عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران گفت‌: در حوزه عملکردها با سلایق مختلفی روبه‌روییم و گاهی روش‌ها را آن قدر مختلف اجرا می‌کنیم که آمار متفاوتی از یک آسیب به دست می‌آید و همه این‌ها به دلیل نبود یک اتفاق نظر، تلقی و تعریف یکسان از مقوله آسیب‌های اجتماعی است‌.

به گزارش خبرنگار ما‌، مرتضی طلایی‌، عضو شورای اسلامی شهر تهران‌، در همایش تبیین جایگاه مدیریت شهری در آسیب‌های اجتماعی‌، با اشاره به نقش مدیریت در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت‌: اگر به درستی بتوانیم برهر موضوعی مدیریت علمی و کارشناسانه کنیم، از بسیاری از مشکلات بعدی پیشگیری می‌کنیم‌.

وی افزود‌: یکی از علل عمده رشد تصاعدی و جا به جای آسیب‌ها‌، ناشی از نوع مدیریت بر آسیب‌های اجتماعی است و چون ما آرا انکار می‌کنیم بزرگ می‌شود و وقتی آسیب بزرگ شد به آن هجوم می‌آوریم و چون هجوم ما منطق خود را ندارد، به معضلی بزرگ تر تبدیل می‌شود‌.

طلایی خاطر نشان کرد‌: برخی نگاهی محدود کننده و کاهش گر به موضوع آسیب‌ها دارند‌، برخی به دنبال مهار و کنترل آسیب‌ها هستند و برخی دیگر نگاهی آرمانی به آن دارند و خواهان حذف آسیب‌های اجتماعی هستند‌، در صورتی که آسیب‌ها پیوست اجتماع بوده و به هیچ عنوان قابل حذف نیستند‌.

وی با بیان این که وحدت نظر میان مدیران دستگاه‌های مختلف در مورد مفهوم آسیب‌ها وجود ندارد‌، افزود‌: کارشناسان حوزه مسائل آسیب‌ها باید تعریف واحدی از آسیب اجتماعی داشته باشند‌، اما این گونه نیست و همواره دستگاه مجری‌، پژوهش گر و سیاست‌گذار در کار هم دخالت می‌کنند و به همین دلیل به نتیجه‌ای نمی‌رسیم‌.

طلایی با بیان این که حتی در حوزه عملکردها نیز اتفاق نظری وجود ندارد‌، گفت‌: در حوزه عملکردها با سلایق مختلفی روبه‌روییم و گاهی روش‌ها را آن قدر مختلف اجرا می‌کنیم که آمار متفاوتی از یک آسیب به دست می‌آید و همه این‌ها به دلیل نبود یک اتفاق نظر، تلقی و تعریف یکسان است‌.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد‌: در شرایطی که آسیب‌های مختلف سیاسی‌، فرهنگی‌، اجتماعی‌، اقتصادی در جامعه وجود دارد که همه آن‌ها به هم مرتبط هستند‌، اما به شکل زنجیره ای به آن توجه نمی‌شود و هر آسیبی را به شکل جداگانه می‌بینیم‌.

طلایی با بیان این که در هر موضوع باید به صورت جزئی برنامه ریزی کرد و با ادبیات کلی نمی‌توان به آن پرداخت، افزود‌: باید سیستم‌های خرد مدیریتی ساختار مناسب و کارآمد داشته باشند و در ارتباط با یکدیگر یک ساخت واحد کلان و همسو داشته باشند‌.

به گفته طلایی، برای چاره جویی در مورد آسیب‌ها‌، باید دولت‌، دستگاه‌ها‌، دانشگاه‌ها‌، تشکل‌های غیردولتی و مدیریت شهری وارد عمل شده و با برنامه‌هایی دقیق و همسو چالش‌ها را کاهش دهند‌.