دنیای اقتصاد- پارلمان بخش خصوصی کشورمان با عمل به وعده خود از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری خواست تا با پاسخگویی به ۲۵ پرسش فعالان اقتصادی کشور امکان ارزیابی بخش خصوصی از برنامه اقتصادی خود را فراهم کنند؛ به گفته نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی ایران، پاسخ‌های کاندیداها به این سوالات در معرض افکار عمومی قرار خواهد گرفت تا به انتخاب آگاهانه و جدا کردن شعار از برنامه و تصمیم اجرایی کمک شود؛ این پرسش‌ها شامل طیف وسیعی از سیاست‌های اقتصادی اعم از پولی، مالی و ارزی تا راهکارهای ایجاد رونق در بخش‌های مختلف اقتصادی است. پارلمان بخش خصوصی در این پرسش‌ها از کاندیداها خواسته است راهکارهای خود را برای مساعدسازی فضای کسب و کار، مهار تورم، نوع مواجهه با سیاست‌های انقباضی فعلی، نوع تعامل اقتصادی با سایر اقتصادهای جهانی، نحوه تعیین نرخ ارز و نوع نگاه به اقتصاد آزاد مشخص کنند. بخش خصوصی همچنین خواستار ارائه برنامه کاندیداها برای ایجاد رونق‌ در بخش مسکن با هدف تحریک تقاضا شده است. ۲۵ پرسش بخش خصوصی از ۴ نامزد ریاست‌جمهوری

دنیای اقتصاد - بخش خصوصی کشور با انتشار نامه‌ای سرگشاده‌، دیدگاه‌ها و پرسش‌های خود را با چهار نامزد ریاست جمهوری دهم در میان گذاشت. پیش از‌این محمد نهاوندیان، رییس اتاق‌ایران گفته بود ‌این اتاق به عنوان کانون قانونی فعالان بخش خصوصی به دور از هرگونه جانبداری از داوطلبی خاص، مسائل اقتصادی کشور را در معرض نظر ملت‌ایران قرار می‌دهد.

قرار بود از آغاز خرداد ماه جاری نامزد‌های تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان‌، به اتاق‌ایران دعوت شوند و به صورت رو در رو به پرسش‌های کمیسیون‌های ۱۵ گانه ‌این اتاق پاسخ دهند، اما ‌این اتفاق نیفتاد و روز گذشته‌، متن ۲۵ سوال مورد نظر بخش خصوصی کشور با ‌این امید که به قول نهاوندیان «پاسخ عملیاتی چهار نامزد ریاست جمهوری» را در پی‌داشته باشد‌، منتشر شد. نهاوندیان‌، روز شنبه همین هفته در پایان پنجمین اجلاس روسای اتاق‌های سراسر کشور تاکید کرد که اتاق بازرگانی ایران از هیچ یک از نامزدهای ریاست جمهوری دفاع نخواهد کرد‌، اما اتاق ‌ایران از نامزدهای دهمین دوره ریاست جمهوری انتظار دارد با توجه به ‌اینکه ۷۰ تا ۸۰‌درصد تصمیمات رییس جمهور، ابعاد اقتصادی دارد، برنامه‌های اقتصادی خود را به صورت شفاف اعلام کنند که به مثابه میثاق فعالان بخش‌خصوصی با رییس قوه مجریه برای هماهنگی و تعامل سازنده طی چهار سال آینده است.

به گفته نهاوندیان‌، برنامه اقتصادی ریاست جمهوری آینده ایران در شرایط کنونی بحران اقتصادی جهان بسیار حساس و مهم است، بنابراین پرسش‌های بخش خصوصی کشور با‌این رویکرد تنطیم شده که در «انتخاب آگاهانه و جدا کردن شعار از برنامه‌ و تصمیم اجرایی» به رای‌دهندگان کمک کند. متن پرسش‌های پارلمان بخش خصوصی کشور در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

۱ - فرصت‌ها و چالش‌ها برای اقتصاد ایران را در عرصه بین‌المللی و منطقه در مسائلی مانند بحران مالی جهانی و تبعات آن بر اقتصاد کشور و راهکارهای مقابله با آن و نیز ظهور و افول قدرت‌های اقتصادی در جهان و منطقه (از جمله قدرت‌گیری چین و هندوستان) چگونه ارزیابی می‌نمایید؟

۲ - ضمن ارزیابی مشکلات جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور، چه راهکارهایی برای افزایش جذب سرمایه‌های خارجی به منظور تامین مالی، انتقال تکنولوژی، دسترسی به بازارهای بین‌المللی و تقسیم ریسک دارید؟

۳ - برای رویارویی با بحران جهانی موجود، بیشتر کشورها با تزریق منابع مالی اقدام به حفظ و پایداری تولید و اشتغال خود کرده‌اند در حالی‌که به نظر می‌رسد در ایران سیاست انقباضی سیستم بانکی در مسیر عکس حرکت کرده است. آیا این سیاست انقباضی در قبال بخش تولید در دولت شما ادامه پیدا خواهد کرد؟

۴ - روابط تجاری کشور با دیگر کشورها را تا چه اندازه قاعده مند می‌دانید؟ برای تضمین دسترسی مطمئن تولیدات کشور به بازارهای بین‌المللی چه سیاست‌هایی در داخل و خارج کشور در پیش خواهید گرفت؟

۵ - جایگاه بخش خصوصی در نظام دیپلماسی کشور را برای غلبه بر تحریم‌های بین‌المللی و قاعده‌مندسازی روابط تجاری کشور از طریق مذاکرات دوجانبه، منطقه‌ای یا عضویت در سازمان تجارت جهانی (WTO) را چگونه توصیف می‌کنید و مکانیزم‌های اجرایی آن چیست؟

۶ - با توجه به تورم بیش از ۳۰درصدی در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۷ و افزایش تنها ۲۵درصدی نرخ دلار، برنامه جنابعالی برای تنظیم نرخ ارز چیست؟ به عبارتی تا چه اندازه معتقد به ثبات نرخ ارز از سوی دولت در بهای کنترلی هستید و جایگاه نرخ ارز را در حمایت از تولید و صادرات چگونه ارزیابی می‌کنید؟

۷ - به نظر شما تخصیص منابع به وسیله بازار تا چه حد کارآمد است؟ تصدی‌گری امور جاری تا چه اندازه باید در دست دولت باقی بماند و چه اموری باید به دست مردم سپرده شود؟

۸ - راهکار جنابعالی برای حضور بخش مردمی در تصمیم‌سازی‌های لایه‌های مختلف دولت از جمله شورای پول و اعتبار به صورت قانونمند و فعال چیست؟

۹ - در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، آیا نظر مثبت فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران مورد نظر دولت جنابعالی خواهد بود یا اینکه تصمیمات به وسیله دولت جنابعالی گرفته و تنها برای اجرا به بخش تولیدی و تجاری ابلاغ خواهد شد؟

۱۰ - رابطه دولت با دیگر نهادهای حکومتی از جمله مجلس و قوه قضائیه برای رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله را چگونه تنظیم می‌کنید؟

۱۱ - با توجه به فضای کسب و کار موجود در کشور، چه کارهایی برای اصلاح و مساعد نمودن فضای کسب و کار و رفع موانع تولید و تجارت انجام خواهید داد؟

۱۲ - برنامه شما برای آسان‌تر کردن شرایط جذب نیروی کار در بخش تولید و افزایش بهره‌وری این بخش با استفاده از راه‌کارهایی مانند ارائه آموزش‌های تخصصی- فنی و حرفه‌ای چیست؟

۱۳ - با توجه به ریشه‌های تورم کنونی مانند کسری شدید بودجه، استفاده بیش از اندازه دولت از حساب ذخیره ارزی، تامین هزینه‌های بودجه‌ای از محل استقراض و همچنین زیان ده شدن بخش تولید، برنامه جنابعالی برای کنترل تورم چیست؟

۱۴ - با توجه به شرایط حساس اقتصاد کشور و اقتصاد جهانی و نیاز مبرم صنایع کشور به منابع مالی، برنامه جنابعالی برای موارد زیر چیست؟

الف- هدفمند کردن یارانه‌ها با دید حمایت از تولید

ب- اصلاح و تقویت نظام مالیاتی کشور و تمرکز منابع مالیاتی از بخش تولید یا بخش مصرف

ج- کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی

۱۵ - سیاست‌های کلان پولی جنابعالی در مورد مسائلی مانند:

الف- استقراض از بانک مرکزی

ب- ذخیره قانونی بانک‌ها

ج- نرخ سود و سپرده بانکی

د- روش خرید مطالبات بانک‌های عامل به وسیله بانک مرکزی برای تامین نقدینگی بخش تولید همراه با کاهش نرخ سود، چیست؟

۱۶ - ارزیابی شما از ارتباط میان بازار پول و بازار سرمایه چیست؟ برای مواردی مانند تقویت بازار سرمایه در مسیر تامین مالی بخش خصوصی، اعتمادسازی در بازار سرمایه و نهادینه‌کردن سازوکارهای آن چه برنامه‌هایی دارید و راهکارهای استفاده از بازارهای سرمایه و بانک چیست؟

۱۷ - به نظر شما نفت و درآمدهای ارزی ناشی از آن، چه آثار و پیامدهایی برای اقتصاد ایران و رابطه دولت با بخش خصوصی داشته است و برای رهایی از وابستگی شدید دولت به درآمد‌های نفتی چه برنامه‌ای دارید؟

۱۸ - برای تامین سرمایه مورد نیاز درحوزه انرژی چه راهکارهایی را مناسب می‌دانید و شیوه‌های شما برای غلبه بر موانع حضور بخش مردمی در حوزه انرژی (به تفکیک صنایع پایین دستی و بالادستی نفت و گاز و نیروگاه) چیست؟

۱۹ - برنامه استراتژیک جنابعالی برای بخش کشاورزی و آب چیست؟ چه محدودیت‌ها و تنگناهایی را در این بخش می‌بینید و چه راهکاری برای آنها دارید؟

۲۰ - براساس شواهد موجود و با توجه به بحران اقتصادی جهانی، تامین منابع مالی در سال‌های اخیر یکی از مشکلات مهم گریبان‌گیر بخش معدن بوده است. راهکار جنابعالی برای حل این معضل مهم و حمایت‌های عملی از بهره‌برداران معادن چیست؟ سیاست شما در مورد قانون معادن، استراتژی فعالیت‌های معدنی و اکتشافی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایرانی و خارجی در این بخش چیست؟

۲۱ - با توجه به اهمیت صنعت گردشگری در ایجاد نتایج مثبت اقتصادی و ارتباط گسترده آن با سایر بخش‌ها، برنامه‌های دولت شما برای توسعه گردشگری داخلی و جذب گردشگران خارجی با حفظ کرامت انسانی آنها (تا مرز ۲۰میلیون گردشگر) چیست؟

۲۲ - با توجه به اهمیت محیط زیست در سند چشم‌انداز کشور، برنامه شما برای حفظ محیط‌زیست و توسعه پایدار چیست؟

۲۳ - با توجه به اهمیت و تاثیر نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در سرعت بخشیدن به توسعه و رشد کشور و کاهش هزینه‌های قیمت تمام شده برنامه‌ها با استفاده از ابزارهایی مبتنی بر ICT، برنامه عملی شما برای استفاده و حمایت از اینگونه صنایع و تسهیل تجارت الکترونیک چیست؟

۲۴ - با توجه به نقش حیاتی صنعت حمل‌ونقل در رشد و توسعه اقتصادی، برنامه جنابعالی برای بالا بردن جایگاه این صنعت در حوزه‌های هوایی، دریایی و جاده‌ای چیست؟

۲۵ - برنامه شما برای رونق بخشیدن به بخش مسکن با هدف تحریک تقاضا برای خرید محصولات ساختمانی و همچنین کاهش هزینه‌های مردم که منجر به بهبود وضعیت اقتصادی و نیروی کار می‌شود؛ چیست؟