انتقاد شدید از نظام مالی جهان

دنیای اقتصاد - پایتخت قزاقستان روز پنج‌شنبه میزبان مقامات ارشد «اجلاس شانگهای» بود که از طرف ایران نیز پرویز داودی به عنوان معاون اول رییس‌جمهور در آن حضور داشت. اجلاس شانگهای یک اجلاس منطقه‌ای است که از سال ۲۰۰۲ بین کشورهای روسیه، چین، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان به عنوان محور اقتصادی شرق در برابر محور غرب شکل گرفته و حدود سه سال است که ایران، هند و مغولستان نیز به‌عنوان اعضای ناظر پذیرفته شده‌اند.

در نشست پنج‌شنبه این اجلاس، طرح «نظام مالی مستقل» به عنوان واکنشی در برابر بحران مالی جهان مطرح شد که مورد حمایت ایران و روسیه قرار گرفت.

پرویز داودی در دیداری با پوتین، حضور روسیه قدرتمند را به نفع مردم منطقه و همه معادلات جهانی دانست و بحران مالی غرب را ناشی از ناتوانی نظام سرمایه‌داری برای اداره اقتصاد جهان توصیف کرد.

پوتین نیز با اشاره به اینکه برخی کشورها سیاسی‌شدن نظام مالی حاکم بر جهان و انحصارطلبی در این زمینه را خواستارند، به انتقاد شدید از این نظام مالی پرداخت. رایزنی منطقه‌ای پرویز داوودی با سران روسیه و چین در پایتخت قزاقستان

طرح نظام مالی مستقل برای اجلاس شانگهای

دنیای اقتصاد- طرح نظام مالی مستقل میان اعضای اجلاس شانگهای، پیشنهاد گسترش همکاری اعضای شانگهای با ایران، آمادگی ایران برای کمک به حل بحران مالی جهان و بالاخره دیدار با چند مقام مهم اعضای اجلاس شانگهای از جمله ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه نتیجه سفر دو روزه پرویز داوودی، معاون اول رییس‌جمهور به آستانه پایتخت قزاقستان بود. پایتخت قزاقستان روز پنج‌شنبه میزبان مقامات ارشد اجلاس شانگهای بود که از طرف ایران هم داوودی در این اجلاس حضور یافت.

اجلاس شانگهای یک اجلاس منطقه‌ای است که بین شش کشور روسیه، چین، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان از سال ۲۰۰۲ تشکیل شده است. ایران، هند و مغولستان هم از سال ۱۳۸۴ به عنوان اعضای ناظر پذیرفته شده‌اند. دو سال پیش محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور کشورمان در جلسه سران شانگهای حضور یافت. در ادامه جلسات دوره‌ای این اجلاس روز پنج‌شنبه مقامات ارشد اعضای اصلی و ناظر شانگهای گرد هم آمدند تا درباره مهم‌ترین مسائل اقتصادی جهانی گفت‌و‌گو کنند. از همین رو پرویز داوودی، معاون اول رییس‌جمهور هم محور سخنرانی خود را بر مساله بحران جهانی اقتصاد و دگرگونی‌های نوین در نظام بین‌الملل قرار داد و با اشاره به ضرورت بررسی آسیب‌های سوء بحران مالی جهان روی کشورهای عضو این سازمان از آمادگی ایران برای تبدیل این تهدید به فرصت‌ و گسترش همکاری‌های لازم در این زمینه خبر داد.

پرویز داوودی، معاون اول رییس‌جمهور همچنین در حاشیه اجلاس نخست‌وزیران اعضای سازمان شانگهای با ولادیمیر پوتین، نخست‌وزیر روسیه؛ ون جیابائو، نخست‌وزیر چین؛ و احمدضیاء مسعود، معاون اول رییس‌جمهور افغانستان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

داوودی حضور روسیه قدرتمند را به نفع مردم منطقه و همه معادلات جهانی دانست. پوتین نیز تصریح کرد: وجود ایران مقتدر نه تنها به ضرر دیگر کشورها نیست که به سود ما، منطقه و ملت‌ها است.

در این دیدارها چین و روسیه از عضویت ایران در سازمان شانگهای حمایت کردند. داوودی به نمایندگی از ایران نیز برای گسترش و تعمیق همکاری‌ها با سازمان شانگهای اعلام آمادگی کرد.در پی مخالفت روسیه با عضویت گرجستان در پیمان ناتو و در پی آن بروز بحران قفقاز در اواسط تابستان سال جاری، تقویت سازمان شانگهای بیش از پیش مورد توجه کشورهای آسیای مرکزی به ویژه روسیه و چین قرار گرفت، به گونه‌ای که بسیاری از تحلیل‌گران، از این «توجه» و سایر رویدادهایی که نقش محوری روسیه را در منطقه و جهان پررنگ‌تر می‌کرد، به عنوان نشانه‌های تغییر آرایش نیروهای سیاسی فعال در جهان و پایان عصر تک‌قطبی با محوریت آمریکا یاد کردند.هم از این رو بود که وقتی داوودی و پوتین با یکدیگر دیدار کردند هر دو از سیستم فعلی حاکم بر نظام بین‌الملل انتقاد کردند و خواستار تجدیدنظر در آن شدند.

انتقاد از نظام مالی جهان

چنانچه داوودی در دیدار با ولادیمیر پوتین نخست‌وزیر روسیه با اشاره به گسترش روزافزون همکاری‌های تهران ـ مسکو گفت: با توجه به همکاری‌های خوب ایران و روسیه روابط دو کشور باید راهبردی باشد. حضور روسیه قدرتمند به نفع مردم منطقه و همه معادلات جهانی است. وی بحران مالی غرب را ناشی از ناتوانی نظام سرمایه‌داری برای اداره اقتصاد جهان خواند و با اشاره به این که برای حل مشکلات و مناقشات بین‌المللی احتیاج به همکاری‌ها و گسترش روابط است، گفت: با توجه به رشد افراط‌گرایی در منطقه این همکاری‌ها بیشتر لازم است. نخست‌وزیر روسیه نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای و گسترش روابط دو کشور همسایه گفت: ارزش مبادلات بازرگانی روسیه و ایران اکنون نزدیک به ۵/۳میلیارد دلار است و این نشان دهنده گسترش روابط همه جانبه است.

پوتین افزایش روابط دو کشور را خواستار شد و گفت: همکاری‌های ایران و روسیه در زمینه انرژی، حمل و نقل و ارتباطات است و باید برای گسترش روابط دو جانبه و چند جانبه تلاش کرد. وی همکاری‌های ایران و روسیه در زمینه دریای خزر را از دیگر موضوع‌های مهم دو کشور دانست و دورنمای آن را خوب توصیف کرد.

پوتین با انتقاد شدید از نظام مالی حاکم بر جهان و با اشاره به بحران مالی اقتصاد غرب گفت: برخی سیاسی شدن نظام مالی حاکم بر جهان و انحصارطلبی در این زمینه را خواستار هستند.

اظهارات پوتین در حالی بیان می‌شود که انتقادات روسیه از آمریکا و متحدانش در قبال ایران و برنامه هسته‌ای آن رو به افزایش است و مقام‌های روسی تهدید کرده‌اند که اختلافات با آمریکا درباره قفقاز و نیز تحریم شرکت‌های روسی به دلیل همکاری با ایران بر روند مذاکرات اعضای دائم شورای امنیت و آلمان در قبال برنامه هسته‌ای ایران تاثیر گذار خواهد بود.

از جمله دیمیتری مدودف، رییس‌جمهور روسیه با انتقاد از تحریم شرکت روسی از سوی آمریکا به اتهام ارتباط با ایران تاکید کرده است که این تحریم‌ها روسیه را تحت فشار نمی‌گذارد.

وی اظهار کرده است که عملکرد آمریکا در اعمال تحریم در قبال شرکت روسی «روس آبارون اکسپورت» دوراندیشانه نبوده و اطمینان داده است که این تحریم‌ها برای روسیه محسوس نخواهد بود.

نقش گاز در آینده جهان

معاون اول رییس‌جمهور همچنین در دیدار با ون جیابائو، نخست‌وزیر چین در حاشیه اجلاس نخست‌وزیران اعضای سازمان شانگهای، با اشاره به اهمیت و جایگاه دو کشور بزرگ ایران و چین در معادلات جهانی اظهار کرد: انتظار داریم دو کشور بزرگ و تمدن‌ساز ایران و چین ظرفیت‌های هم‌دیگر را بیش‌تر بشناسند و بر اساس این ظرفیت‌های غنی همکاری‌های دو جانبه را گسترش دهند.

ون جیابائو نخست‌وزیر چین هم با بیان این که اوضاع بین‌المللی در حال دگرگونی است و جهان جدیدی در حال شکل‌گیری است، تصریح کرد: در جهان جدید باید شاهد تنوع فرهنگ‌های مختلف باشیم؛ چرا که معتقدیم نظام نوین بین‌المللی بر اساس منطق روابط عادلانه و احترام متقابل و احترام به حاکمیت یکدیگر و دخالت نکردن در استقلال کشورها شکل گیرد.

نخست‌وزیر چین گفت: باید بر اساس همکاری‌های متقابل با یکدیگر با بحران مالی غرب مقابله کرد و نقش سازمان شانگهای در کنترل بحران مالی بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است.