دنیای‌اقتصاد- گروه چهارجانبه تماس در مورد بحران سوریه همان‌طور که قرار گذاشته بودند بار دیگر در نیویورک و در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل با هم ملاقات کردند تا درباره راهکاری برای برون رفت اوضاع بحرانی سوریه رایزنی کنند، نشستی که باز هم در غیاب نماینده عربستان و تنها با حضور نمایندگان ایران، مصر و ترکیه برگزار شد. این نشست با حضور وزیران خارجه ایران، مصر و ترکیه برگزار شده و آن طور که سخنگوی وزارت خارجه مصر اعلام کرده در این نشست درباره نتایج سفر صالحی به دمشق و دیدارش با بشار اسد بحث شده و اعضا درباره نحوه حمایت از اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه به تبادل نظر پرداختند. این اعلامیه نکته دیگری در بر نداشته است و بر همین اساس هم به نظر می‌رسد که دومین نشست گروه چهارجانبه که البته باید آن را سه جانبه خواند، باز هم به نتیجه ملموسی نرسیده است. علاوه بر اینکه در این اعلامیه درباره تاریخ بعدی ملاقلات این کشورها هم سخنی به میان نیامده است.

گروه تماس متشکل از مصر،ترکیه،ایران و عربستان به پیشنهاد محمد مرسی رییس‌جمهور مصر تشکیل شد و در مرحله نخست کارشناسان این کشور‌ها در یک جلسه با هم مذاکره کردند و قرار شد تا وزیران خارجه این چهار کشور نیز با هم نشستی برگزار کنند. نشستی که این بار وزیر خارجه عربستان بنا به دلایلی که اعلام نشد در آن شرکت نکرد. تنها نتیجه آن نشست ادامه گفت‌وگو‌ها درباره بحران سوریه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره سوریه بود. علاوه بر اینکه کشورهای حاضر تاکید کردند که نباید انتظار داشت تا طی یک نشست چندساعته به راه حل مشخصی رسید. این بار هم یک نشست دیگر در این باره برگزار شد و ظاهرا نتوانسته باز هم به نتیجه ملموسی دست یابد. ایران تنها کشوری است که در این گروه از دولت سوریه و بشار اسد حمایت می‌کند.

بر همین اساس،خبرگزاری نووستی به نقل از عمر رشدی، سخنگوی وزارت امور خارجه مصر که روز جمعه گذشته صحبت می‌کرد، از قاهره گزارش داد: نشست وزیران امور خارجه گروه چهار جانبه اسلامی برای حل بحران سوریه که متشکل از مصر، عربستان، ترکیه و ایران است، دوباره در غیاب سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، او همچنین اطلاع داد که در نشست نیویورک نتایج سفر وزیر امور خارجه ایران به دمشق و گفت‌وگوی وی با بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه مورد بحث قرار گرفت و به علاوه طرف‌ها در باره نحوه حمایت از ماموریت اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب و موضع مشترک گروه چهارجانبه اسلامی در خصوص برون رفت این کشور از بحران تبادل نظر کردند.

داوود اوغلو: ایران از نفوذ خود در سوریه استفاده کند

اما علاوه بر نشست گروه چهارجانبه،احمد داوود اغلو،وزیر خارجه ترکیه هم در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با محمود احمدی نژاد دیدار و درباره موضوع سوریه گفت و گو کرد. او در این ملاقلت تاکید کرد که برای جلوگیری از خونریزی در سوریه، ایران باید از نفوذ خود استفاده کند. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه استار چاپ ترکیه، احمد داوود اوغلو در دیدار با محمود احمدی‌نژاد در حاشیه جلسه سالانه مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به تحولات بیداری اسلامی، مصر را نمونه خوبی از این تحولات خواند و درباره تحولات سوریه گفت: برای جلوگیری از خونریزی در سوریه ایران باید از نفوذ خود استفاده کند. نشست چهارجانبه قاهره نیز گام مثبتی در این زمینه بود. احمدی‌نژاد نیز در این دیدار با بیان اینکه خواهان توقف درگیری در سوریه هستیم، گفت که در این زمینه همواره تلاش کرده‌ایم و به تلاش خود ادامه می‌دهیم. در ادامه، داوود اوغلو ناخشنودی ترکیه از برخی اظهارات مقامات ایرانی را ابراز کرد که احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: روابط ایران و ترکیه به‌طور مستقیم بسیار مهم است و اظهارات برخی از مقامات، مواضع رسمی ایران نیست. رییس‌جمهور، رییس مجلس و وزارت خارجه اعلام مواضع نمایندگی ایران را بر عهده دارند.

نبیل العربی: ایران نقش مهمی در حل بحران سوریه دارد

همچنین دبیرکل اتحادیه عربی با این ادعا که ایران خود بخشی از بحران سوریه است، اذعان کرد که این کشور می‌تواند نقش مهمی در حل این بحران ایفا کند. به گزارش فارس، «نبیل‌العربی» دبیرکل اتحادیه عرب در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای «الحیات» درباره امیدواری ایجاد شده در مصر درباره طرح ابتکاری «محمدمرسی» رییس‌جمهور این کشور درباره سوریه و جمع کردن ایران و عربستان در چارچوب نشست‌ چهارجانبه درباره سوریه گفت: این ایده که از سوی مرسی در مکه مکرمه طرح شد و من نیز در آنجا حاضر بودم، یک ایده درست و مثبت بود. او اگرچه در ادامه ادعا کرد: اما باید پذیرفت که ایران خود بخش بزرگی از این مشکل است! و به همین دلیل نیز نقش مطلوبی در حل‌وفصل آن دارد. اما این چیزی است که به ایران مربوط می‌شود و من نمی‌توانم درباره آن وارد بحث شوم و نمی‌دانم که واقعا چه می‌شود.