وزیر کشاورزی با وعده کاهش ۲۵ درصدی بهای برق کشاورزی در سال جاری موفق شد رای نمایندگان مجلس را به سوی خود جذب کند و در نتیجه مجلس از پاسخ‌های او به سوال نماینده یزد قانع شد. به گزارش دنیای‌اقتصاد، صادق خلیلیان روز گذشته برای پاسخ به سوال علی اکبر اولیا در خصوص «تعادل بخشی به نظام تولید و عرضه دام» به مجلس رفته بود؛ اما علاوه بر پاسخ دادن به این سوال، از قطعی شدن کاهش بهای برق کشاورزی خبر داد تا نمایندگان بیش از پیش از سخنان او راضی شوند.

وزیر کشاورزی در این باره گفت: با هماهنگی رییس‌جمهور و وزارت نیرو قیمت برق موتور پمپ‌های چاه‌های کشاورزی کاهش پیدا کرد.

وی اعلام کرد: خوشبختانه با تلاشی که انجام شده، قیمت برق برای موتور پمپ‌های چاه‌های کشاورزی که پیش از این با میانگین۱۴ تومان و پس از آن ۱۲ تومان برای هر کیلووات برق تعیین شده بود، به ۸ تومان برای هر کیلووات ساعت کاهش یافت.

خلیلیان اضافه کرد: متوسط قیمت برق برای هر کیلووات ساعت در حوزه برق کشاورزی نیز به ۹ تومان کاهش یافته است. وی خاطرنشان ساخت: در صورتی که کشاورزان در ساعتی غیر از پیک مصرف؛ یعنی ۴ ساعت انتهایی تا ۱۲ شب از موتورپمپ‌های خود استفاده نکنند، قیمت هر کیلووات ساعت برق آنان ۴ تومان محاسبه خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در پاسخ به سوال نماینده یزد، با اعلام افزایش روند تولید گوشت قرمز در کشور خاطرنشان ساخت: تولید گوشت قرمز در سال ۱۳۸۴، هشتصد هزار تن بود که این میزان در سال ۱۳۸۸ به ۹۰۰ هزار تن و در سال ۱۳۸۹ به ۹۳۴ هزار تن افزایش پیدا کرده و این نشان دهنده روند افزایشی و مثبت تولید گوشت قرمز در کشور بوده است. وزیر جهاد کشاورزی افزود: براساس برنامه‌ریزی‌هایی که در وزارتخانه انجام شده، در سال ۱۳۹۳ با تولید یک‌میلیون و ۱۰۴ هزار تن به مرحله‌ای خواهیم رسید که میزان تولید سرانه مصرف گوشت قرمز از طریق تولید داخل به ۸/۱۳ کیلوگرم برای جمعیت ۸۰ میلیون نفری خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه سوال نماینده مربوط به اوایل سال ۸۹ است، افزود: افزایش واردات در آن مقطع ناشی از خشکسالی سال ۱۳۸۷ بود که این سوال با تاخیر و پس از طی مراحل اداری، امروز در دستور کار قرار گرفته؛ در حالی که روند کنونی تولید گوشت مناسب شده و ما توانستیم در سال ۸۹ با افزایش پروارسازی شاهد افزایش تولید گوشت قرمز در کشور باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین درباره قیمت گوشت گفت: اقداماتی که ما انجام دادیم، روند قیمت‌ها به‌خصوص در ۶ ماه دوم سال ۸۹ بسیار بهتر شده بود و قیمت گوشت گوسفند و گوساله در اسفند ۸۹ نسبت به اسفند ۸۸ تنها حدود ۱۲ تا ۱۳ درصد رشد داشته که روند ملایمی‌است.

خلیلیان اظهار کرد: در سال ۱۳۸۷ بزرگ‌ترین خشکسالی را در ۴۰ سال اخیر شاهد بودیم که به موجب آن برخی از دام‌ها راهی کشتارگاه‌ها شدند و ذخایر دامی‌نیز دچار آسیب شد که جبران آن زمان می‌طلبد که با تقویت دامداری‌ها شاهد رشد روند تولید در ۶ ماه دوم سال ۸۹ بودیم.

وی با اعلام اینکه وزارت جهاد کشاورزی هر هفته با تشکل‌های مربوط به تولیدکنندگان گوشت قرمز جلسه دارد، اظهار کرد: با شروع طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، افزایش قیمتی در گوشت قرمز در انتهای سال ۸۹ نسبت به ماه شروع اجرای این طرح نداشتیم و حتی قیمت آن نیز در سطح خرده‌فروشی، یک درصد کاهش پیدا کرد و این نشان می‌دهد مجموعه اقدامات دولت توانسته بازار را کنترل کند.

انتقاد از سیاست‌های وارداتی دولت

اما علی اکبر اولیا، نماینده یزد در مجلس با انتقاد از سیاست‌های دولت در واردات بی‌رویه گوشت گفت: به دلیل سیاست‌گذاری غلط و بی‌ثباتی در سیاست‌گذاری از سوی دولت در بخش کشاورزی و دامداری و نبود برنامه ریزی در این بخش شاهد تعطیلی ۷۰ درصدی دامپروری‌ها در استان یزد در سال ۸۹ بودیم.وی اضافه کرد: در ۴ سال گذشته افزایش ۴ برابری قیمت گوشت قرمز را در کشور شاهد بودیم و این موضوع نوید بهبود وضعیت برای کشاورزان و دامداران را می‌داد. این در حالی است که این موضوع محقق نشد و بهبودی در وضعیت کشاورزان و دامداران ایجاد نشد. وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی هیچ انسجامی‌در برنامه‌ریزی برای بخش کشاورزی ندارد، افزود: متاسفانه در زمان‌های مختلف نیز این وزارتخانه دچار دستپاچگی شده و مبادرت به واردات گسترده گوشت با قیمت ارزان، حجم بالا و کیفیت خوب کرده است که این مساله نیز موجب شده است تا تولید داخلی به مخاطره بیفتد.وی ادامه داد: در حالی قیمت گوشت داخلی افزایش پیدا کرده است که واردات گوشت با قیمت ارزان در کشور ادامه دارد و به دلیل بی ثباتی در سیاست‌گذاری‌های دولتی در بخش کشاورزی و دامداری شاهد تعطیلی پروار بندی‌ها و دامپروری‌ها در کشور هستیم.

نماینده یزد گفت: بنابراین به دلیل سیاست‌های غلط و برنامه‌ریزی‌های نادرست جهاد کشاورزی استان یزد که در تولید گوشت قرمز نمونه بوده است در سال ۹۰ تقریبا تمام نیاز خود را از خارج وارد خواهد کرد. اولیا با اشاره به اینکه مشکلات دامداران و کشاورزان همچنان ادامه دارد و به نظر نمی‌رسد که جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی درست و منسجمی‌در این زمینه داشته باشد، از پاسخ‌های وزیر جهاد کشاورزی قانع نشد و تصمیم را به رای نمایندگان و مجلس واگذار کرد. اما نمایندگان مجلس پس از رای‌گیری با ۱۲۴ رای موافق، ۴۲ رای مخالف و ۲۰ رای ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر اعلام کردند که از پاسخ وزیر قانع شده‌اند.