دیدار با اردوغان در باکو
عکس: president،ir

در حاشیه نشست اکو انجام شد
دیدار احمدی‌نژاد و اردوغان در باکو
توصیه به تفاهم ملی و برگزاری انتخابات آزاد برای حل مسائل سوریه
دنیای اقتصاد ـ پس از اختلاف نظرات اخیر میان ایران و ترکیه پیرامون مساله سوریه که تا حدودی منجر به تیره شدن روابط دو کشور شده بود، برگزاری دوازدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی اکو فرصتی فراهم کرد تا رییس‌جمهور ایران و نخست وزیر ترکیه با یکدیگر دیدار و پیرامون مسائل منطقه از جمله موضوع سوریه بحث و تبادل نظر کنند. تاکید بر تحقق تفاهم ملی و برگزاری انتخابات آزاد، موضوعی بود که احمدی‌نژاد از آن به عنوان راه حل رفع مسائل سوریه یاد کرد. در همین خصوص نخست‌وزیر ترکیه خواستار تشکیل گروه‌هایی برای رسیدن به راه‌حل مناسب شد.
در حاشیه دوازدهمین اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو در باکو، «محمود احمدی‌نژاد» با روسای‌جمهور پاکستان و آذربایجان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
دیدار در باکو
رییس‌جمهور کشورمان روز سه‌شنبه در حاشیه اجلاس باکو با «رجب طیب اردوغان» دیدار و در خصوص روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی مذاکره کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، احمدی‌نژاد در دیدار با اردوغان، با بیان اینکه در سوریه جنگ و درگیری به نتیجه‌ای نخواهد رسید و برای هیچ‌کدام از طرفین سودی ندارد، گفت: تنها راه‌حل مسائل سوریه این است که کشورهای تاثیرگذار در منطقه از جمله ایران و ترکیه بر برگزاری انتخابات آزاد در این کشور پافشاری کنند. اگر در سوریه تفاهم ایجاد نشود، درگیری‌های طایفه‌ای تا مدت‌ها در این کشور باقی خواهد ماند؛ البته باید تلاش شود تا پیش از تفاهم و برگزاری انتخابات، میان طرف‌های درگیر آتش‌بس صورت گیرد.رییس‌جمهور با اشاره به اینکه باید در راستای صلح، آتش‌بس و برگزاری انتخابات در سوریه تلاش شود، عنوان کرد: باید همه به حقوق مردم سوریه متعهد شوند، البته شاید این راه سختی باشد؛ اما راهکاری جز این وجود ندارد.
وی، انتخاب حاکمان و نوع حکومت را حق ملت‌ها دانست و با تاکید بر اینکه هیچ کس نمی‌تواند و نباید این حق را نادیده گرفته و آن را تضعیف کند، افزود: باید همگان کمک کنند تا مردم سوریه بتوانند از این حق خود استفاده کنند.رجب طیب اردوغان نیز در این دیدار با تاکید بر افزایش روابط و همکاری‌های ایران و ترکیه گفت: دو کشور ظرفیت‌های فراوانی برای گسترش هر چه بیشتر روبط با یکدیگر دارند و ترکیه به دنبال تحکیم و تقویت این روابط است.
نخست وزیر ترکیه همچنین در خصوص مسائل سوریه اظهار کرد: در مسائل سوریه باید با تشکیل گروه‌هایی به دنبال رسیدن به راه‌حل مناسب باشیم.
تاکید بر خویشتنداری در مورد سوریه
همچنین در حاشیه این اجلاس، وزرای امور خارجه ایران و ترکیه نیز کشورمان نیز طی دیداری، در خصوص مسائل منطقه‌ای از جمله سوریه رایزنی و تبادل نظر کردند.
به گزارش ایرنا، در این دیدار علی‌اکبر صالحی و «احمد داود اوغلو» ضمن تبادل نظر درباره اوضاع سوریه، بار دیگر بر نهایت خویشتنداری و رعایت حکمت سیاسی از سوی همه طرف‌ها برای اجتناب از یک بحران پیچیده و تالم بار در منطقه تاکید کردند.
دو طرف ضمن بررسی آخرین تحولات در روابط دو کشور، سطح روابط تهران ـ آنکارا در ابعاد مختلف را بسیار مهم ارزیابی و تاکید کردند: روابط عمیق و دیرینه فیمابین ایران و ترکیه در سطحی است که مشکلات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی نمی‌تواند در آن اثرگذار باشد.دو طرف همچنین اراده مسوولان دو کشور را برای ارتقا و تعمیق روابط، مورد تاکید مجدد قرار داده و آن را با اهمیت توصیف کردند.
پیشنهادهای احمدی‌نژاد به اکو
رییس‌جمهور که برای حضور در دوازدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی اکو به باکو سفر کرده، همچنین ظهر روز گذشته در سخنرانی خود، پیشنهاد داد که مجمع سیاسی، مجمع اقتصادی و سازمان همکاری‌های علمی و تحقیقاتی این سازمان، برای گسترش همکاری‌های دو جانبه و بین‌المللی اعضا، در راستای تامین هر چه بیشتر منافع کشورهای عضو تشکیل شود.
محمود احمدی‌نژاد با بیان اینکه در دو دهه اخیر ناکارآمدی، ضعف و تبعیض آلودگی بودن نظم مادی و سرمایه‌داری حاکم بر جهان کاملا آشکار شده است، گفت: همه می‌دانید که ملت‌ها از وضعیت موجود ناراضی و به نظامات سیاسی و اقتصادی و فرهنگی حاکم بر مراکز اصلی قدرت و ثروت جهان بی‌اعتمادند، با آن همراهی نمی‌کنند و امیدی به اصلاح آن ندارند.
وی 7 پیشنهاد برای ارتقا و تاثیرگذاری اجلاس اکو در سطح بین‌المللی مطرح کرد و گفت: می‌توانیم رایزنی‌ها و همکاری‌های سیاسی را در چارچوب سازمان‌های منطقه‌ای و جنبش عدم تعهد و دیگر عرصه‌ها گسترش دهیم، یک نهاد مشورت سیاسی به نام «مجمع سیاسی اکو» برای هماهنگی اعضا‌ در عرصه بین‌المللی و تقویت دوستی و کمک به رفع اختلافات و دفاع از حقوق اعضا‌ در مراکز جهانی و تلاش مشترک برای اصلاح ساختارهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل ایجاد کنیم.
رییس‌جمهور همچنین پیشنهاد کرد که کشورها همکاری‌های اقتصادی و صنعتی و کشاورزی و انرژی، گسترش تجارت و به کارگیری شیوه تهاتر و مبادله با پول‌های ملی و ایجاد مقررات هماهنگ گمرکی را در دستور کار قرارداده و اقتصاد ملت خود را از اثرات سوء‌ خلق دارایی‌های کاغذی و کسری بودجه کشورهای کلان سرمایه‌داری مصون کنند.