استاندار تهران: به جلسه شورای شهر نمی‌روم

دنیای اقتصاد - داستان جدایی ری از تهران هم از آن جمله موضوعات کشداری شده است که نه مخالفان آن کوتاه می‌آیند و نه موافقان. در همین راستا استانداری و نماینده اش از تعیین گزینه‌ها برای شهرداری ری خبر می‌دهند و از آن طرف هم شهرداری و شورای شهر تهران همچنان بر مخالفت خود اصرار می‌کنند. با این حال استاندار تهران اعلام کرده است که جدایی ری از تهران قطعی است و البته به جلسه سه شنبه شورای شهر هم که برای بررسی موضوع است، نمی‌رود و شاید بخواهد یک کارشناس را برای توضیح به این جلسه بفرستد.

اگرچه به ادعای معاون استاندار تهران، اخیرا جلسه‌ای با حضور موافقان و مخالفان جداسازی برگزار شده و در آن جلسه هم نمایندگان شورای شهر و شهرداری مستندات قانونی برای جداسازی را پذیرفته‌اند و نمایندگان مجلس هم موافقت خود را با این موضوع اعلام کرده‌اند؛ محمودی در عین حال گفته است که قرار است موافقان و مخالفان ظرف یک هفته موضوع را بررسی کنند. شهرداری تهران هم از همین موضوع جلسه مشترک برای بررسی خبر داده، اما زمان آن را یک ماه بعد اعلام کرده است. با این حال مرتضی تمدن (استاندار تهران) خاطرنشان کرده که موضوع این کارگروه لغو یا موافقت با بحث جداسازی نیست و تنها قرار است که در آن ابهامات برطرف شود.

با وجود حمایت سرسختانه استانداری از مصوبه دولت، اما تعداد مخالفان هم در برابر موافقان کم نیست. در این سو، هم شورای شهر است، هم برخی نمایندگان مجلس، شهرداری و البته این اواخر سازمان بازرسی که جداسازی را غیر فنی، غیر کارشناسی و عجولانه خوانده است. از زمانی که بحث جدایی ری از تهران در دیدار مردمی احمدی‌نژاد با مردم شهر ری مطرح شد، موافقان و مخالفان هم ساز خود را کوک کردند. اعضای شورای شهر به غیر از تعدادی چهره‌های دولتی از این طرح گلایه کرده و ضمن برشمردن ایرادات فنی آن تاکید کردند که این موضوعی بود که شورای شهر تهران هم باید درباره آن نظر می‌داد. علاوه بر این شهرداری تهران هم به دفعات مخالفت خود را ابراز کرد و متذکر شد که این جدایی تبعات خوبی برای مردم ری ندارد و تهران تجربه خوبی از قطعه قطعه شدن ندارد. اشاره شهرداری و شورای شهر هم از دست رفتن یکدستی مدیریت شهری و خطرات امنیتی و عدم تامین منابع مالی برای شهر ری بود. آنها همچنین تاکید داشتند که مناطقی که قبلا جدا شده‌اند هم‌اکنون خواستار الحاق مجدد به تهران هستند. رییس سازمان بازرسی هم در ادامه به مخالفین پیوست و با برشمردن مشکلاتی که به لحاظ مدیریتی برای این ری پس از جدایی اتفاق خواهد افتاد، خاطرنشان کرد که این جدایی عجولانه است. همزمان نادر قاضی پور نماینده ارومیه در مجلس از طرحی دو فوریتی خبر داد که در جهت مخالفت با جدایی ری از تهران در دست تهیه است. طرحی که به گفته مهرداد لاهوتی، نماینده لنگرود آماده شده و قرار است در جلسه امروز مجلس مورد بحث قرار گیرد. هرچند که استاندار و معاون او تاکید دارند که نمایندگان با این جدایی موافق هستند و در این باره به نامه کمیسیون اصل ۹۰ به دولتی‌ها اشاره کردند. به رغم همه این هشدارها؛ اما استاندار تهران باز هم بر قطعی بودن اجرایی شدن تصمیم دولت تاکید کرد و گفت که به جلسه شورای شهر نخواهد رفت تا دو ماه آینده شرایط مناسب جداسازی شود.

تمدن: به شورای شهر نمی‌روم

به گزارش مهر، استاندار تهران در مناظره‌ای رادیویی در خصوص ابهامات جدایی ری از پایتخت توضیح داد و با بیان اینکه این هفته به شورای شهر تهران نمی‌رود، گفت: روند جداسازی ری از پایتخت آغاز شده و این مساله حتما اجرایی می‌شود.

مرتضی تمدن با اشاره به برخی از اظهارنظرها در خصوص زیان‌ده بودن شهرداری ری، گفت: مگر گفته نمی‌شود ری زیان‌ده است و مبالغی که در این منطقه هزینه می‌شود چندین برابر درآمدهای آن است پس مال بد بیخ ریش خودمان و ضرر و زیان‌های آن را خودمان تقبل می‌کنیم. استاندار تهران به نامه کمیسیون اصل ۹۰ اشاره کرد و گفت: بر اساس خواست این کمیسیون ما موظف بودیم هرچه زودتر قانون مربوط به جداسازی ری از تهران را اجرا کنیم.

تمدن در پاسخ به سوالی در خصوص حضور در جلسه علنی این هفته شورای شهر تهران گفت: من دو هفته در مجمع نمایندگان تهران در این خصوص توضیح داده‌ام و در جلسه دوم نمایندگان شورای شهر تهران و شهرداری حضور داشتند و تلاش کردیم تمام ابهامات را توضیح دهیم و دیگر نیازی به حضور در صحن شورا نمی‌بینم؛ شاید در سطح کارشناسی فردی را برای توضیح به شورا بفرستیم. وی در خصوص ایجاد کارگروه جداسازی ری از تهران در مجلس، گفت: قرار نیست این کارگروه حکم به لغو جداسازی یا ادامه جداسازی دهد. تنها در این کارگروه ابهامات برطرف می‌شود.

۸ گزینه برای شهرداری ری روی میز استاندار

تمدن در خصوص نحوه معرفی شهردار ری توضیح داد: هفت تا هشت نفر گزینه برای شهرداری ری وجود دارد، اما هنوز به نقطه مشترکی برای انتخاب شهردار نرسیده‌ایم، اما می‌خواهیم بدون فوت وقت در خدمات‌رسانی، انفصال شهرداری تهران از شهرداری ری انجام شود.

وی توضیح داد: بر اساس قانون اگر شورای شهر وجود داشت، شهردار باید توسط شورای شهر انتخاب شود در غیر این صورت استاندار به عنوان قائم مقام شورای شهر می‌تواند شهردار را منصوب کند؛ بنابراین در نحوه انتخاب شهردار ابهامی وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس دستور رییس‌جمهور باید هر چه زودتر این جداسازی انجام شود، گفت: تلاش می‌کنیم طی دو ماه آینده شرایط مناسب جداسازی شود و پروژه‌ها و طرح‌ها نیز با سرعت گذشته پیش رود.

دلیلی برای سیاسی کاری وجود ندارد

وی در پاسخ به پرسشی در مورد سیاسی بودن جدایی ری از تهران، گفت: دلیلی برای سیاسی کاری وجود ندارد مگر آقای احمدی‌نژاد قرار است در دور بعد کاندیدای ریاست‌جمهوری شود که از این جدایی سود ببرد؟ برخی ادعا می‌کنند این جدایی دعوای سیاسی است؛ اما بدبختی آن است که دلیلی برای اینکه این جدایی رنگ و بوی سیاسی دارد عنوان نمی‌کنند.

محمودی: کمیته مشترک یک هفته وقت دارد

محمدرضا محمودی، معاون استاندار تهران هم در همراهی استاندار اظهار کرد: اخیرا جلسه‌ای با حضور اعضای شورای شهر تهران، معاون‌های وزارت کشور و استانداری تهران، نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی و شهرداری تهران در این خصوص برگزار شد.

وی ادامه داد: به تمامی مستندات قانونی برای جداسازی ری از تهران در این جلسه اشاره شد و نمایندگان شورای شهر و شهرداری تهران مستندات را قبول کردند و محور مباحث بر این موضوع بود که این جداسازی به نفع مردم نیست. معاون عمرانی استانداری تهران یادآور شد: کمیته‌ای متشکل از نمایندگان مجلس، شورای شهر، استانداری تهران، شهرداری و وزارت کشور به مدت یک هفته مزایا و معایب این جداسازی را بررسی می‌کنند.

قالیباف: کمیته مشترک یک ماه وقت دارد

شهردار تهران، اما همچنان بر مخالفت خود با این جداسازی تاکید کرد و گفت: در یک نگاه عمومی و به عنوان یک کارشناس معتقدم جدایی ری از تهران به مصلحت شهر و مردم ری نیست؛ چراکه تجربه ثابت کرده هرجا که از تهران جداشده است جز عقب افتادگی چیزی به دنبال نداشته است.

به گزارش مهر، محمد باقر قالیباف در حاشیه افتتاح پروژه‌های شهرداری منطقه ۱۴ با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: «همه ما مکلف به اجرای قانون هستیم؛ اما طی جلسه‌ای که هفته گذشته با حضور نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی، اعضای شورای شهر، شهرداری، استاندار تهران و معاون وزیر کشور برگزار شد مقرر شد تا یک ماه آینده در خصوص جداسازی ری کار کارشناسی دقیقی صورت گیرد و بعد تصمیم‌گیری شود.» با این حال هنوز طرفین دعوا علیه یکدیگر مصاحبه می‌کنند و در چنین فضایی معلوم نیست که پیروز نهایی کدام طرف خواهد بود.