چند میلیون ایرانی سیگار می‌کشند؟

خبرگزاری مهر نوشت‌: براساس آخرین آمار وزارت بهداشت، ۰۹/۱۱ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال شامل ۱۳/۲۱ درصد مردان و ۸۱/۰ درصد زنان به طور روزانه مصرف کننده مواد دخانی در کشور هستند. به گزارش مهر، دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه ملی با دخانیات وزارت بهداشت اعلام کرد: استعمال دخانیات از عوامل اصلی مرگ در جهان بوده و میزان مرگ سالانه براثر مصرف مواد دخانی تا سال ۲۰۳۰ به ۸ میلیون نفر می‌رسد.

در حال حاضر ۳/۱ میلیارد نفر از جمعیت جهان سیگاری هستند که ۸۴ درصد آنها در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند. بنابر این گزارش در کشورهای در حال توسعه ۴/۳ درصد افزایش مصرف سالانه مواد دخانی دیده می‌شود و استعمال سالانه این مواد کشنده باعث مرگ ۴/۵ میلیون نفر انسان در سال بر اثر سرطان ریه، بیماری‌های قلبی و دیگر بیماری‌ها می‌شود که انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۸ میلیون نفر در سال برسد.

این گزارش حاکی است، بیش از ۸۰ درصد مرگ و میرهای ناشی از مصرف مواد دخانی در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد و همه‌‌گیری استعمال دخانیات در کشورهایی با رشد اقتصادی کمتر بیشتر مشاهده می‌شود. این گزارش می‌افزاید: در ایران سالانه بیش از ۶۰ میلیارد نخ سیگار دود می‌شود که این میزان رقمی ‌بیش از هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان را در بر می‌گیرد.

براساس آخرین آمار مربوط به بررسی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر که در سال ۱۳۸۷ منتشر شده است، ۰۹/۱۱ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال شامل ۱۳/۲۱ درصد مردان و ۸۱/۰ درصد زنان به طور روزانه مصرف‌کننده مواد دخانی در کشور هستند. این گزارش در پایان تاکید می‌کند ۱۰ میلیون ایرانی سالانه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سیگار دود می‌کنند که منجر به قربانی شدن ۶۰ هزار ایرانی در سال می‌شود.