دنیای اقتصاد- «از سرگیری مذاکرات هسته‌ای» تازه‌ترین درخواست گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه و چین به علاوه آلمان) از‌ایران است. نمایندگان ۱+۵ شامگاه جمعه از مقامات تهران خواستند به دعوت غرب برای از سرگیری گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌ای خود «پاسخ سریع» ارائه کند. اعضای ۱+۵ در عین حال بر قصدشان برای دنبال کردن تحریم‌ها علیه تهران تاکید کردند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آلمان، نمایندگان اعضای گروه ۱+۵ شامگاه جمعه پس از نشست در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که همچنان به دنبال یافتن راه‌حلی از طریق مذاکره با تهران هستند.

طبق بیانیه‌ای ریاست رسمی اتحادیه اروپا اعلام کرد: ۱+۵ «به دنبال پاسخ سریع دکتر سعید جلیلی، مذاکره کننده هسته‌ای ایران به نامه کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا که پیشنهاد از سرگیری سریع گفت‌وگوها را مطرح می‌سازد، ‌هستند.» ۱+۵ در حالی طرح پیشنهاد از سرگیری گفت‌وگوها را اعلام کرد که به اجرای تازه‌ترین دور تحریم‌های مصوب شورای امنیت سازمان ملل در ماه گذشته «متعهد» است.

گروه ۱+۵ در شرایطی از مقامات تهران درخواست کرده‌اند که به نامه کاترین اشتون «پاسخ سریع» ارائه کنند که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور دوشنبه هفته گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرده بود که برای تنبیه طرف‌های مقابل، مذاکرات تا پایان مرداد ماه به تعویق می‌افتد.

احمدی‌نژاد گفته بود: چون بی‌اخلاقی کردند اولا ما مذاکره را عقب می‌اندازیم. مذاکره پایان مردادماه و نیمه ماه مبارک رمضان به بعد است. این جریمه‌ای است برای این‌که به نظر می‌آید باید ادب شوند که رسم گفت‌وگو با ملت‌ها را یاد بگیرند.

رییس‌جمهور با بیان این‌که «باید چند نکته را به وضوح برای ملت‌ها بیان کنم»، اظهار کرده بود: آنها می‌خواهند با ما گفت‌وگو کنند. می‌بایست نظرشان را درباره چند موضوع اعلام کنند. اول این‌که نظرشان را درباره بمب اتمی رژیم صهیونیستی اعلام کنند و بگویند موافقند یا مخالف؟ ما مذاکرات را بر مبنای اعلام نظر آنها تنظیم خواهیم کرد. بالاخره با کسانی که با بمب‌های اتمی رژیم صهیونیستی موافقند و حمایت می‌کنند ما یک جور مذاکره می‌کنیم، ولی با کسانی که مخالفند نوع دیگری.

وی افزوده بود: دومین مطلب این است که باید اعلام کنند آیا می‌خواهند به ان‌.پی.‌تی بپیوندند یا نه؟ وی در این راستا با اشاره به نشست ان. پی. تی گفت: پس از سال‌ها زحمت نشستی برگزار و در نیویورک مقررات ان‌.پی.‌تی تکمیل و اصلاح شد و به عنوان مقرراتی جهانشمول درآمد. کسانی که می‌خواهند با ما گفت‌وگو کنند باید به صراحت اعلام کنند آیا از این مصوبه‌ بین‌المللی می‌خواهند تبعیت کنند یا نه؟ با کسانی که بخواهند تبعیت کنند یک نوع گفت‌وگو می‌کنیم و با کسانی که نخواهند، جور دیگری. نکته‌ سوم این است که کسانی که می‌خواهند گفت‌وگو کنند می‌خواهند دشمنی کنند یا دوستی؟ با کسانی که می‌خواهند دوستی کنند یک نوع مذاکره می‌کنیم و با کسانی که بخواهند دشمنی کنند نوع دیگری؛ در واقع آنها باید به صراحت اعلام نظر کنند. وی با تاکید بر این‌که «ما از نیمه‌ ماه مبارک رمضان بعد از این‌که آن‌ها اعلام نظر کردند، آماده‌ایم گفت‌وگو کنیم»، گفته بود: ترکیب مذاکره‌کنندگان هم مقداری تغییر می‌کند. از پنج کشوری که صاحب امتیاز ناعادلانه‌ وتو هستند هیچ‌کس نمی‌تواند شکایت کند. آنها خودشان شکایت می‌کنند، خودشان حکم صادر می‌کنند و خودشان هم اجرا می‌کنند؛ یک رابطه ظالمانه یکطرفه. چه کسی گفته فقط گروه ۱+۵ باید گفت‌وگو کند. کسان دیگری هم هستند که باید در این مذاکرات حضور داشته باشند، ضمن اینکه آنها باید به صراحت اعلام کنند در گفت‌وگو می‌خواهند تابع منطق باشند یا می‌خواهند از منطق زور استفاده کنند. تجربه‌ قبلی می‌گوید، هر بار که با آنها گفت‌وگو کرده‌ایم به محض این‌که در منطق کم آورده‌اند، بلافاصله رفته‌اند سراغ زورگویی. باز ما با کسانی که بخواهند با منطق زور صحبت کنند یک نوع گفت‌وگو می‌کنیم و با کسانی که بخواهند با منطق و قانون صحبت کنند، نوع دیگری.

احمدی‌نژاد تاکید کرده بود: ادامه گفت‌وگوها مستلزم این است که طرف گفت‌وگو با ما اولا به طور شفاف نظراتش را راجع به این سوالات اعلام کند. اینها مانع از گفت‌وگو نیست. شکل گفت‌وگو را تنظیم خواهیم کرد. دوم، بدانند دیگر گفت‌وگو با گروه ۱+۵ با ایران نیست. عده دیگری هم در این گفت‌وگوها شرکت خواهند کرد و گفت‌وگوها در مورد موضوعات مبتلا به بشری و دغدغه‌های مشترک خواهد بود و اصل کار، دغدغه‌های مشترک است که در نامه‌ ایران و بسته پیشنهادی‌اش به طور آشکار به آنها اشاره شده است.

به گزارش سایت شبکه خبر، نمایندگان گروه ۱+۵ همچنین در بیانیه جمعه شب خود گفتند که نشانه‌هایی از پاسخ رسمی ایران به درخواست مذاکره آنان تا دو ماه آینده وجود دارد‌. یکی از‌ این دیپلمات‌ها در‌این‌باره گفت: سخنان اخیر رییس‌جمهور ‌ایران یکی از‌این نشانه‌ها است و بر همین اساس ما منتظر دریافت پاسخ رسمی ‌‌ایران در اواخر آگوست یا اوایل سپتامبر (مرداد ماه) هستیم که احتمالا مکتوب خواهد بود‌.

این دیپلمات که خواست نامش فاش نشود، به رویترز اعلام کرد: البته نشانه‌هایی نیز مبنی بر امکان دیدار با مقامات‌ایرانی وجود دارد.

اشتون نیز در پاسخ به پرسشی مبنی بر‌اینکه «اگر ‌ایران شخص دیگری را به غیر از جلیلی برای مذاکره معرفی کند، آیا با وی مذاکره می‌کنید»، گفت: جلیلی تنها میانجی مورد اعتماد است‌.

وی افزود: جلیلی فرد مناسبی برای مذاکره است و برای ما روشن شده که وی از موضع‌ایرانیان سخن می‌گوید.

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از وزارت خارجه آمریکا گزارش داد که قدرت‌های جهانی مذاکره کننده درباره برنامه هسته‌ای ایران پیشنهادشان را برای احیای گفت‌وگوها به‌رغم اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران مجددا مطرح کردند.

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: آنها بار دیگر پیشنهاد نشست با ایران برای مذاکرات درباره مساله هسته‌ای را مطرح کردند و تاکید کردند که در برای مذاکرات همچنان باز است. تونرهمچنین افزود که ۱+۵ در نشست بروکسل در خصوص اهمیت اجرای فوری قطعنامه‌ شورای امنیت علیه ایران توافق کرد. نمایندگان گروه ۱+۵ در حالی بار دیگر بر خواست خود برای مذاکره با‌ایران تاکید کردند که ماه پیش شورای امنیت سازمان ملل با تلاش آمریکا چهارمین قطعنامه تحریم علیه جمهوری اسلامی‌ایران را تصویب کرد. اتحادیه اروپا و آمریکا نیز پس از‌این قطعنامه تحریم‌هایی را به طور یکجانبه علیه کشورمان اعمال کردند.