اقتصاد را احیا می‌کنم

زنی را در شازند دستگیر می‌کنیم که چرا می‌گوید من هم با امام زمان ارتباط دارم یا روحانی دیگری را در تهران دستگیر می‌کنیم. جمعی روی کار آمده‌اند و این کارها را ترویج می‌کنند و دیگران که تبعیت می‌کنند آنها شیاد هستند

من اولین کاری که می‌کنم، احیای مدیریت و برنامه‌ریزی و تقویت مراکزی است که نظارت کنند و حضور جدی داشته باشند؛ چرا که نقش بسیار مهمی دارند

مهدی کروبی یکشنبه شب در اولین نطق انتخاباتی از شبکه اول سیما به بیان دیدگاه‌هایش پرداخت. مشروح سخنان دبیرکل حزب اعتماد ملی و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری به شرح زیر است: سابقه سیاسی من

قبل از اینکه چند نکته در رابطه با برنامه‌های خود خدمت مردم شریف ایران عرض کنم، لازم است مقدمه‌ای درباره انگیزه ورودم به صحنه انتخابات بیان کنم. من عنصری کوچک و فردی ناچیز از ایران عزیز هستم که از آغاز انقلاب که از سال ۴۱ آغاز شد به عنوان یک جوان وارد صحنه مبارزات به صورت فعال شدم. تجربیات طولانی از دوران ۱۵سال مبارزه دارم و سختی‌های فراوانی در این راه دیده‌ام و حتی در مواقع حساس فداکاری‌هایی کردم که از این ناحیه نیز آسیب دیدم و کتک خوردم، اما به لطف خدا رفع شد.

در ماجرای مسجد اعظم قم بود که نمی‌گذاشتند در درون روحانیت، شعار برای امام (ره) داده شود، اوراقی در محافل پخش شود، ما ایستادگی کردیم و حتی ضرب‌وشتم هم شدیم و این مساله آنقدر تاریخی شد که وقتی سال ۶۴امام خمینی (ره) من را به عنوان (امیرالحاج) معرفی می‌کند، در محفلی که خبرگان رهبری در محضر ایشان هستند، می‌گوید فلانی هم از خودمانی‌ها و هم از ساواک کتک خورد.

بعد از انقلاب هم که پیروز شدیم از ابتدا من مسوولیت‌های مختلفی در مجلس شورای اسلامی، کمیته امداد، بنیاد شهید و سازمان حج و زیارت داشتم؛ لذا کاملا قدرت را می‌شناسم، ارتباط با مسوولان مختلف از جمله مسوولان اجرایی، تقنینی و قضایی و همچنین ارتباط بسیار تنگاتنگی با مراجع تقلید داشتم و در مجلس از ابتدا وارد شدم و در تمام دولت‌ها با افت و خیزهایی که داشتند، حضور داشتم و در مجلس فعال بودم.

شهید رجایی، باهنر و دولت کوتاه آقای مهدوی، دولت طولانی آقای موسوی، بخشی از دولت آقای خاتمی یا دولت آقای‌هاشمی من در تمام این برنامه‌ها عضو فعال مجلس بودم و همه قضایا را به خوبی می‌شناختم. تجربیات بسیاری در این سال‌ها داشتم تا خرداد ۷۱ که مجلس سوم پایان یافت و در واقع معتقدم دیگران این تجربیات را ندارند.

من با این مقدمه کوتاهی که عرض کردم می‌خواهم بیان کنم که اگر خودستایی نشود، امتیازاتی دارم و نشیب‌وفرازها و تلخ و شیرینی‌هایی دیدم و با همه آنها توانستم همراهی کنم و می‌توان در این موقعیت حساسی که توضیح خواهم داد، در کشور نقش خوبی را ایفا کنم.

اگر سخن از ایفای نقش خوب به میان می‌آید منظور این نیست که من می‌خواهم ایفا کنم، من یک نفر هستم یعنی با همه تجربیات و خدماتی که کردم، نیروهایی که می‌شناسم، نیروهایی که من را می‌شناسند و روح کار جمعی و خرد جمعی را اهمیت می‌دهم و من اعتقاد دارم که می‌توانم از نیروهای خوب کشور برای حل مشکلات چه در بخش اقتصادی، فرهنگی و سیاست خارجی استفاده کنم.

من از اینکه با بسیاری افراد کار کنم استقبال می‌کنم و هم آنها با من کار خواهند کرد که نمونه آن را در انتخابات می‌بینیم که به آن اشاره می‌کنم.

اما آنچه مهم است و من احساس کردم که می‌توانم این کار را انجام دهم چیست نفی دیگران را هم نمی‌کنم؛ چرا که آنها نیز می‌توانند، اما من فکر می‌کنم با تمام این سوابق بهتر بتوانم کار کنم.

چرا آمدم؟

چه حادثه‌ای برای ما رخ داده که من احساس ضرورت و وظیفه می‌کنم که وارد شوم؟

سه کلمه از سوی امام خمینی (ره) مطرح شد که بسیار برای همه ما مهم به شمار می‌رود. جمهوریت، اسلامیت و ایرانیت که این سه کلمه را ما با اهتمامی که امام خمینی (ره) روی آنها داشت، احساس می‌کنیم در حال آسیب دیدن است و ما اساس نظام را این سه کلمه می‌دانیم.

هر یک از این کلمات که آسیب ببیند، طرف مقابل آن نیز آسیب می‌بیند و خیلی تبعات و پیامدها به دنبال خواهد داشت.

نخست به بحث جمهوریت می‌پردازم؛ چراکه مسوولان در حال به وجود آوردن محدودیت‌هایی برای مردم هستند و جلوی حقوق مردم را می‌گیرند که به طور مثال می‌توان به عدم صلاحیت‌ها اشاره کرد.

نظارت وجود دارد و من هم معتقدم نظارت حتما باید باشد، اما فلسفه وجود نظارت برای این بوده که از حقوق مردم دفاع کند.

عدم‌صلاحیت‌های گسترده سرخوردگی در مردم به وجود می‌آورد و حضور کم می‌شود یا اعتمادی که مردم داشتند در حال ضعیف شدن است و در کوچه و بازار متاسفانه حتی از نیروهای خوب و وفادار نیز می‌شنویم که آن کسی که می‌خواهد بشود، می‌شود؛ در حالی که اینچنین نیست و تصمیم نهایی با مردم است. دخالت نیروهای سازمان یافته غیررسمی و ورودشان به انتخابات که ما شاهد هستیم اینها محدودیت‌هایی قائل می‌شوند. من با صراحت می‌گویم که امام خمینی(ره) حساسیت داشت و با کوچک‌ترین دخالتی که موجب کم‌انگیزه شدن مردم در شرکت در انتخابات شود، برخورد می‌کرد.

فراموش نکنیم که در یک مقطعی گفتند که خانم‌ها شرکت نکنند و وارد مجلس نشوند و امام با سرعت گفت چنانچه چنین دخالتی کنید، خود من دخالت خواهم کرد؛ چرا که خانم‌ها باید در صحنه انتخابات و ورود به مجلس حضور داشته باشند.

یا اینکه هماهنگی میان روحانیون متنفذ قم و تهران شد که من نمی‌خواهم وارد شوم. در اواخر مجلس اول بود برای انتخابات دوم که فهرست از تهران و قم در سراسر کشور باید برود و امام با اینکه حرمتی عظیم برای این جمعیت که نزدیک‌ترین یارانش بودند، قائل بود گفت حق چنین دخالتی ندارید و هر کس در حوزه انتخابی خودش این کار را باید انجام دهد.

این مساله از حرف‌های گذشته خطرناک‌تر است که می‌گفتند علما نباید در سیاست شرکت کنند و حالا می‌گویند؛ غیرعلما نباید شرکت کنند. مردم آزاد هستند و هیچ شخصی حق ندارد فهرست خاصی در حوزه‌های دیگر بدهد. همه مردم و روحانیون آزادند که فهرست بدهند و همین مساله باعث جلوگیری شد، اما باز هم حوادثی رخ داد.

هر حرکتی که موجب می‌شد یک ذره محدودیت برای جمهوریت به وجود بیاید، امام (ره) مقابل آن می‌ایستاد و مثال‌های دیگری هم وجود دارد که اگر مطرح کنم طولانی خواهد شد.

در خصوص مساله اسلامیت باید بگویم که امام خمینی(ره)، اسلامی مترقی، زیبا، اسلامی با رحمت و عطوفت و اسلامی با قاطعیت و صلابت در مقابل دشمنان به جامعه معرفی کرد.

امام خمینی (ره) حریم اقلیت‌های مذهبی را آنچنان نگه می‌دارد که وقتی مدرسه‌ای از زرتشتیان در اردکان اشغال شد، سریع دستور می‌دهد که مدرسه را به آنها بازگردانید.

اسلامی که امام معرفی کرد به تعبیر خود ایشان اسلام ناب محمدی (ص) بود و مردم به آن عشق می‌ورزیدند که در حال حاضر می‌بینیم امام زمان (عج) وسیله‌ای ابزاری شده برای حکومت کردن که امام خمینی (ره) به هیچ وجه وارد این بحث‌ها نمی‌شد.

بنابراین، این اسلام نیز از نظر خرافه‌گرایی و حرف‌های نامربوطی که زده می‌شود، مورد تعرض قرار گرفته و آدم‌هایی نیرومند که چنین حرف‌هایی را مطرح می‌کنند کاری با آنها نداریم، اما به طور مثال زنی را در شازند دستگیر می‌کنیم که چرا می‌گوید من هم با امام زمان ارتباط دارم یا روحانی دیگری را در تهران دستگیر می‌کنیم.

جمعی روی کار آمده‌اند و این کارها را ترویج می‌کنند و دیگران که تبعیت می‌کنند آنها شیاد هستند.

تحجری که بیان کردم، بوده و هست، اما در حال حاضر میدان دار شده و در پاکستان، افغانستان نیز وجود دارد و در اهل سنت نیز به صورت وهابیت و القاعده وجود دارد و حتی در میان کلیمی‌ها، صهیونیست‌های یهود و نو محافظه‌کاران مسیحی در دنیا وجود دارد، اما ما هستیم که باید بتوانیم از اسلام حفاظت کنیم و اسلام را معرفی کنیم، نه آن اسلامی که سر می‌برد و پوست می‌کند و دیگران علیه ما تبلیغ کنند که اسلام این است.

۲۰سال است که امام رحلت کرده است. از چارچوب‌های مورد نظر امام بیرون نمی‌رویم، اما زمان و مکان همانطور که حرف‌های اول انقلاب امام با فتواهایی که در سال‌های آخر داد، نشان‌دهنده این است که چارچوب و مسیر همان است.

آفت ایرانیت نظام

مساله بعدی آفت برای ایرانیت نظام است. ایرانیت نظام خیلی بالاتر از مسایل ملی و ملی‌گرایی است. ایران متمدن، ایران تاریخ، ایران باستان و ایرانی متصل به اسلام و ایرانی با این تمدن و بزرگی و موقعیتی که در جهان دارد، باز شاهد هستیم که سیاست‌های غلط در حال تضعیف آن است.

برای نمونه می‌توان به ماجرای خلیج فارس شناسنامه داری که الی الابد است اشاره کرد که برخی صحبت‌هایی می‌کنند که این چنین مطرح نبوده است.

بنابراین، سیاست ما هم سیاست تعامل و گفت‌وگو نبوده و در بسیاری موارد ضعیف، نسنجیده و نپخته بوده و مشکلاتی برای ایران به وجود آمده که احساس می‌کنم، اگر تحرک و حرکت خوبی بشود ما می‌توانیم قدم‌های مهمی در این قضیه برداریم.

در منطقه حوادثی برای ما رخ داده با همسایگان، وضع این چنین است. با اروپا و قدرت‌های بزرگ، در چنین شرایطی قرار داریم و عده‌ای فکر می‌کنند در اندیشه تسلیم یا تقابل باشیم در حالی که این چنین نیست و تسلیم و تقابل نباید باشد، بلکه باید تعامل و گفت‌وگوی عزتمندانه همراه با حکمت باشد و هر کشوری هم طبیعی است منافع خود را دارد.

بنابراین ما می‌توانیم با همه قدرت‌ها مذاکره داشته باشیم و رابطه برقرار کنیم اما این اقدام طی مراحلی باید باشد.

حتی رابطه با آمریکا که این قدر طولانی شده، با رعایت چارچوب همه منافع و مصالح ملی می‌توانیم یک تحرک و حرکتی در مسایل سیاسی داشته باشیم.

متاسفانه در طول این چهار سال آنقدر حرف‌های نسنجیده، ماجراجویانه و بی‌خاصیت زدیم و دشمن تراشی کردیم و افرادی که در غربت بودند و تسویه حساب سیاسی با ما می‌کردند، یک لشکر به لشکر آنها اضافه کردیم و یک حرکت جمعی علیه ما در حال رخ دادن است.

این سیاست‌های تند، خشن و بی‌ثمر ما را به سمتی برده که چند قطعنامه علیه ما صادر شده و تبعاتی برای ما دارد.

ما باید یک سیاست معقول مترقی در پیش گیریم و از کارشناسان، دیپلمات‌ها و نیروهای خوبی که داریم و گوشه خانه نشسته‌اند و صاحب نظرند استفاده کنیم و در هر سه بعد جمهوریت، اسلامیت و ایرانیت کشور را به جایگاه خوبی که ایران و مردم آن دارند بدون هیچ تسلیمی برسانیم.

اولین کاندیدا بودم

نخستین فردی هستم که آمادگی را برای ورود به صحنه انتخابات اعلام و شاید پیش تر از دیگران برنامه‌های خود را ارائه کردم و اولین کلمه من تغییر بوده و بعد از آن برنامه‌های خود را آغاز کردم.

نخستین بیانیه من که در بهمن ماه منتشر شد، احیای مدیریت، برنامه‌ریزی و شوراها بود. به عقیده من مغز یک کشور، مدیریت و برنامه‌ریزی است که متاسفانه منحل شد و کشور با مشکلات جدی مواجه است، حرف‌های دیوان محاسبات را همه شنیده‌اید.

من اولین کاری که می‌کنم، احیای مدیریت و برنامه‌ریزی و تقویت مراکزی است که نظارت کنند و حضور جدی داشته باشند؛ چرا که نقش بسیار مهمی دارند.

بیانیه دوم مساله سهام نفت بود. از ۱۰۰سال پیش تا به حال ما نفت داشته‌ایم. حرکت مبارکی بیش از ۵۰سال پیش شروع شد و نفت ملی شد اما آن طور که ما می‌خواستیم نشد که مردم سهیم باشند و در واقع پولی شد در اختیار دولت‌ها که هر وقت هم پول زیادی در اختیار آنها قرار گرفت، مشکلات جدی‌تری نیز به وجود آوردند.

شاهد هستیم که پول سنگین و بی‌سابقه‌ای در این چند سال در اختیار دولت محترم قرار گرفت، اما با این درآمد بی‌سابقه که نفت تا ۱۲۰دلار هم به فروش رفت چه تغییری در جامعه ما به وجود آمده است.

تورم، گرانی، بیکاری و رکود چیزهایی هستند که برای مردم ملموس است و هیچ نیازی به نظرسنجی و شاخص‌های بانک مرکزی ندارند که حق زندگی آنها چقدر تغییر کرده است.

بیانیه سوم را نیز در فروردین‌ماه در خصوص حقوق شهروندی و در چارچوب قانون اساسی منتشر کردیم.

در رابطه با خانم‌ها، اقوام، مذاهب مختلفی که در ایران وجود دارد، دانشگاه‌ها، زندانیان، محدودیت‌های بی‌جهتی که برای مردم قائل شدند و مزاحمت‌های بیجا، ورود به حریم خانواده‌ها و به طور کلی حقوق شهروندی در چارچوب قانون اساسی یا اصول معطل مانده قانون اساسی که به دنبال آن خواهیم رفت.

مشکلاتی که آموزش‌وپرورش ما دارد و مشکلات بیمه درمانی که با آن روبه‌رو هستیم، اگر موضوع سهام نفت را اجرا کنیم این مشکلات مرتفع خواهد شد.

مساله دیگر بیمه تحصیلی است؛ چرا که خانواده‌ها برای مسایل تحصیلی مشکلات زیادی دارند، بنابراین در بخش حقوق شهروندی نیز با دقت تلاش می‌کنیم و بیانیه‌های دیگری داریم که اجرا و عملی شود.

برنامه‌هایم کامل نیست

مدعی نیستیم برنامه‌هایی که ارائه کردیم کامل و بی‌نقص است. آنها را در معرض افکار عمومی قرار می‌دهیم. حاضر هستیم بحث‌های مختلف نیز درباره آن بشود و از همه نیروها و نقطه نظرات خوب آنها استفاده کنیم.

دولت تصدی گری نکند

مساله مهم‌تری که برای من بسیار اهمیت دارد این است که دولت نظارت و کنترل کند، اما تصدی گری نکند، در بخش خصوصی دخالت نکند و برای آنها محدودیت قائل نشود، بلکه برای آنها تسهیلات و امنیت ایجاد کند و پشتوانه بخش خصوصی باشد تا این بخش فعال شود.

این کار باید در سه بخش انجام شود؛ نخست سرمایه داران داخلی که بتوانند با اطمینان سرمایه خود را وارد کنند و فرار نکنند. دوم ایرانیان بسیاری که در دنیا حاضرند سرمایه‌گذاری کنند و رونق اقتصادی به وجود بیاورند و در مقابل دولت نیز مالیات بیشتری بگیرد، درآمد بیشتری داشته باشد و متکی به نفت نباشد.

بخش سوم، مشارکت با خارج و سرمایه‌گذاری خارجی است که باید جذب کنیم که تمام این موارد در راستای منافع ملی ما قرار گرفته است.

ما می‌توانیم از صنعت گردشگری با موقعیتی که این سرزمین مبارک و مقدس دارد و مناظر دیدنی تاریخی، فصول مختلف، به خوبی استفاده کنیم و این مساله ممکن نیست مگر آنکه سیاست خارجی ما تغییر کند یعنی اصول خود را حفظ کنیم.

لازم نیست تقابل داشته باشیم، هر دولتی هم که بخواهد به ما زور بگوید، مقابلش می‌ایستیم و ملت ایران و جمهوری اسلامی شناخته شده که زیر بار هیچ فشاری نمی‌رود، اما معقول و منطقی می‌توانیم با دنیا تعامل داشته باشیم.

در اثر همین حوادث، بسیاری از بازارها در آسیای میانه، عراق و نقاط دیگر از دست ما رفت و زمینه‌ها و فرصت‌هایی که داشتیم از دست رفت و بنابراین باید نیروهای خوب را وارد صحنه کنیم و آنها را وادار به کار کنیم.

بنای من بر این است که اگر مردم من را پذیرفتند و رای دادند، گزارشی جامع از اوضاع فعلی بگیرم و به مردم ارائه دهم؛ چرا که بنا ندارم به دولت‌های قبلی اشاره کنم و مشکلات را به گردن دولت‌های گذشته بیندازم. من ادعا می‌کنم که می‌توانم کابینه و همکارانی انتخاب کنم که کم نظیر و دلسوز برای کشور و نظام جمهوری اسلامی و همه علاقه‌مندان به ایران و سرافرازی ایران بتوانند کارشان را به خوبی انجام دهند. اگر می‌خواهیم رونق اقتصادی باشد، تورم بالا نباشد و همه مشغول شوند و کار کنند، جز اینکه بخش خصوصی را تقویت و وارد کار کنیم، راهی نداریم. طبیعی است که باید کنترل و مواظبت کنیم که سوء استفاده نشود و خود آنها نیز مشکلی جدید برای ما نشوند و این نیز کار آسانی است.

معلمان، کارگران، دانشجویان و استادان امنیت ندارند. این همه استاد را ما حذف کردیم که اینها برای کشور سرمایه و افتخار بودند، برای چه این نیروهای عظیم را حذف کردیم، همه اینها رنجیده هستند و امیدواریم بتوانیم فضای صمیمی خوبی به وجود بیاوریم.

عادت دارم که شفاف و صریح حرفم را با مردم بزنم و اگر وعده‌ای دادم به دنبال عمل کردن به آن هستم و اگر روزی هم اجرا نکردم، به مردم می‌گویم که یا ضعف من بوده یا همکارانم یا موانعی که برای من به وجود آمده و موانع را هم کلی نمی‌گویم و مردم را در گنگی و ابهام نگه نمی‌دارم.

کروبی: اگر موسوی به مرحله دوم برود از او حمایت می‌کنیم

کروبی درباره احتمال راه‌یابی خود یا موسوی به مرحله‌ دوم انتخابات و میزان حمایت طرفداران هر یک از این دو از دیگری گفت: اگر آقای احمدی‌نژاد و آقای موسوی به مرحله‌ بعد بروند مطمئنا من از آقای موسوی حمایت می‌کنم و تا جایی که من اطلاع دارم دوستان من این کار را خواهند کرد، اما اگر من به مرحله‌ دوم بروم تصمیم این‌که آیا آن‌ها از من حمایت کنند یا نه با آن‌ها است. دبیرکل حزب اعتماد ملی در عین حال با بیان این‌که «کار حزبی و تشکیلاتی یک کار مستمر و مداوم است» گفت: من چه پیروز انتخابات باشم چه نباشم کار حزبی را انجام می‌دهم البته برای پیروزی آمده‌ام. به گزارش ایسنا حجت‌الاسلام مهدی کروبی در نشست خبری خود در جمع رسانه‌های داخلی و خارجی درباره رابطه‌ خود با سایر اصلاح‌طلبان در این انتخابات هم، یادآور شد: من پیش‌بینی‌هایی در این‌باره می‌کردم و معتقدم اتفاقی که افتاده، اتفاق مبارکی است. در هرحال ضمن رفاقت کاملی که ما با این دوستان داریم در عین حال اختلاف‌سلیقه‌هایی داریم. عده‌ای تلاش می‌کردند ما در مقاطعی در کنار هم قرار گیریم اما من می‌دانستم این موضوع اثر ندارد و این را نمی‌پذیرفتم بلکه معتقد بودم باید در عین رفاقت و صمیمیت در چارچوب حزبی کار خودم را انجام دهم. اکنون هم رفاقت‌ها محفوظ است و کار تشکیلاتی ما به صورت منسجم ادامه پیدا می‌کند.

از انتخاب کرباسچی خوشحالم

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره انتخاب کرباسچی به معاون اولی خود هم گفت: من این انتخاب را انجام دادم و از انتخاب خود خوشحالم. از مدتی پیش هم به این مساله فکر کرده بودم و می‌خواستم در روز مبارکی آن را اعلام کنم که بالاخره در روز سوم خرداد و سالروز آزادسازی خرمشهر این مساله را اعلام کردم، اما در مورد این‌که مخالفت‌هایی با ایشان صورت گیرد، مشکلی در این جهت نمی‌بینم. وی درباره علت عدم اعلام نام غلامحسین کرباسچی به عنوان معاون اولش در نطق تلویزیونی خود نیز گفت: موقعی که این نطق ضبط شد من هنوز انتخاب آقای کرباسچی را به عنوان معاون اولی خود عنوان نکرده بودم.

پیوستن مشروط به کنوانسیون رفع تبعیض

دبیرکل حزب اعتماد ملی درباره‌ پذیرش پیوستن ایران به کنوانسیون رفع تبعیض نیز خاطرنشان کرد: اصل این پیوستن را مجلس ششم تصویب کرد، بعضی از مراجع هم نامه نوشتند و به این مساله اعتراض کردند، در نهایت شورای نگهبان هم این مساله را رد کرد و این لایحه در بایگانی باقی ماند. البته ما گفته بودیم که این کنوانسیون را به صورت مشروط می‌پذیریم و مواردی را که با اسلام و آیین مخالف است، مشروط خواهیم کرد.

برای کرباسچی هم رایزنی کردم

خبرنگاری درباره‌ اقدامات کروبی در صورت پیروزی در انتخابات در مورد برخی زندانیان پرسید که وی پاسخ داد: مواضع من همیشه صریح و شفاف بیان شده است. بالاخره حوادثی در هر کشوری کم و بیش پیش می‌آید. در کشور ما هم چالش‌هایی وجود داشته است. ضمن این‌که من مسوولیتی در بخش قضایی نداشتم، اما همیشه در این‌باره رایزنی کردم و معترض بودم. در مواردی این اعتراضات تندتر شده و گاهی هم پس از رایزنی‌ها کندتر اما در اکثریت قاطع این موارد نامه نوشتم و گفت‌وگو کردم. وی ادامه داد: در مورد حادثه سال ۷۷ که برای شهرداری تهران آقای کرباسچی و زیر مجموعه ایشان اتفاق افتاد هم رایزنی‌هایی کردم. البته گاهی از توان بیشتری و گاهی از توان کمتری برای حل این مسائل تلاش کردم. در هر حال یا اعتراض یا رایزنی یا تلاش برای حل مشکل صورت گرفته البته به هیچ کدام از این موارد به طور مستقیم ورود پیدا نکردم به جز داستان مجلس که مربوط به مسوولیت خود من بود.

زمانی که آقای لقمانیان بازداشت شد من رایزنی‌هایی کردم که به نتیجه نرسید و یک مسوول قضایی غیر از رییس قوه‌ قضائیه گفت که آقای لقمانیان آزاد نمی‌شود، لذا من وارد عمل شدم؛ چراکه این نماینده به خاطر اظهارنظرش به زندان افتاده بود و من باید تکلیفم را با قوه قضائیه مشخص می‌کردم، پس متکی به اصل ۵۷ از رهبری خواستم که وارد شوند تا این‌که مشکل حل شد.

راه رفتن بر شمشیر دولبه

وی در پاسخ به سوالی در مورد برخی بازداشتی‌های مذهبی نیز، گفت: من رییس قوه‌ قضائیه نیستم و چه رییس‌جمهور باشم و چه نباشم این موارد را پیگیری و به وظیفه‌ خود عمل می‌کنم. البته شرایط و پرونده‌ها متفاوت است و من بر اساس پرونده و شرایط کشور کار خود را انجام می‌دهم و بی‌تفاوت نیستم، اما در جایگاه رییس‌جمهور برخورد با این مسائل همانند این است که روی یک شمشیر دولبه راه بروی از یکسو به شدت زیرمجموعه‌ام را حمایت و یاری می‌کنم و قرص و محکم پشت سرشان می‌ایستم و از سوی دیگر هم مراقبت می‌کنم که همکاران در چارچوب قانون عمل کنند و حرکت‌ها از مرز قانون خارج نشود.

اگر نجف‌آباد را کنترل نمی‌کردم

چه طور کشور را کنترل می‌کردم

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری، در مورد سخنرانی خود در دانشگاه آزاد نجف‌آباد نیز، خاطرنشان کرد: تحمل من در این جلسات بسیار زیاد است. در جلسات هم گاهی پیش آمده که غیر از حامیان آقای موسوی، حامیان آقای احمدی‌نژاد هم بوده‌اند و شعارهایی داده‌اند و ما هم گاهی به این مسائل جواب داده‌ایم، اما در دانشگاه نجف‌آباد من هرچه تحمل کردم که بتوانیم جلسه را اداره کنیم نشد و بین دو راه ماندیم که یا باید جلسه را ترک می‌کردیم، یا جلوی این ناآرامی را می‌گرفتیم. با خودم گفتم اگر نتوانم این جلسه را مهار کنم چه طور می‌توانم کشور را اداره کنم. البته این مساله هم گذشت.

با سوءظن نمی‌توان ارتباط با آمریکا را حل کرد

وی در پاسخ به سوالی درباره رابطه با آمریکا نیز یادآور شد: همان‌طور که اشاره کردید تیرگی روابط با آمریکا طولانی شده و به بیش از ۵۰ سال می‌رسد.. البته من شخصا معتقدم ادبیات آقای اوباما با ادبیات آقای بوش متفاوت است و این مساله را مثبت ارزیابی می‌کنم و انتظار عملیاتی کردن رفتارهای شفاهی را هم دارم. دبیرکل حزب اعتماد ملی افزود: اگر حرکت‌های مثبتی در این‌باره صورت گیرد بسیار موثر خواهد بود. علاوه بر این در مساله‌ دیگری که در خصوص رفت و آمدها، گفت‌وگوها و سخت‌گیری نکردن برای رفتن ایرانیان به آن کشور هم حتما فضا عوض خواهد شد؛ چراکه با دید امنیتی و سوءظن نمی‌توان این مسائل را حل کرد.

یکی از تصمیم‌گیرندگان هستم

وی درباره مساله‌ هسته‌ای نیز گفت: در مورد این مساله من یکی از تصمیم‌گیرنده‌ها هستم، اما معتقدم با مذاکره، گفت‌وگو، شفاف‌سازی، جلب اعتماد، پرهیز از حرف‌های تحریک‌آمیز و نسنجیده می‌توان این راه را به خوبی ادامه داد. بسیاری از اوقات حوادثی برای کشور ما به وجود آمده که با تدبیر توانسته‌ایم از آن عبور کنیم. به قول یکی از کاندیداها باید از این‌که کشور را به سمت پرتگاه ببریم پرهیز شود تا بتوانیم با تدبیر از گردنه‌های شیب‌دار عبور کنیم.

سیاست خارجی دولت نهم مضر است

وی در مورد سیاست خارجی دولت احتمالی خود نیز گفت: قطعا این سیاست تغییر خواهد کرد. به هر حال دولت نهم سیاستی اتخاذ کرده و کارهایی را هم انجام داده است، اما من به بسیاری از سیاست‌های خارجی این دولت اشکال دارم و مطمئنا این بخش‌ها تغییر خواهد کرد و با همان عزت و اقتدار ‌جمهوری اسلامی سیاست‌ها اصلاح خواهد شد؛ چراکه معتقدیم در برخی موارد سیاست‌های مضری اتخاذ شده و در مواردی هم کشور تحقیر شده یا بی‌جهت دشمن‌تراشی صورت گرفته است. قطعا این بخش از سیاست‌ها را ادامه نمی‌دهیم و اگر موارد معقول و منطقی وجود داشته باشد آن‌ها را همچنان در پیش می‌گیریم. وی در پاسخ به سوال دیگری، یادآور شد: من این را می‌فهمم که رییس‌جمهور چه امکانات و اختیاراتی دارد. چه مواضع و حرف‌هایی برای کشور و منافع ملی مفید است و چه مواضعی هزینه دارد. وارد شدن هر انسان به محدوده و اختیارات جایگاه خود مساله‌ مهمی است و یکی از شرایط مدیریتی به شمار می‌رود. وی درباره رویکرد خود به مسائل امنیتی نیز پاسخ داد: معتقدیم بسیاری از حوادثی که اتفاق می‌افتد علت و معلولی است پس باید به سراغ علت آن رفت تا معلول هم در پی آن به وجود نیاید.

اختلافاتی با سروش دارم

وی در پاسخ به سوال دیگری نیز، گفت: من از آقای سروش و هر چهره دیگری که از من اعلام حمایت کرده تشکر می‌کنم. بسیاری از اوقات دوستان از اختلاف‌سلیقه‌ها صحبت می‌کنند، اما معتقدم در یک انتخابات سراسری نباید این مسائل را محدود کنیم؛ بنا بر این نیست که هر کس از من اعلام حمایت کند سلیقه‌ من عینا با آن فرد یکجور باشد و طبعا اختلافاتی ممکن است وجود داشته باشد. دبیرکل حزب اعتماد ملی در ابتدای سخنان خود نیز گفت: این اولین بار در ایران است که چهره‌ای که مسوولیت کشور را در اجرا دارد و برای یک دور رییس‌جمهور بوده رقبایی جدی دارد. به شکل طبیعی هم بخش مهمی از امکانات در دست او است. در دوره دوم روسای‌جمهور قبلی رقابت جدی نبود و سرنوشت انتخابات برای همه روشن بود، اما فعلا رقابت کاملا جدی است و این امتحان بزرگی برای دولت به ویژه وزارت کشور است که می‌تواند بهترین الگو را ارائه دهد و بگوید که ما متولی انتخابات و مجری انتخابات بودیم و دقت لازم را داشته‌ایم.