رصد اظهارات آمریکایی‌ها با دقت و احترام

دنیای اقتصاد- ایران اظهارات طرف آمریکایی را با دقت و به صورت احترام‌آمیز رصد کرده و در حال ارزیابی آن است. این جمله بخشی از سخنان سخنگوی وزارت خارجه است که دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران بیان کرد. وی همچنین گفت: شرایط منطقه‌ و بحران‌های فراوان داخلی رژیم صهیونیستی اجازه ماجراجویی و تهدید علیه ایران را نمی‌دهد و چنین ظرفیتی وجود ندارد.

قشقاوی در واکنش به اظهارات ریچارد مورفی، معاون وزیر خارجه اسبق آمریکا درباره مذاکره ایران و آمریکا طی هفته‌های آتی گفت: چنین اطلاعی از این قضیه ندارم. موضوع کلی بحث ایران و آمریکا روشن است. ما یک شکل مذاکره داریم و یک محتوای مذاکرات. ما اظهارات طرف آمریکایی را با دقت و به صورت احترام‌آمیز رصد کرده و در حال ارزیابی آن هستیم. نفس مذاکره، شکل قضیه است و مهم محتوا است. باید ببینیم در عمل چه اتفاقی می‌افتد. آنچه در عمل اتفاق می‌‌افتد می‌تواند مورد بررسی و ارزیابی طرف ایرانی قرار گیرد. وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مایکل‌‌‌مولن درباره برنامه هسته‌ای ایران، فعالیت هسته‌ای ایران را صلح‌آمیز خواند و با اشاره به عضویت ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پذیرش معاهده

ان.پی‌.تی از سوی ایران خاطرنشان کرد: به سه شیوه فعالیت ما در چارچوب آژانس مورد کنترل قرار می‌گیرد؛ یکی از طریق بازرسی‌های بازرسان آژانس، دیگری از طریق دوربین‌های آژانس و سوم از طریق ضبط و ثبت هر گرم محصولی که حاصل غنی‌سازی است.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه هیچ دلیلی برای تهدید شناختن پندار‌گرایانه فعالیت هسته‌ای ایران وجود ندارد، تصریح کرد: سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ما ندارد و ایران پیشتاز خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای بوده و هست.

وی درباره اظهارات مطرح شده در مورد حمله رژیم صهیونیستی به ایران، با بیان اینکه تهدید، سخن‌گفتن از حمله و پس گرفتن این اظهارات به کرات از سوی صهیونیست‌ها مطرح شده است، اظهار کرد: شرایط منطقه‌ و بحران‌های فراوان داخلی رژیم صهیونیستی اجازه ماجراجویی و تهدید علیه ایران را نمی‌دهد و چنین ظرفیتی وجود ندارد.

قشقاوی دکترین ایران را دکترین دفاعی خواند که برای تهدید حداقلی پاسخ حداکثری در نظر گرفته است. وی افزود: ما در وزارت خارجه در حال بررسی پشت‌ پرده این سخنان و اسرائیلیان هستیم، این اظهارات پشت‌‌پرده سیاسی دارد و با اهداف خاص صورت می‌گیرد که باید آن را جست‌وجو کرد و مواضع ما در قبال صهیونیست‌ها روشن است. سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس علیه ایران، با بیان اینکه متاسفانه سیاست‌ انگلیسی‌ها همچنان به منهج قدیم برمی‌گردد، گفت: انگلیسی‌ها هنوز نسبت به سیاست شکست‌ خورده رفقای سابقشان در آمریکا و نومحافظه‌کاران تجدید‌نظر نکرد‌ه‌اند و ما در ابعاد مختلف شاهد تداوم خصومت هستیم. وی در خصوص توافق ایران و پاکستان در زمینه صادرات گاز به پاکستان نیز گفت: روز یکشنبه ما به توافق نهایی در این زمینه دست یافتیم و علاوه بر امضای این قرارداد، توافقنامه همکاری بین‌الدولی میان ایران و پاکستان به امضای زرداری و احمدی‌نژاد رسید. این علاوه بر اعلامیه سه‌جانبه تهران بود که توسط روسای جمهور پاکستان، افغانستان و ایران در ۲۴ بند امضا شد.