اعتراض شدید رییس «توتال» به تحریم بنزینی ایران

کریستف دومارژری، مدیر عامل شرکت نفتی فرانسوی توتال- عکس:AFP

توتال: فروش بنزین به ایران را از سر می‌گیریم. شرکت‌های نفتی سیاست‌های آمریکا را به نقد کشیدند

اعتراض توتال به تحریم بنزینی ایران

مدیرعامل توتال: در اولین فرصت صادرات بنزین به ایران را آغاز می‌کنیم

دنیای اقتصاد- شرکت توتال عرضه فرآورده‌های نفتی خود به ایران را در اولین فرصت از سرخواهد گرفت. این جمله بخشی از تازه‌ترین سخنان کریستف دومارژری، مدیرعامل شرکت نفتی توتال فرانسه در یک نشست اقتصادی است که در صدر اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت نفتی توتال فرانسه همچنین با انتقاد از تحریم‌ها علیه‌ایران، تحریم صادرات فرآورده‌های نفتی به‌ایران را «اشتباه» خوانده است که به مردم عادی لطمه خواهد زد.

به گزارش‌ ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دومارژری در یک نشست اقتصادی در جنوب فرانسه تایید کرد که توتال همگام با فشارهای بین‌المللی ( قطعنامه ۱۹۲۹)عرضه نفت به‌ایران را متوقف کرده است، ولی با‌این‌حال تصریح کرد: من همچنان معتقدم که‌این کار اشتباه است،‌این تحریم‌ها جمعیت عادی را تحت فشار قرار می‌دهد،‌این روزها خیلی چیزها سیاسی شده است.

وی افزود: ما تصور نمی‌کنیم تحریم عرضه فرآورده‌های نفتی مناسب باشد. مدیرعامل شرکت نفتی فرانسوی اعلام کرد: توتال عرضه فرآورده‌های خود را در نخستین فرصت ازسرخواهد گرفت و‌این خیلی اشتباه است که مسائل شهروندی را با مسائل سیاسی درگیر کنیم.

سخنان دومارژری درحالی بیان شده است که سرانجام مصوبه کنگره آمریکا درباره تحریم صادرات فرآورده‌های نفتی و بنزین به‌ایران روز پنج‌شنبه هفته گذشته به امضای باراک اوباما رییس‌جمهور‌این کشور رسید. آن چنان که پیش از‌این، خبرگزاری‌های داخلی گزارش کرده بودند، مصوبه کنگره آمریکا، دسترسی شرکت‌هایی که برای‌ایران محصولات نفت پالایش شده تامین می‌کنند را به بازارهای آمریکا قطع می‌کند. علاوه بر آ‌ن شرکت‌هایی را هدف قرار می‌دهد که در بخش انرژی‌ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند، از جمله شرکت‌های غیرآمریکایی که برای‌ایران خدمات مالی، بیمه یا کشتیرانی فراهم می‌کنند. همچنین می‌تواند بانک‌های غیرآمریکایی را که با برخی عناصر خاص‌ایرانی که در فهرست سیا قرار دارند از سیستم مالی آمریکا حذف کند. لایحه تحریم‌های کنگره آمریکا علاوه بر آن به‌ایالات و دولت‌های محلی آمریکا اجازه می‌دهد که سرمایه‌گذاری خود را از شرکت‌های خارجی که در بخش انرژی‌ایران فعالیت دارند، ‌خارج کنند و تحریم‌های تجاری موجود آ‌مریکا علیه کالاهای‌ایرانی را با کاهش تعداد محصولاتی که از تحریم مستثنی قرار داده شده‌اند، تشدید خواهد کرد. بر اساس‌این مصوبه، هر شرکتی که از طریق فروش فرآورده‌های نفتی پالایش شده به‌ایران عوایدی معادل یک میلیون دلار یا بیشتر کسب کند یا در طول یک سال به تدریج به تامین‌این فرآورده‌ها به ارزش بیش از ۵ میلیون دلار به ‌ایران مبادرت ورزد، مشمول تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد. چنین شرکت‌هایی اجازه فعالیت در بخش‌های مالی، بانکی یا بازارهای سهام آمریکا را نخواهند داشت.

بر اساس این گزارش، منابع خبری پیش از اظهارات جدید مدیرعامل توتال، از توقف فروش کالاهای نفتی به‌ایران از سوی شرکت توتال فرانسه خبر داده بودند. رادیو بین‌المللی چین در‌این باره گزارش داده بود: شرکت توتال فرانسه تحت تاثیر برنامه‌های کنگره آمریکا علیه‌ایران، اعلام کرد که فروش کالاهای نفتی به‌ایران را متوقف کرده است.

رسانه‌های فرانسوی نیز به نقل از سخنگوی شرکت توتال گزارش داده بودند که‌این شرکت، فروش کالاهای نفتی از جمله نفت پالایش شده و بنزین به‌ایران را متوقف کرده است، اما ‌این سخنگو به تاریخ اجرا و حجم آن اشاره‌ای نکرده بود.

براساس‌این گزارش، شرکت نفت توتال فرانسه، سومین شرکت پس از شرکت نفت انگلیس و شرکت رویال داچ شل هلند است که توقف فروش کالاهای نفتی به ‌ایران را اعلام کرده بود.

اگرچه مدیرعامل توتال تایید کرده است که از اقدام‌های بین‌المللی در تحریم ایران حمایت می‌کند، اما بخش دوم اظهارات وی بیشتر مورد توجه محافل خبری قرار گرفته است. آنجا که گفته است: شرکت توتال عرضه فرآورده‌های نفتی خود به ایران را در اولین فرصت از سرخواهد گرفت؛ چرا که این جمله یادآور شکست قانون تحریمی ‌داماتو علیه کشورمان توسط شرکت توتال است.

قانون داماتو ۴ اوت ۱۹۹۶ (۱۴مرداد ۱۳۷۵) به امضای بیل کلینتون، رییس‌جمهور وقت آمریکا رسید.‌این قانون، شرکت‌های آمریکایی را که با‌ ایران همکاری کنند، از ورود به بازار آمریکا یا دستیابی به حمایت‌های بیمه‌ای بیش از ۲۰ میلیون دلار از سوی بانک صادرات و واردات آمریکا، محروم می‌کند. طبق‌ این قانون، چنین شرکت‌هایی نمی‌توانند در قراردادهای دولتی شرکت کرده یا با اوراق بهادار صادره از خزانه داری آمریکا تجارت کنند. به‌رغم‌ اینکه دولت بوش پسر خواستار کاهش مدت زمان لازم‌الاجرا بودن ‌این قانون از پنج سال به دو سال بود، اما کنگره آمریکا با ‌این پیشنهاد مخالفت ورزید و آن را از اول آگوست ۲۰۰۱ به مدت پنج سال دیگر تجدید کرد.‌ایران برای مقابله با این تحریم‌های آمریکا و برای نجات اقتصاد کشور چندین گزینه را در پیش گرفت. گفت‌وگو با کشورهای غربی و به ویژه اروپایی یکی از این گزینه‌ها بود. در همین چارچوب بود که در نوامبر سال ۱۹۹۵ ( پاییز ۱۳۷۴) و به‌رغم تهدیدات آمریکا حدود ۸۰۰ شرکت خارجی و اغلب آنها اروپایی پیرامون بحث و گفت‌وگو برای سرمایه‌گذاری در ‌ایران، از تهران دیدن کردند. همزمان با روی کار آمدن دولت هفتم، این دولت توانست جو مطلوب‌تری را برای همکاری با اروپا ‌ایجاد کند. از سوی دیگر منافع کشورهای اروپایی آنان را واداشت تا به درخواست ‌ایران پاسخ مثبت دهند، تا آنجا که اتحادیه اروپا، قانون داماتو را نادیده گرفت. ‌این امر شرکت‌های اروپایی نظیر توتال فرانسه را به سرمایه گذاری در ‌ایران تشویق کرد. شرکت توتال در سال ۱۹۹۷ (۱۳۷۶) قراردادی به ارزش ۲ میلیارد دلار با‌ ایران امضا کرد. شرکت انگلیسی- هلندی (شل) نیز با نادیده گرفتن مجازات‌های آمریکا، قراردادی بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار را برای توسعه دو میدان نفتی واقع در دریا با ‌ایران امضا کرد.