناکرده تخلفی روی دهد شاید امروز متوجه آن خطا نشویم، اما این تخلف در مدت زمان کوتاهی مشخص و پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای سپردن بحث شهرسازی به دفاتر خدمات الکترونیک، ۴‌میلیون پرونده ساخت‌وساز تهران در بایگانی‌ها اسکن و در دیتا سنتر قرار داده شده است، گفت: برای راه‌اندازی این دفاتر الکترونیک ۳۰۰‌کیلومتر فیبر نوری در تهران ایجاد شده و این ۷۰ دفاتر در شهر تهران در حوزه شهر‌سازی و ساخت‌وساز که ۴۰ مورد کار است مشغول به کار شده‌اند که البته این دفاتر فقط متعلق به شهرداری و امور مربوط به آن نیست و از دستگاه‌های دولتی نیز خواسته‌ایم کارهای مرتبطشان را به این دفاتر بسپارند.

شهردار تهران در جشن بزرگ روز ملی دختران

همچنین محمد دکتر باقر قالیباف در جشن بزرگ دختران به مناسبت روز ملی دختران در استادیوم ۱۲‌هزار نفری آزادی و در جمع دختران دانش آموز مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران سخن می‌گفت با اشاره به سخنان حضرت امام رضا(ع) در مورد حضرت معصومه(ع) اظهار داشت: ایشان فاطمه معصومه هستند و او را به تقوی و پاکی یاد کرده‌اند و دیگر اینکه آن بانوی بزرگوار معرفت و شناخت محکمی نسبت به تشیع داشته‌اند و ما نیز باید تلاشمان را به کار ببندیم که دو خصلت مهمی که در ایشان وجود داشته است به عنوان الگو قرار دهیم.

شهردار تهران با بیان اینکه انتخاب روز ولادت حضرت معصومه(ع) به عنوان روز دختران توفیق بزرگی برای این قشر است، اظهار داشت: توجه به دختران در هر سنی، توجه به مهم‌ترین سرمایه‌های اجتماعی و منابع انسانی است.

وی با بیان اینکه زنان به عنوان مادر از جایگاه با ارزشی برخوردارند و با توجه به جایگاهشان در تحکیم خانواده باید مورد توجه جدی و اساسی قرار بگیرند گفت: جایگاه زن در اسلام نیز بسیار بالا است. عزت، عصمت و عظمتی در دامان زنان است که مردان را می‌سازد و ما از این منظر به زنان نگاه می‌کنیم و جایگاه زنان و دختران را ارج می‌نهیم.

قالیباف ادامه داد: در شهرداری تهران بر این باوریم که توجه به دختران در جامعه بسترسازی برای آینده شهر است و رشد و کیفیت زندگی در ابعاد مادی و معنوی را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه این اطمینان را می‌دهم که در شهرداری تهران برای بستر‌سازی و رشد و ارتقای دختران در عرصه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی وعلمی توجه خاصی وجود دارد، بیان داشت: نیازهای مادی و معنوی شما دختران در دستور کار قطعی شهرداری است و با کمک شما عزیزان زمینه رشد و شکوفایی بیش از پیش شهر فراهم می‌شود.در بخش دیگری از مراسم، مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران نیز گفت: حضرت معصومه(ع) با هجرت خودشان از مدینه به سمت مشهد و به سمت ولایت، خودشان را در تاریخ ماندگار کردند و امیدوارم ما نیز چون ایشان پاک زیستن را تجربه کنیم.

زهرا مشیر با بیان این مطلب با اشاره به اینکه امیدوارم امروز روز خوبی برای شما دختران باشد اظهار داشت: به یاد داشته باشید که به گفته پیامبر اکرم (ص) سرشت همه نیکی‌ها، زیبایی‌ها و خیرها در وجود شما نهاده شده و گرامی داشتن دختران در هر عرصه موجب ماندگاری آنها می‌شود.

وی ادامه داد: امیدوارم بتوانیم مانند حضرت معصومه، پاک زیستن و پاک ماندن را تجربه کرده و بیاموزیم.

در بخش دیگری از این مراسم که به همت اداره کل امور بانوان شهرداری تهران برپا شده بود، بیانیه دختران تهران قرائت شد.

مراسم مداحی، اجرای موسیقی و حرکات رزمی توسط دختران رزمی کار از دیگر برنامه‌های جشن بزرگ دختران بود.

قالیباف در جمع شهروندان منطقه ۲

شهردار تهران همچنین در جمع شهروندان منطقه ۲ در مسجد جامع شهرک غرب گفت: کار باید محکم، اساسی و علمی پیش رود. اگر می‌بینید شهری خوب اداره می‌شود دلیلش این است که حجم تاسیسات در زیر شهر بیشتر از روی آن است. ما در تهران تاسیسات زیرزمینی نداریم و طبیعی است که در حوزه محیط زیست، آب و فاضلاب، حمل‌ونقل و ... با مشکلاتی مواجهیم.

شهردار تهران با اشاره به طراحی‌های خوبی که در این زمینه انجام شده و مترو یکی از مهم‌ترین آن‌ها است به بیان وضعیت پیشبرد و توسعه مترو اشاره کرد و افزود: در طول ۲۵ سال تنها ۵۰‌کیلومتر تونل مترو ساخته‌ایم، اما با برنامه‌ریزی که طی دو سال گذشته انجام شد، به شهروندان قول دادیم که از امسال، سالی ۱۵‌کیلومتر تونل حفر کنیم که از ابتدای سال جاری ۵/۲‌کیلومتر حفر شده و تا فروردین ۸۸ باید ۵/۱۲‌کیلومتر دیگر نیز تحویل شهروندان دهیم. هم‌اکنون کمتر میدانی را در شهر می‌بینید که دورش را نبسته و مشغول به حفر تونل مترو نباشیم.

شهردار تهران با بیان اینکه توسعه زیرساخت‌های شهر ضروری است و تا این کار را نکنیم، مشکلات بر جای خود باقی است، اظهار داشت: حداقل ۴ برابر کارهای عمرانی که در روی زمین در شهر می‌بینید، طی ۲ تا ۳ شیفت کاری در زیرزمین در حوزه‌های ترافیک، تاسیسات و ... در حال اجرا است.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه در حوزه فرهنگی بر این باوریم که شهر خانه دوم ما است و باید محیطی امن و همراه با آسایش و آرامش را در آن فراهم کنیم، گفت: در حوزه امنیت، عزیزان و مسوولان تلاش می‌کنند و ما هم در کنار آنها نقش داریم، اما در بخش آرامش و آسایش به دو بعد مادی و معنوی کار در حوزه مدیریت شهری باید توجه شود.

شهردار پایتخت با اشاره به اینکه برخی پروژه‌ها ۲۰‌سال بر زمین گذاشته شده‌اند و پروژهایی که باید با ۷‌میلیارد در مدت کوتاهی به پایان می‌رسید، به طول انجامیده و با ۷۶‌میلیارد تومان تمام شده است، بیان داشت: اگر نسبت به پروژه‌هایی که سال‌ها زیر آفتاب مانده و هیچ اقدام مفیدی در آن‌ها انجام نگرفته بی تفاوت باشیم قطعا در آن دنیا مورد مواخذه قرار می‌گیریم.

وی همچنین به گسترش زیبا‌سازی و فضای سبز اشاره کرد و گفت: تهران شهر خشکی است. من هر جای این شهر که راه می‌روم و زمینی خشک می‌بینم، تکلیف می‌کنم برای تبدیل آن به فضای سبز و به این مساله تعصب دارم. فضای سبز از معضلات جدی شهر تهران است.

شهردار تهران ادامه داد: تمام توان خود را به کار می‌بندیم تا از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم و روند اینگونه باشد که رو به بهبود رویم و اگر مشکلات را کم نمی کنیم حداقل بر آنها نیافزاییم.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه در حوزه آسایش مردم فعالیت‌های جانبی نیز انجام می‌شود اظهار داشت: در زمان فعالیت در نیروی انتظامی، مشکلاتی در لایه‌های زیرین این شهر می‌دیدم که توان و وظیفه در رفع آنها نداشتم، اما امروز در شهرداری اگرچه ممکن است وظیفه قانونی نداشته باشیم، اما با تمام توان در رفع مشکلات تلاش می‌کنیم.