دنیای اقتصاد - آن زمان که «یورو» به عنوان پول واحد اروپایی جایگزین پول‌ ملی اکثر کشورهای قدرتمند اروپایی (به جز انگلیس) شد، میلتون فریدمن اقتصاددان پرآوازه مکتب پولیون از آینده‌ای نامطمئن برای این پول خبر داد. اکنون سال‌ها پس از آن پیش‌بینی، پول اروپایی ماه‌ها است که در سرآشیبی سقوط قرار گرفته و سردمداران اصلی آن در میان این دوراهی خطرناک قرار گرفته‌اند که با کشورهای غیرمتعهد به پیمان نخستین چه کنند؟ اگر کمک کنند نوعی پاداش به خائن است و اگر نکنند؛ یورو را در مسیر سقوط هل داده‌اند. با این وضعیت یورو به کجا می‌رود؟ پیش‌بینی کارشناسان از آینده یورو

آیا یورو تا پنج سال دیگر وجود خواهد داشت؟

منبع: اکونومیست

مترجم: فیاض خاک

بله. زیرا راه دیگری وجود ندارد

ریچارد بالدوین

مرگ یورو یک فاجعه اقتصادی خواهد بود، نه به خاطر این که یورو ارز خارق‌العاده‌ای است، بلکه به این دلیل که فرآیند از بین رفتن آن می‌تواند به شدت برای بانکداری اروپا و سیستم مالی آن مخرب باشد.

شکی نیست که در نتیجه نابودی یورو در کل قاره اروپا رکود بسیار شدیدی رخ خواهد داد.

باری آیچنگرین سال‌ها پیش توضیح داده بود که چه چیزی می‌تواند باعث شود که یورو کنار گذاشته شود. او پیش‌بینی کرده بود که برخی کشورها از منطقه یورو خارج می‌شوند تا از این قدرت برخوردار شوند که ارزش پول خود را کاهش دهند. سپرده‌گذاران بانکی معنی این اقدام را می‌فهمند و بنابراین پول‌های خود را از بانک‌ها بیرون می‌کشند که این وضعیت به هجوم به بانک‌ها (bank run) منجر می‌شود و سیستم بانکی را به نابودی می‌کشد. هجوم به بانک‌ها ممکن است به دیگر کشورهای عضو منطقه اروپا که دولت یا بخش بانکی ضعیفی دارند، سرایت کند.

از آنجا که هسته سیستم بانکی منطقه یورو به ملت‌های پیرامونی مبالغ قابل‌توجهی وام داده، فروپاشی بانکی در کشورهای پیرامونی به احتمال زیاد مشکلات زیادی را در کشورهای هسته‌ای به بار می‌آورند.

اگر رهبران کشورها به قدری بی‌کفایت باشند که نتوانند این دومینو را متوقف کنند، باید منتظر وقوع رکود شدید، بیکاری گسترده و حتی شورش‌های اجتماعی باشیم. از آنجا که بانک‌های اروپایی بخش بزرگی از بخش بانکی جهان را تشکیل می‌دهند و بازارهای اعتبار جهانی نیز به شدت در هم ادغام شده‌اند، شوک در منطقه یورو کشورهای اقصی نقاط جهان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در چنین شرایطی است که نابودی یورو به نظر ایده خوبی می‌آید.اما رهبران اتحادیه اروپا و رهبران جهان به خصوص رییس فدرال رزرو و رییس بانک مرکزی انگلستان که اینها را به خوبی می‌دانند هر کاری می‌کنند تا نگذارند روزی برسد که نابودی یورو راه‌حل مشکلات باشد. به همین خاطر است که من به جرات می‌گویم در پنج سال دیگر هم یورو باقی است؛ زیرا دولت‌ها سیاست‌های خود را طوری تغییر می‌دهند که مطمئن شوند که یورو نابود نمی‌شود.

بله. زیرا اتحادیه پولی، در واقع امری سیاسی است

رابرت پروتی

آیا یورو پنج سال دیگر وجود خواهد داشت؟ بله. آیا باید پنج سال دیگر وجود داشته باشد؟ بستگی دارد. برای بررسی این پاسخ‌ها باید نشان دهیم که یورو چطور و چرا به وجود آمد. این روزها مد شده که به خوانندگان دو سوی آتلانتیک یادآوری شود که منطقه پول واحد، زمانی معنی پیدا می‌کند که تحرک نیروی کار بین اعضای آن بسیار بالا و شوک‌های وارد به این اعضا مشترک باشد. در پی این استدلال ادعا می‌شود که هیچ کدام از این شرایط برای اعضای منطقه یورو صدق نمی‌کند.

برخلاف آنچه که اغلب کارشناسان فکر می‌کنند، سیاست‌گذاران در اواخر دهه نود کاملا نسبت به این مسائل آگاه بودند. اما این نگرانی‌ها با ملاحظات دیگر جبران شد. آلمان را در نظر بگیرید. چرا آلمان می‌خواست مارک خود را کنار بگذارد و سیاست پولی خود را به میل و هوس ایتالیا و یونان بسپارد. پاسخ این است که تشکیل اتحادیه پولی هیچ ربطی به اقتصاد نداشت و بیشتر امری سیاسی و تاریخی بود.

هلموت کهل آخرین صدر اعظم آلمان بود که می‌توانست دوران نازی‌ها و جنگ جهانی دوم را به یاد بیاورد.

از نظر او، یورو فرصتی برای آلمان بود تا گذشته را پشت سر بگذارد و خود را یکبار و برای همیشه به اروپا پیوند دهد. همچنین همین امر بود که باعث شد فرانکو میتران، فرانسه را به سیاست‌های پولی و اقتصادی‌ای وابسته کند که با اغلبشان مخالف بود.

بله؛ با توجه به اینکه اصلاحاتی که مدیریت بودجه دولت را بهبود می‌بخشند در دستور کار است

ریچارد کو

منطقه اروپا بر خلاف دیگر مناطق پولی که به طور طبیعی تکامل پیدا کرده اند به طور مصنوعی خلق شده است. به منظور این که این تجربه بی‌سابقه موفقیت آمیز باشد، خالقان یورو مجبور بودند شرایطی را وضع کنند که برای ایجاد اطمینان از این که این منطقه به خاطر دولت‌های بی‌مسوولیت دچار مشکل نمی‌شود، ضروری بود. یکی از این شرایط این بود که کسری بودجه کشورهای عضو به ۳ درصد تولید ناخالص داخلی شان محدود شود.

قرار بود هر کشوری که از این شرط تخطی کند به شدت جریمه شود. این شرایط باعث همگرا شدن بازده اوراق قرضه برای این کشورها شد. اما زمانی که معلوم شد یونان این شرایط را نقض کرده کل منطقه یورو در آشفتگی‌ای فرو رفت که ایجادکنندگان این منطقه از آن هراس داشتند. اما بر خلاف راه‌حلی که ایجادکنندگان این منطقه ارائه داده بودند، منطقه اروپا نه تنها در مجازات کردن کشور متخلف شکست خورد بلکه مجبور شد به این کشور کمک مالی

ارائه دهد.

یورو دوام خواهد آورد اکنون زمان آن است که از شر کسری بودجه خلاص شویم

آلبرتو آلسینا

من فکر می‌کنم یورو پنج سال دیگر نیز همچنان با ماست. معلوم نیست که یونان با ما باشد یا نه اما این امر برای منطقه اروپا به عنوان یک کل اهمیت زیادی ندارد(هرچند این امر ممکن است برای یونان کاملا مهم باشد). به نظر می‌رسد که تعدیل در یونان در حال انجام است اما هنوز نمی‌توان نتیجه نهایی را حدس زد.

در کل من معتقدم که این که دولت از چه چیز باید اجتناب کند مهمتر از آن است که چه کاری باید صورت دهد. دولت‌ها برای کاهش کسری‌ها نباید مالیات‌ها را افزایش دهند، برای افزایش رشد نباید مخارج عمومی را زیاد کنند و نباید به پوپولیست‌هایی که با بانک‌ها و بازارهای مالی خصومت دارند اجازه بروز دهند.

احتمالا نه؛ عضویت در اتحادیه اروپا برای آلمان و یونان گزینه خوبی نیست

ژیل سن پائول

اقتصاددانان، ناگزیر می‌خواهند که عضو «جریان اصلی» علم اقتصاد باقی بمانند تا ارتباطشان با سیاست مداران و رسانه‌ها قطع نشود. سال‌هاست که یورو به عنوان یک گام غیرقابل بازگشت به سوی ادغام بیشتر اروپا شناخته می‌شود.

با وجود شواهدی دال بر آنکه که کشورهای منطقه یورو با سرعتی کمتر از دیگر کشورهای اروپا رشد می‌کنند اما از تشکیل این واحد پولی مشترک همواره به عنوان یک موفقیت یاد می‌شود. اغلب اقتصاددانان برای این که جزء جریان اصلی باقی بمانند از زیر سوال بردن یورو اجتناب کرده‌اند. این در حالی است که بسیاری از آنها قبل از تشکیل یورو با این ایده مخالف بودند.

اما با توجه به بحران فعلی دوباره می‌توان از یورو انتقاد کرد. اگر بتوان تصور کرد که یک کشور اتحادیه اروپا از پرداخت بدهی‌هایش قاصر شود و بدهی‌های خود را نکول کند، پس می‌توان تصور کرد که برخی از کشورها هم می‌توانند از اتحادیه پولی اروپا خارج شوند.

شاید؛ منطقه اروپا دچار مشکل است اما حفظ آن ارزشش را دارد

هارولد جیمز

در نبود اصلاحات معنی دار در منطقه یورو، شوک‌های مالی بزرگ همچنان ادامه دار خواهد بود و آشفتگی‌های مالی قابل‌توجهی وجود خواهد داشت. بنابراین پاسخ اول آن است که بقای یورو در شکل فعلی، مورد سوال است. از سوی دیگر، واحد پولی مشترک برای ادغام اروپا نقشی اساسی داشته و کل پروژه اروپا با نابودی آن مورد تهدید واقع می‌شود. بنابراین حفظ این واحد پولی ارزشش را دارد.