همان‌طور که حدس زده می‌شد، با تغییر سکان‌ دار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدرضا جعفری جلوه هم معاونت سینمایی را ترک گفت و البته کمتر کسی حدس می‌زد تا جایش را به شمقدری بدهد. جلوه در آخرین سخنرانی خودکه در بوشهر ایراد کرد، دستاوردهای معاونت سینمایی در چهار سال گذشته را تشریح کرد و مدعی شد: «دوران ۴ ساله‌ای که سپری شد و می‌گذرد در عرصه فرهنگ و هنر به ویژه سینما، دوران برجسته شدن هنر ملی و سینمای ملی بود و هست.»

در زیر گزیده‌ای از سخنان او را می‌خوانید:

سینمای ملی؛ یعنی دفاتر پویا و فعال سینماگران جوان، کسانی که فرصت آموزش و تحقیق و پژوهش را در اختیار گرفته، از فرهنگ و هویت خودشان سیراب شوند، فن و هنر سینما را بیاموزند و این دو وجه فرهنگی و هنری را در ترکیب با هم به سینمای ملی تبدیل کنند؛ چه در فیلم کوتاه چه در سینمای مستند و چه در نهایت در سینمای حرفه‌ای.

سالن‌های سینما می‌بایست دوست داشتنی و دلپذیر می‌شدند تا مردم به شکلی گسترده تر به سالن‌های سینما بیایند، تولیدات کشور را ببینند، بخواهند و با توجه کردن به چنین آثاری سینمای ملی را حمایت کنند و سرمایه گذاشته شده در تولید این آثار را به سازندگان آن برگردانند. برای این منظور سالن های سینما باید در کمیت و کیفیت تحولات جدی را تجربه می‌کردند و می‌بایست سیری در این زمینه صورت می‌گرفت.

دو طرح بازسازی و نوسازی سالن‌های سینمای کشور و اکران همزمان و حمایتی در این دوره انجام گرفت. نزدیک به ۵۰درصد سالن‌های سینمای کشور نوسازی و مدرن‌سازی شد. امروز از ۳۲۰ سالن سینمای فعال قریب به ۱۶۰ سالن سینمای مدرن، مطلوب، متناسب و مجهز در اختیار مردم ما در اقصی نقاط کشور است و البته به همین میزان سالن‌هایی نیازمند بازسازی و نوسازی و ادامه این طرح هستند؛ ضمن آنکه به تعداد سالن‌های سینمای موجود، کشور نیازمند سالن‌های جدید است؛ یعنی به اقتضای هر ۱۰۰هزار نفر یک سالن سینما، نیازمند حداقل ۷۰۰ سالن سینما در کشور هستیم که البته طرحی برای چنین امری در طی یک دوره چهار ساله مهیا شده و به هیات محترم دولت تقدیم شده و مراحل اولیه تصویب خود را سپری کرده است و امیدوار هستیم نهایی شود تا جریان سالن سازی و اقبال بخش خصوصی برای ساخت سالن‌های جدید به شکل جدی‌تر شکل گیرد که البته این مهم اتفاق نخواهد افتاد؛ مگر اینکه با مساعدت و کمک دولت و مدیریت سینمای کشور که به طرق مختلف از طریق تسهیلات بانکی کم بهره و کمک‌های مستقیم و بلاعوض مددرسان بخش خصوصی باشد تا انگیزه آنها برای ساخت سالن‌های سینمایی به ویژه در شهرهای فاقد سالن افزایش پیدا کند که امیدوار هستیم این مهم در امتداد چنین طرحی تحقق یابد و رونق اقتصادی نسبی حاصل شده از اجرای در طرح پیش گفته را تکمیل و تشدید کند. که پیش نیاز تحولات بزرگ در سینما رونق اقتصادی آن است.