تحلیل ناطق نوری از انتخابات ریاست جمهوری

عکس: خبرگزاری مهر، مجید عسگری‌پور تحلیل ناطق‌نوری از انتخابات ریاست‌جمهوری

دنیای اقتصاد- حالا دیگر کاندیداهای ریاست‌جمهوری مشخص شده اند و نام ۴ نفر را هر روز می‌توان در لابه‌لای روزنامه‌ها و حتی صدا و سیما هم دیگر یافت. اصلاح‌طلبان که با دو کاندیدا وارد عرصه شده‌اند، تکلیفشان مشخص است یا به جانبداری از میرحسین موسوی پرداخته‌اند یا مهدی کروبی.

اما در جبهه اصولگرایان داستان رویه دیگری یافته است؛ با این که این جناح نیز دو کاندیدا را در انتخابات پیش رو دارد، اما هنوز گروه‌های اصلی روحانی این جناح نتوانسته‌اند به طور قطع تصمیمی برای حمایت از کاندیدایی بگیرند.

جامعه مدرسین که اگرچه رییس آن آیت‌ا... یزدی در مصاحبه‌ای از احمدی‌نژاد حمایت کرده و گفته است که تشکلش از رییس دولت نهم حمایت می‌کند، اما مطابق اساسنامه، برای اعلام حمایت از کاندیدای ریاست‌جمهوری باید بیش از دوسوم اعضا با آن موافق باشند و در واقع از جمع ۵۸ نفره این تشکل روحانی باید ۳۶ نفر موافقت خود را اعلام کنند. بنابراین به رغم اعلام حمایت اکثریت اعضای جامعه مدرسین از احمدی‌نژاد آرای آنان بیانگر موضع انتخاباتی این تشکل نمی‌تواند باشد.

در همین حال جامعه روحانیت مبارز نیز نتوانسته است به توافقی برای اجماع بر سر محمود احمدی‌نژاد برسد و این تنها روحانیون نیستند که برخی از بزرگان مجلس هم چون لاریجانی، حداد عادل، توکلی و باهنر هم به دیدار احمدی‌نژاد نرفته‌اند و در حمایت آنان نیز از وی تشکیک وجود دارد.

این گونه است که در شرایطی که هنوز اجماعی شبیه سال ۸۴ بر هیچ یک از کاندیداهای جناح راست صورت نگرفته است و در شرایطی که مهدوی‌کنی از حمایت شخص خود از احمدی‌نژاد گفته است، رییس دفتر بازرسی مقام معظم رهبری می‌گوید: «با صراحت می‌گویم که در جلسه جامعه هیچ یک از آقایان کاندیداها موفق به کسب دو سوم آرا نشدند و لذا مصوبه و موضع رسمی جامعه در این زمینه سکوت و دعوت به مشارکت حداکثری است.»

وی که با خبرگزاری مهر گفت‌وگو می‌کرد، تاکید کرده که به لحاظ مسوولیتش در دفتر بازرسی نباید موضع مشخص خود را در این‌باره اعلام کند و طبعا مواردی هم که در این باره مطرح شده صحیح نبوده و توضیح داده است: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب بر مخفی بودن رای‌شان تاکید کرده‌اند و در سخنرانی‌های مختلفشان به مناسبت انتخابات تصریح داشته‌اند که مواضعشان ناظر به هیچ شخص خاصی نیست، ما نیز که وابسته به دفتر ایشان هستیم، مصلحت نیست مواضعمان را علنی بیان کنیم.

وی افزود: همان‌گونه که می‌دانیم ما پیش از این سخنگو داشتیم؛ اما در مقطعی به این نتیجه رسیدیم که سخنگو لازم نیست و دوستان گفتند که با توجه به سایتی که برای جامعه در فضای اینترنت ایجاد شده، اخبار توسط دفتر سیاسی و رسما از همان طریق منتشر شود.

رییس دفتر بازرسی رهبر معظم انقلاب ادامه داده است: اخیرا با توجه به مسائلی که پیش آمده به این نتیجه رسیده‌ایم که سایت کافی نیست و برای اعلام مواضع به سخنگو نیاز داریم و علت این امر نیز اظهار نظر اخیر برخی اعضای جامعه از قول خود و با سلیقه شخصی است.

ناطق نوری با اشاره به بازتاب نامناسب اظهارات اخیر در مطبوعات و روزنامه‌ها گفت: همان‌گونه که مشاهده کرده‌اید برخی روزنامه‌ها به نقل از برخی افراد عضو در جامعه به عنوان عضوی برجسته چنین و چنان می‌نویسند و ما با توجه به این مسائل تصمیم گرفتیم که برای مجموعه سخنگویی انتخاب کنیم تا هیچ کس از ناحیه خود چیزی نگوید و دیدگاه‌ها تنها از جانب سخنگو مطرح شود.

این عضو جامعه روحانیت مبارز با ابراز تاسف از ابراز عقیده برخی اعضای تشکل متبوعش اظهار کرد: متاسفانه برخی اعضای ما به این مسائل توجه نکرده و نمی‌کنند و صرفا به بیان تحلیل‌ها، نقطه نظرات شخصی خود به عنوان موضع جامعه روحانیت مبارز درباره مسائل مهم می‌پردازند.

وی با اشاره به مواضع جامعه روحانیت مبارز درباره موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: ما در جامعه در رابطه با موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری جلسه‌ای تشکیل دادیم و بنا بر آن شد که مباحث مربوط به این جلسات به بیرون درز نکند؛ چرا که مجموع این صحبت‌ها، حرف‌های درون سازمانی است و با توجه به ضرورت امنیت فضای بحث، افراد باید بتوانند به راحتی حرفشان را در جلسات مطرح کنند.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنانش با تاکید بر اینکه طرح مسائل داخلی جلسات جامعه روحانیت مبارز در فضای بیرونی به مصلحت نیست، خاطر نشان کرد: بدون شک این قبیل مسائل موجب دلسردی و برخی مسائل دیگر می‌شود که به واسطه آنها تصویب شد که مباحث انتخاباتی از سوی هیچ‌کس به بیرون از جلسات منتقل نشود.

ناطق نوری با اشاره به فرآیند رای گیری داخلی در جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: نکته دیگری که در این خصوص باید مورد توجه قرار گیرد، اینکه رای گیری در جامعه روحانیت مخفی است.

وی نقل مباحث داخلی تشکل متبوعش در فضای خارجی را خلاف اخلاق جمعی و تشکیلاتی توصیف کرد و گفت: طبعا طرح مسائل داخلی در فضای خارجی یا تلاش برای کشف آرای مخفی دیگران حرکتی بر خلاف اخلاق تشکیلاتی است.

این عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز در ادامه اظهار کرد: نکته‌ای دیگر که باید در این باره مورد توجه قرار گیرد اینکه در اساسنامه ما که به تازگی هم اصلاح شده اشاره شده که شرط تصویب و اعلام نتیجه رای‌گیری دو سوم آرای حاضرین در جلسات است و اگر چنین مساله‌ای محقق نشود، طبعا موضوع دیگر مصوب نیست و اعتبار ندارد و اعلام هم نباید بشود.

ناطق نوری همچنین گفت: طبعا اگر بنا باشد جامعه روحانیت مبارز رسما موضوعی را اعلام کند، شرط آن کسب دوسوم آرای حاضرین است؛ اما در بحث انتخابات آنچه که مطرح شد دو سوم آرا را کسب نکرد و لذا از سوی ما هیچ کاندیدایی معرفی نشد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: اتفاقا در این زمینه سوالی مطرح شده بود که قرار شد در پاسخ به آن جامعه اعلام کند که ما نظری در این‌باره نداریم و در واقع در این عرصه نیز همان نقش پدری خود را حفظ بکنیم و مردم را آزاد بگذاریم تا با بررسی معیارها و ملاک‌های اعلامی فرد مورد نظر خود را آزادانه انتخاب کنند.

وی با تاکید بر اینکه بنا شد جامعه روحانیت مبارز برای انتخابات ریاست‌جمهوری این دوره از هیچ کاندیدایی حمایت نکند، گفت: در حال حاضر من با صراحت خدمت شما عرض می‌کنم که جامعه هیچ مصوبه‌ای در این مورد نداشته و لذا موضع ما در این زمینه سکوت و دعوت به مشارکت حداکثری است.

ناطق نوری در ادامه با گلایه و انتقاد از سخنان اخیر یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز در خصوص مسائل انتخاباتی اظهار کرد: یکی از اعضای جامعه اخیرا مصاحبه‌ای کرده و مباحثی را درباره اکثریت مطلق آرا مطرح کرده است که هر چند ما سخنگو داریم ، اما با توجه به بازتاب‌های خاص این موضوع بنده شخصا پاسخ آن را می‌دهم.

عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز افزود: بر مبنای اساسنامه مصوب طرح مسائلی چون «اکثریت مطلق» معنایی ندارد، چراکه آنچه در جامعه مد نظر ما است دو سوم آرا است و طرح این قبیل مباحث باعث ایجاد تلقی‌های اشتباه در جامعه می‌شود.

وی با تاکید مجدد بر اینکه جامعه روحانیت مبارز از هیچ کاندیدای ریاست‌جمهوری حمایت نکرده است، موضع اخیر یکی از اعضای جامعه روحانیت مبارز را خلاف توصیف کرد و گفت: با توجه به آنچه که گفته شد اولا آرای ما مخفی بوده و کسی حق نداشته درباره آن سخنی بگوید و ثانیا با توجه به مخفی بودن آرا دوستان چطور متوجه رای افراد شده‌اند؟!

ناطق نوری در ادامه اظهار کرد: نکته دیگری که لازم می‌دانم بگویم اینکه مسائلی که در خصوص جناب آقای‌هاشمی رفسنجانی مطرح شده نیز اشتباه بوده است. این برادری که در این خصوص مصاحبه کرده تنها یک سال است که به عضویت شورای مرکزی جامعه در آمده و لذا اطلاع ندارد که آقای‌هاشمی از موسسین جامعه روحانیت مبارز و از اعضای شورای مرکزی آن بوده‌اند.

وی با اشاره به جلسات جامعه روحانیت مبارز با آیت‌الله ‌هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با مهر افزود: متاسفانه این برادر ما از بسیاری از مسائل اطلاعی نداشته که اعلام کرده آقای ‌هاشمی بیش از ۲۰ سال است که در جلسات جامعه حضور نیافته‌اند؛ حقیقت این است که ایشان از ابتدا بیان کرده‌اند که اگر قرار باشد در جلسات شما حضور یابم به لحاظ حفاظتی مشکلاتی برای شما پیش می‌آید که نمی‌خواهم زحمت آن به گردن شما بیفتد و لذا ایشان اعلام کرده اند که هر گاه نوبت من بود جلسه را در دفتر من بیندازید تا من هم در آن حاضر باشم.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: خواستم به این برادرمان توضیح بدهم که شما اشتباه کرده‌اید و طرح این مسائل خلاف اخلاق تشکیلاتی و جفا به مجموعه است.

وی همچنین گفت: بر خلاف آنچه ذکر شد، در کشور ما هر جریانی که سر کار می‌آید جریان مقابل خود را قلع و قمع می‌کند و در این خصوص فرقی هم ندارد که افراد مربوط به جریان A یا B باشند؛ حرف من این است که کشور پس از ۳۰ سال دیگر تحمل این مسائل را ندارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: بر اساس آنچه گفتم کسی باید در این انتخابات از سوی مردم برگزیده شود که در فرآیند تشکیل کابینه خود در درجه اول جناحی فکر نکند و سپس در تصمیم‌گیری‌هایش شایسته سالاری به معنای دقیق کلمه را مورد نظر داشته باشد.

ناطق نوری با تاکید بر اهمیت نگاه رییس‌جمهور آینده کشور به سند چشم انداز بیست ساله و مباحث استراتژیک چون اصل ۴۴ قانون اساسی، افزود: باید فردی به عنوان رییس‌جمهور آینده کشور انتخاب شود که علاوه بر توجه به موارد مذکور به معنای واقعی به مردم بها دهد و از کرامت انسان‌ها پاسداری کند.

رییس دفتر بازرسی رهبر معظم انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه رییس‌جمهور آینده کشور باید «قانون‌گرا» باشد، گفت: فردی که در آینده ریاست‌جمهوری اسلامی ایران را برعهده می‌گیرد باید تعامل لازم را با سایر قوا و نهادها به ویژه مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام داشته باشد.

عکس: خبرگزاری مهر